ANNONS
Annons

Vilken blixt till en 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

FiJon

Medlem
Har äntligen köpt en Canon 350d och nu så behöver jag en blixt.

Så då undrar jag vilken som är mest prisvärd?

Vet att canons 430 ska vara bra men den kostar 2500kr+ och det är lite mer än vad jag har råd med nu.
Finns det någon billigare som duger till en amatör eller blir det och spara ihop lite till?

Kan bara hålla med Anders, har själv en 350 och Sigma blixten och är grymt nöjd. Tänkte först köpa Soligor DG-420 Z http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php
men när jag pratade med säljaren på cyberphoto så föreslog han Sigman istället. Ångrar inte att jag tog den.

Men om budgeten inte tillåter Sigman sätter Cyberphoto Soligorblixten som "Bra köp" och den är snarlik Canon 430 i styrka. En skillnad mellan Sigma/Canon och Soligor är att Sigma/Canon har stöd för E-TTL II, hur mkt man kommer att sakna den vet jag inte, men det kan nog någon annan svara på?

Något att tänka på är att Sigma blixten är ganska stor vilket känns när man håller i en så pass liten kamera som 350n, blir nog bättre med ett batterigrepp eftersom det är undre högra hörnet som trycks in i handflatan.

Glöm inte att köpa en omnibounce, gör väldigt mkt för att sprida ljuset bättre. Utan den så har jag svårt att få till bra bilder och med den så är det superenkelt!

Har Du inte budgeten, SIGMA! Riktigt bra med alla styrningar.. Omnibounce är för mig nästan alltid ett måste för en "mjukare" och jämnare exponering. (Räckvidden minskar dock)

Kan bara instämma i hyllningarna för Sigman, tänk dock på att det finns två olika varianter med snarlika namn. (EF 500 DG ST respektiva EF 500 DG super om jag inte missminner mig) Det skiljer en hel del i funktioner hos de båda och jag rekomenderar att du satsar på den dyrare av dem, även om den går på runt 2500. Har du inte möjlighet att köpa den så lev på nudlar ett tag eller leta begagnat, eller varför inte leva på nudlar och leta begagnat på en gång? Hittar du en billigt har du ju en slant över och kan köpa ngt annat kul:)

Tack för alla svaren!

Om man jämför sigman och canon 430 som ligger ungefär på samma pris, vilken är att föredra av dom två då?
Varför ska man välja sigman istället för canonen och tvärtom?

Jag har ju redan gjort det valet iom att jag tog Sigman. Anledningen till att jag tog Sigman var att den var mer kraftfull samtidigt som jag inte tappar någon funktion som jag tror att jag kommer sakna (båda har t.ex. stöd för E-TTL II om man nu skaffar ett objektiv som har stöd för det också...).

Canon känner av om du använder en kamera med cropfaktor och ställer in motorzoomen på blixthuvudet efter det, det gör inte Sigman. Till vissa digitala kameror överför även Canonen urladdningen vilket till viss del påverkar färgbalansen.

Sigman kan du använda som master i ett slavsystem, Canonen går bara att ha som slav. Du får två Sigmablixtar för ungefär samma pengar som köper dig en Canon 430 och en slavsändare.

Sigman har strobfunktion, osäker på om Canonen klarar det.

Sigman är oftast någon hundralapp billigare.

Jag valde Sigman då den kändes som en mer fullvuxen blixt och går att använda som master i ett slavsystem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar