Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även Afrika är skumt på kvällarna. Så glöm inte att att ta med lite känsligare film också. Du skall väl ta lite gryningsbilder?

Några rullar 400 och 800 ISO får nog plats i bagaget.

Ett annat tips Photax i Nybro säljer en diafilm "Novochrome" 100 ISO av Agfatyp, neutral och tolerant till ett bra pris. En tiopack kostar inte så mycket. Jag tror inte att du behöver vara rädd för diafilm, en lågkänslig diafilm har idag god tolerans vid exponering. Frågan är väl vad du ska göra med dina bilder efteråt. Projicera/skanna/förstora etc...
 
Mitt tips är Fuji Reala 100 och Superia 800. Realan framkallar jag hos Fujicolor och får alltid perfekt resultat. 800 film kan vara bra när du närmar dig kusten och ska fotografera i tätare vegitation. Det är inte så mycket ljus under träden.
 
Resan går till...

Vi flyger via Addis Abbeba i Etiopien, ner till ett land som heter Burundi. Det ligger i centralafrika, strax under exvatorn intill Victoriasjön. Där är vi i ungefär 10 dagar för att sedan flyga till kenya där vi spenderar tre dagar i Masai Mara, en stor nationalpark där, som är sammanfogad med Serengeti som parken heter i Tanzania. I Masai Mara ska vi bo i tält i två nätter, får se hur det blir! =) Sen flyger vi från Nairobi till Addis Abbeba Igen vidare mot Arlanda!
 
Om du har en lång telezoom och ska åka på organiserad bilsafari i parkerna kan det vara bra att ta med ett litet axel- eller bordsstativ som du kan ställa på biltaket eller fönsterkanten.
 
Köp med dig många av varje Superia 100 och 800 i 24bilders rullar. Då behöver du inte ta så ånga kort innan du bkan byta rulle.

100 filmen ger bra färger och fint korn.

800 ger dig möjlighet till betydligt mindre ljus utan att behöva stativet.


Lycka till på resan och lägg upp lite kort sen när du kommer hem från där.
 
Tackar än en gång för fina tips!

Tack för tipsen om filmer igen, och bra att du nämnde bordsstativ. Ska åka bilsafari så det måste införskaffas. Jag kommer skicka upp bilder om man får till någon bra! =) Speciellt som den nybörjare man är. Känns som ett halvt kort per rulle man blir nöjd med. Så om jag tar femhundra kort borde kanske tio kanske bli bra... heh... Det återstår att se!
 
En liten fråga till!

Har någon en uppfattning om hur lång slutartid man klarar att handhålla utan att riskera rörelseoskärpa? Visst är det olika från person till person, men det borde finnas nåt riktvärde ungefär... 1/250 sek ?
 
Tumregeln är 1/brännvidd.

Dvs har du ett 100mm objektiv så måste du ha 1/100s eller kortare slutartid.
 
Aha...

Så om jag har ett 300 mm objektiv på "max zoom" så krävs 1/300 ? d.v.s kortare slutartid ?
 
Great!

Det där benade ut många frågor från min sida... Börjar förstå kopplingen lite! Det jag tycker verkar svårast nu är att välja rätt bländare. (om man inte ska lita på automatiken).
 
Ett enbensstativ är en bra resekamrat som tillåter att man håller kameran still på längre tider än handhållet. Framförallt är det mycket lätt att bära med sig. Jag tar ofta skarpa bilder på 1/100 sek med telezoomen på 300mm. Ibland även på längre slutartider än så.

Stor bländaröppning ger i regel sämre skärpa om du inte har ett bra kvalitetsobjektiv (dyrt), men ofta är skärpan ändå godkänd i mitten av bilden. Det beror ju på vilka krav man ställer och hur stora förstoringar man vill göra av bilderna. Många gånger är det korta skärpedjupet som man får vid stor bländaröppning väldigt tilltalande eftersom motivet då friläggs mot den oskarpa bakgrunden.

Ta med mycket film och slösa med alternativa tagningar då du varierar exponeringen (ljus/mörk) eller skärpedjupet (litet/stort)

Likaså om det är lite skumt så kan du ta några extra bilder på lång slutartid, några brukar bli skarpa trots allt.

Efter en sådan här kalasresa är det skönt att ha många bilder att sovra ur. Det är bättre än att gruva sig för missade bilder som man velat ta men aldrig försökte ge sig på.
Sov med kameran redo under huvudkudden.
 
det verkar som om du har fått det mest utbenat åt dig. men jag kan väl komma med lite upprepningar.

själv tycker jag att Fuji Superia 100-200 funkar mkt bra i många lägen. en liten varningslampa för inomhusfoto, men de verkar som om du inte ska hålla till där så mkt så de ska nog inte vara något problem.
fuji reala är också ett mkt bra alternativ. om inte bättre, men något dyrare.
och var inte tokrädd för diafilm, om du har automatik på kameran(vilket du borde ha) så brukar dne sköta ljusmätningen helt ok, om det inte är allt för stora kontraster i bilden.

nog babblat. lycka till!!

ett sista tips, vill du ha mer kräm i färgerna kan du överexponera ½-1 steg
 
Tack än en gång!

För att ni lägger ner energi, det känns verkligen att ni vill väl allihop!
 
Filmval...

Hittils till resan har jag köpt:
10 rullar Fuji Reala iso 100 36 bilder
6 rullar kodak high defenition iso 200 24 bilder
2 rullar Fuji Superia x-tra iso 400 24 bilder
1 rulle Fuji Superia x-tra iso 800 24 bilder
2 rullar Fuji Superia iso 200 36 bilder

Lika bra att tala om, när vi ändå ägnat 37 meddelanden åt detta ämne! =)

är uppe i 648 bilder då hittils.. hm...
46 per dag... det är nog för lite ändå!

Blir väl lite mer rullar också!
Nåt jag borde ha med absolut? Som jag inte tänkt på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.