Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken diaScanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Klarar Photoshop LE 16-bitarsfärg nuförtiden? Det är ju tråkigt att behöva skanna i 8 bitar och kasta bort värdefull information. Gör den inte det skulle jag nog välja Paintshop Pro (som jag aldrig ens testat).

Jo, förresten. Kom på en sak. När jag installerade om min maskin för ett tag sen installerade jag Minoltas nya drivrutin från deras webbplats, och då behövde jag inte skruva med Photoshops resurstilldelning. Så det är nog vettigast att börja med den direkt om det är en äldre som ligger på skannerskivan.

jimh skrev:
Klarar Photoshop LE 16-bitarsfärg nuförtiden? Det är ju tråkigt att behöva skanna i 8 bitar och kasta bort värdefull information. Gör den inte det skulle jag nog välja Paintshop Pro (som jag aldrig ens testat).

Nej den klarar inte 16 bitar, jag har inte tänkt använda den heller utan funderar mest på skillnaden mellan riktiga ps & psp. Det lilla jag använde Le igår imponerade inte på mig, då är psp överlägset. När vi ändå är inne på färgdjup, vad är det för skillnad på 16 bit & 16 bit linear (tror det heter så).

ska även dra hem ny drivrutin.

Tack, Larsa.

Inte ens "skarpa" Photoshop 6.0 klarar att arbeta i 16 bitar/kanal.

Däremot kan den importera 16-bitars bilder som scannerprogramvaran har fått förbehandla och sedan konvertera till 8 bitar.
Av den anledningen rekommenderas ofta att man gör så mycket korrigeringar som möjligt i scannerprogramvaran.

Vad jag vet är den enda stora skillnaden mellan PS och PS LE att LE inte har stöd för CMYK-färg, något som trycksaksproducenter verkar särdeles förtjusta i...

LeadHead skrev:

Däremot kan den importera 16-bitars bilder som scannerprogramvaran har fått förbehandla och sedan konvertera till 8 bitar.
Av den anledningen rekommenderas ofta att man gör så mycket korrigeringar som möjligt i scannerprogramvaran.

Vad jag vet är den enda stora skillnaden mellan PS och PS LE att LE inte har stöd för CMYK-färg, något som trycksaksproducenter verkar särdeles förtjusta i...

Det där med färgdjup kan jag inte mycket om men har läst så pass, att så vitt jag kan förstå så kan man åtminstone i ps 7.0 - hantera 16 bits/färg bilder, även psp grejar det i min 7.nånting.

Som sagt var, mitt kunnande inom området är begränsat men det är vad jag läst.

Har tidigare hänvisat till denna sajt men gör det en gång till, rörigt men otroligt mycket info
http://normankoren.com/makingfineprints.html

Mvh Larsa.

I min version av Photoshop 6 finns ett begränsat stöd för 16-bitars bilder. Främst är det färgjustering och något enstaka filter.

Det alvarligaste är att lager inte fungerar.

Skannern rullar!

Jim.

Installerade psp 7.nånting igår nu rullar skannern på perfekt. Nu gäller det bara att lära sig allt också.

Larsa.

För bästa resultat med digitalierade bilder:

Läs in bilden i skannerns maximala färgdjup (t ex 16 bitar). Ta in den i Photoshop, sätt svart- och vitpunkt och ev färgbalans. Gå över i 8-bitarsläget och arbeta vidare med bilden genom att använda justeringslager.

LeadHead skrev:
Alla för fotografisk efterbehandling viktiga verktyg funkar alldeles utmärkt i 16-bitarsläge. Sen att man inte kan rita och sånt är en annan sak. Det kan man göra efter att bilden är färdigkorrigerad.

En liten fråga ang. scan dual II.
I manualen står att emulsionssidan på filmen ska vändas uppåt i hållaren, det blir ju spegelvänt efter skanningen???

Ehh... Nu har jag dålig koll på emulsions- och bassidorna men jag tror att du ska placera den sida på vilken texten är rättvänd mot läsaren (nedåt tror jag).

Japp Emulsionsidan uppåt...inte svårt att se... (den matta)... Visst blir det spegelvänt men det kan du ju justera antingen i scanningsprogrammet eller i PS..jätteenkelt...

Provade att köra med emulsionen nedåt...blev ganska mycket mörkare resultat.

Men neg tar ju ganska mycket längre tid än dia att scanna...

Blir det verkligen spegelvänt då? Låter konstigt att de skulle ha designat en scanner så att man var tvungen att manuellt spegelvända bilden...?

Ja, alltså det där är ju förvirrande. Även min manual hävdar att man skall skanna med emulsionen uppåt. Jag testade lite i början men kör nu alltid med emulsionen ner.

Jag utgår från att det måste vara en felskrivning i manualen. Inte fasiken kan de ju ha skrivit en mjukvara som inte automagiskt spegelvänder om det nu skall vara så?

jimh skrev:
Ja, alltså det där är ju förvirrande. Även min manual hävdar att man skall skanna med emulsionen uppåt. Jag testade lite i början men kör nu alltid med emulsionen ner.

Jag utgår från att det måste vara en felskrivning i manualen. Inte fasiken kan de ju ha skrivit en mjukvara som inte automagiskt spegelvänder om det nu skall vara så?

Förvirrande är bara förnamnet, jag har 2 manualer + hjälpen i skannerprogrammet & i alla 3 står det emulsion upp. I min iver efter uppackning så märkte jag inte att min första dia var spegelvänd (nyframkallad), tog några timmar innan jag upptäckte det. Som du säger borde mjukvaran spegelvända. Ska testa 2 skanningar idag åt vardera håll & se om jag märker nån skillnad.

Frågade tidigare vad det var för skillnad på 16 bit & 16 bit linear, har listat ut det själv men undrar över en sak. i 16 bit-läget linear läggs inga justeringar till, vare sig skärpa eller dom färgjusteringar du gör (dom går att göra i bildjusteringsläget men ger sen ingen effekt vid slutskanningen). I vanliga 16 bitläget skärps bilden ngt & du kan göra alla nödvändiga justeringar.

Nu har jag läst att det bästa resultatet är att fixa dom flesta justeringarna vid skanningen, men samtidigt har jag på andra ställen läst att man ex helst inte ska låta skannern skärpa. Det gör man bäst efteråt.

Det bästa för mig känns att råskanna i linearläget & sen fixa till det hela i psp, eller. Hur gör ni?

Vissa skannrar skärper utan att tala om det, vilket är ett oskick. Skärpning ska göras allra sist. Man ska inte skala om bilden eller ändra upplösning när man väl har skärpt. Det innebär att man måste hålla bilderna i ett antal varianter, en för webben i full storlek, en "thumbnail", en för utskrift i A4 etc. Själv arkiverar jag alltid den färdiga bilden oskärpt i tiff-format.

I normalt 16bit läge skärper den bilden & där kan jag även göra lämpliga justeringar. I 16bit linear skärper den inte men där kan jag heller inte justera nåt utan får göra sånt i bildbehandlingsprogrammet. Känner mig kluven vad som är bäst, jag vill ju inte att skannern ska skärpa men ändå kunna göra dom justeringar som behövs i skannermjukvaran, det går ju inte.

Det flöde du använder låter vettigt. Det finns inget skäl att göra icke-hårdvarurelaterade justeringar i skannermjukvaran istället för Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar