He he. Linslocks testen är nått man skall göra och det är bara på svenska fotosidor det blir så hatat. Detta beror nog på att testen visar nått om din egen kamer och den visar de brister du bör känna till.
Varför bör man känna till det och varför bör man ta bilder med linslocket på?
För det första för att hitta hot-pixels och bad-pixels. Dessa är lysande och kanske inte syns så bra när man fotograferar när det ät ljust, men om de hamnar i ett skyggområde eller där det är lite mörkare så syns de extra tydligt. En död-pixel syns nästan alltid men linslocket hjälper till att hitta dem lättare.
Det andra är för att hitta färg brus, det är brus som inte syns så tydligt men som kan ge missfärgningar i bilden. Jag har tex kraftig missfärgning till vänster i min kamera och vet därför att jag inte bör placera vita föremål långt till vänster i bilden.
Brusreducering i all ära, men det är bara att dölja problemet. Det ända som händer är att man byter ut en lysande pixel mot en mörkblå. Det finns ingen bild information kvar under dessa pixlar och ju fler lysande punkter man har desto sämre bild får man.
Ibland är det bättre att slå av brus reduceringen och ta bilden som vanligt och sedan ta en till bild samtidigt med linslocket på och använda denna bild som en darkframe. Det är det Minolta själv gör men program för din dator hemma gör det troligen bättre.
KG: Det kan inte vart ett vidare mörkt rum, för såhär blir det om jag stänger in min kamera i badrummet. Det läcker in nog mycket ljus där för att man inte kan använda det som fotolabb, men trots detta kan man inte urskilja mycket i min bild. (f2,8 s30/sec ISO800)
Men egentligen skall vi inte diskutera bruset i A1 här utan mer hur Nikons bilder blir och nu skulle det vara kul att se hur den kameran klarar av linslocks bilder med f2,8 s30/sec ISO 800