Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle nog haft några fler 800-rullar. En rulle räcker ju bara till en kväll. Eller, kommer du ha en kamera dedikerad till 800-rullen? Eller planerar du att återspola "halva" rullar och byta? Tänk isåfall på att det blir rätt mycket jobb med att administrera det och komma ihåg vart man skall börja fota på en rulle.

Edit: Glömde säga att jag är jävligt avis på dina resa! Hoppas den blir kalastrevlig, och skriv gärna en kort reseberättelse här i forumet när du kommer tillbaks. =)

Edit 2: Ett uv-filter för skydd mot sand kan nog vara bra.

Re: Filmval...

ryttar skrev:

Lika bra att tala om, när vi ändå ägnat 37 meddelanden åt detta ämne! =)
är uppe i 648 bilder då hittils.. hm...
46 per dag... det är nog för lite ändå!
Blir väl lite mer rullar också!
Nåt jag borde ha med absolut? Som jag inte tänkt på?

Vet inte om du behöver ha detta, men som ett extra skydd för din filmer. Kanske du behöver blypåsar till filmerna. Som skyddar dom från röntgen strålningen i Tullen.
Bara ett litet tips från mig!

Hm... det är nog sant...

Hur är det med digtitalkameran? klarar den det?
Man borde få ta filmen utanför röntgenapparaten?

Ja, fler 800 måste det ju vara!

Bra Björn! Jag tänker inte krångla med återspolande och bytande. Inte heller har jag en extra kamera! Blir ett gäng 800 till !

Re: Hm... det är nog sant...

ryttar skrev:
Hur är det med digtitalkameran? klarar den det?
Man borde få ta filmen utanför röntgenapparaten?

Digtalkameran borde ju klara sig. den är ju elektonisk.
ja om du säger till först och visar vad du har i blypåsen så borde du få göra det!
Men kolla först det där så det inte blir några fel.
*ler*

Hittade...

Scandinavian photo säljer för 195 riksdaler. Får bege mig dit (igen) hehe.. Var där tidigare idag!

Fler 800-rullar är en bra idé om du ska fota på frihand i lite sämre ljus. Tipset ovan, att överexponera 0,5-1 steg med negativ film, fungerar utmärkt med Superia/Press 800. Jag brukade ha en kamera med denna film i och körde med kameran inställd på 400 ASA när så var möjligt. Då liknar den Superia 400 väldigt mycket, dvs mindre korn och mer färg. När man så vill och behöver är det bara att antingen vrida upp till 800 ASA eller ändra exponeringskompensationen till -1 steg. Det fungerar som att snabbt byta mellan 400 och 800 ASA, men går mycket lättare. Med Superia 800 i kameran kan man också exponera efter 1600 och pressa filmen ett steg. En del sportfotografer gör detta med goda resultat. Det är dock viktigt att noga kommunicera vad man vill till labbet, så att inget blir fel!

/Pontus

Det har berättats i en annan tråd här på FS (hittar den inte nu) att om man använder blypåse så krämar de bara på ännu mer effekt för att ta sig igenom blyet.
Du förlorar alltså på att använda blypåse.

Manuell inspektion av filmerna kanske lyckas; försöka duger. Annars bör man alltså lägga filmerna helt separat på bandet, så att inget annat svårgenomträngligt ligger i närheten.

Har förresten själv rest en hel del på sistone med massor av film med mig, inkl 800 film.
En gång glömde jag filmen i resväskan (som utsätts för mycket högre röntgenstyrka än handbagaget), och endast ett par kort i mitten av rullen blev slöjade. (800 är ju känsligare för röntgen än exv 100).
De andra gångerna när jag rest har jag haft filmen i handbagaget och det har inte varit några problem. Dvs helt utan skydd.

Okej... jag förstår! Kanske kan man snacka sig till att få ta rullarna brevid... Är det fler som har erfarenheter av liknande situationer?

ryttar skrev:
Okej... jag förstår! Kanske kan man snacka sig till att få ta rullarna brevid... Är det fler som har erfarenheter av liknande situationer?

Ingen flygplats inspekterar rullar manuellt numera. Det spelar iofs ingen roll; dina rullar tar ingen som helst skada genom handbagageröntgen, vare sig den är exponerad eller oexponerad.

Det finns en hel del trådar om detta lite off-topic ämne också. Många är onödigt paranoida. Jag har aldrig hört talas om någon som fått film slöjad av handbagagekontrollen, och jag har verkligen letat. Dessutom visar tester att det inte är någon fara med normal film. Om man har 3200 ASA med sig och kör den 10 ggr genom maskinen kan det kanske synas, men jag har personligen tagit samma 800-film genom handbagageröntgen upprepade gånger utan påverkan. Så strunta i blypåsen, men skicka inte filmen med det incheckade bagaget, eftersom den då riskerar betydligt högre stråldoser. Om det känns bra för dig kan du ju fråga om de vill handinspektera.

/Pontus

Tackar... man borde inte behöva bekymra sig alltså! Man blir ju lite fundersam för jag får säkert passera röntgen fem ggr. (fem flighter).

bjornt skrev:
Det har berättats i en annan tråd här på FS (hittar den inte nu) att om man använder blypåse så krämar de bara på ännu mer effekt för att ta sig igenom blyet.
Du förlorar alltså på att använda blypåse.

Manuell inspektion av filmerna kanske lyckas; försöka duger. Annars bör man alltså lägga filmerna helt separat på bandet, så att inget annat svårgenomträngligt ligger i närheten.

Här kan du hitta en del info om flygplatser och röntgen(kolla även länkarna i mitt inlägg):
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=17332

/Tomas

Shitpommesfrites! Tack för tipset! Mina exempel gällde europaflygningar (alla efter 11:e sept dock), men jag drar till staterna till helgen.

Fan. Jag som laddat med en massa Reala.

Edit: men vafan. Jag testar att ta med mig kameran med en rulle reala dit och hem. Det kostar ju inte så mycket. Återkommer med resultat andra veckan i april!

Ja... undrar hur man ska gå till väga då? Man lär ju inte kunna framkalla i afrika. Det lär ta tid och vara dyrt. De kanske har gamla röntgenapparater som strålar som bara den! Usch nu vet man varken ut eller in! =) inte heller har man lust att ringa fem flygplatser om manuell granskning...

ryttar skrev:
Ja... undrar hur man ska gå till väga då? Man lär ju inte kunna framkalla i afrika. Det lär ta tid och vara dyrt. De kanske har gamla röntgenapparater som strålar som bara den! Usch nu vet man varken ut eller in! =) inte heller har man lust att ringa fem flygplatser om manuell granskning...

Du ska ha all film i handbagaget. Strålningen i maskinerna som röntgar det incheckade bagaget är mycket starkare än de som kollar handbagaget. Har du inte högkänslig film ska det funka. Har man högkänslig film kan man få den manuellt kollad, men det är inte poppis.

Framkalla i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar