Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bild skulle du valt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skulle välja bild

För egen del skulle jag välja 5 eller 7
5: dramatiken - "risken att den sprids" (allt lättantändligt i bakgrunden)
7: suverän rent bildmässigt

För lokaltidningens del skulle jag välja 1
1: lokalpatriotiskt och igenkännande för läsarna, med ortens namn på fordonet
 
WFS) (Graylingman skrev:
Vilken skulle du valt om just du varit bildredaktör?
//Anders


2,5, eller 7. Tycker att de framför allt är tydliga. 2 och 3 är ganska lika, men nummer 3 bygger på att betraktaren förstår att det är hettan som förvränger bilden och det är inte säkert att det går fram i tidningstryck.

Nummer 5 tycker jag på ett bra sätt illustrerar vilken uppgift brandförsvaret hade att brottas med. Till viss del inneboende dramatik med jätten Branden som lurar i hörnet och försöker komma närmare

Nummer 7, Ja, läsaren ser en brandsoldat, på lite närmare håll än i de andra bilderna, som bekämpar en brand. Det är mycket rök, och det framgår väl också att det som brinner inte är ett hus eller skogsbrand. Sån't kan räcka långt.
 
Jag skulle valt bild 4 av den anledningen att jag tycker den funkar bäst som nyhetsbild.

Miljön är tydlig. Man ser att man befinner sig på en soptipp, vilket jag inte tycker bild 7 riktigt gör.
Den visar brandmännen i arbete, men inte som man brukar se dem vanligtvis,stående på marken eller på en brandstege med en vattenslang i handen. Här står han i skopan på en frontlastare. Det lyfter dramatiken i bilden.
Bilden avslöjar inte heller allt. Den lämnar en del frågor obesvarade: Vad väntar den andre brandmannen på? Varför står han bara med slangen och väntar?
 
Bild 4.

Den har dramatik, den lilla mannen mot den stora elden.

Den har kompositionsmässiga kvaliteter, riktning, placering mm.

Den visar hetta.

Den har en liten knorr med brandmannen som står placerad i skopan istället för en brandbil.

7:an är en fin bild men ganska menlös. Det är snyggt med röken som "rinner" fram som vatten, men den visar egentligen ingenting. Den kan lika gärna vara en bild av en övningssläckning eller en övertänd grill (nästan).

I bild 5 är det för stort avstånd mellan eld och brandman, ingen spänning.
 
Varför i herrans namn skickade du sju bilder från en brand på en soptipp?
Beslutsångest?
En höjd och en bredd, thats it.
Eller bara fyran.
 
Jag håller med Ulf Boo.
De väljer alltid fel bilder på tidningen om man skickar in flera, så jag skickar bara in en eller högst två om det är en vanlig typ brand eller så.
Annars tycker jag att det var snygga bilder;)
 
Bild 6!

Enbart därför att den är klar och den visar vad som verkligen händer... Det är mycket eld med och det är det som ska locka läsare att vilja läsa en artikel...
 
Bild nr 5 hade jag valt om bara en bild skulle publiceras men det beror lite på hur dom tänker lägga upp artikeln också.

"Brand under kontroll"
Så kan jag tänka mig Bild nr 7..

Men roligast är bild nr 4, att dom hissar upp honom i skopan =)
Kreativitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.