Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av dessa kameror ska jag sattsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikPajala

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ny kamera, just nu använder jag en Konica minolta A200. Jag vill nu ha en digitalsystem. Kamerorna jag tittat på är:

Konica Minolta 7D
Nikon D70s
Canon eos 350D

Vilket är det bästa valet om man vill ha en kamera som tar bilder snabbt och har en snabb autofokus? Självklart så ska den ju ta mycket bra bilder också ;)

Eller gör jag ett dummt val om jag säljer min Konica Minolta A200 och köper en av dessa "budgetsystemkameror"??
 
Jag säger som alltid kring denna typen av frågor; det är inte bara kamerahuset det handlar om. När du nu köper din första digitala systemkamera så ska du vara medveten om att du också kommer att köpa objektiv, blixtar och annat också. De grejerna kommer antagligen att uppleva ditt nästa kamerahus också, och nästa efter det. De kamerahusen kommer att vara ännu bättre än de som du väljer mellan idag (som alla är fina kameror).

Istället för att bara kolla på vad kamerahuset kan, så är det också intressant att kolla t ex begagnatmarknaden för objektiv, vad olika tillbehör kostar till de olika märkena o s v. Lista t ex vilka objektiv, blixtar o s v du skulle vilja ha och kolla vad det kostar totalt med de tre märkena (det kan skilja förvånansvärt mycket ibland...).

Vilken kamera du än väljer av de tre som du nämner så får du en klart kapabel kamera.
 
Jag tycker inte det är dumt att sälja A200:n och köpa DLSR.
Möjlighet till kortare skärpedjup och en riktig optisk sökare är lätt värt merpengarna bara det, i mina ögon.

Vad gäller vilken kamera så är det väl bara att konstatera att alla tre är mycket kompetenta.
Kläm och känn på dem, testa dem om möjligt med ett eget minneskort.
Kolla som Fredrik säger vilka objektiv du kan tänkas köpa i framtiden och vad de kostar, eller om de finns. Hur ser begagnatmarknaden ut? osv osv.
Visst finns det skillnader i prestandan på husen och i den mån man tror dig behöva vissa funktioner eller prestanda så bör man kanske titta på det åxå.
 
Tack för tipsen! Jag ska börja kolla på objektiv, även fast jag tänker göra som jag tänkt ut förut.. Att börja med att köpa kameran och få med ett standard objektiv som till exempel 18-55 på 350D. Med det objektivet så kan jag lära mig kameran innan jag köper ett nytt.

Eftersom jag nu har en digitalkamera på 8 megapixlar och om jag skulle köpa Konica Minolta 7D eller nikon D70 som har 6 megapixlar, får jag sämmre bildkvalité på dom bilderna?
 
Tidningen FOTO skrev så här angående skillnaden 350D/D70:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."


De skriver vad gäller bildkvalitét:
"Sammantaget ger Canon 350D utan tvekan bäst bildkvalitét bland kameror i den prisklassen"

Vad gäller AF:
"Autofokusen är mycket snabb" "Här brädar kameran alla konkurrenter och placerar sig bland marknadens snabbaste modeller, inklusive de i toppskiktet."
 
FredrikPajala skrev:
Tack för tipsen! Jag ska börja kolla på objektiv, även fast jag tänker göra som jag tänkt ut förut.. Att börja med att köpa kameran och få med ett standard objektiv som till exempel 18-55 på 350D. Med det objektivet så kan jag lära mig kameran innan jag köper ett nytt.

Eftersom jag nu har en digitalkamera på 8 megapixlar och om jag skulle köpa Konica Minolta 7D eller nikon D70 som har 6 megapixlar, får jag sämmre bildkvalité på dom bilderna?

Kvaliteten på pixlarna i D7D och D70 är ju bättre än i A200 (mindre brus tex). Dessutom får du större dynamiskt omfång, så du får något färre pixlar, men generellt högre bildkvalitet från D7D och D70 än från A200. 350D har ytterligare en aning bättre bildkvalitet med lite högre upplösning, men skillnaden mellan D7D/D70 och 350D skulle jag säga är mindre än mellan A200 och någon av de andra.
 
Ok, efter en hel dags spanade och grubblande så känns det som om det just nu står och väger om att jag ska sattsa på en Canon 350D eller Konica Minolta 7D.. Ett väldigt svårt val tror jag!
 
Om du har grubblat dig fram till att det står mellan en 350D och en D7D så är det dax att gå till din fotohandlare och känna på dem, för det är ganska stora skillnader på dem.
Sedan är det enkelt, du väljer den som passar bäst.

Eller, så funderar du på hur ditt fotograferande ser ut, vad du plåtar och vilka gluggar du "behöver" och så väljer du system utifrån vilket som motsvarar ditt gluggbehov på bästa sätt... Optiken överlever ofta flera kamerahus.
 
FredrikPajala skrev:
Ok, efter en hel dags spanade och grubblande så känns det som om det just nu står och väger om att jag ska sattsa på en Canon 350D eller Konica Minolta 7D.. Ett väldigt svårt val tror jag!

Stor prisskillnad!

350D är mer prisvärd. Ngt snabbare AF, ngt högre upplösning, större system, bättre beg.marknad på optik.

D7D mycket mer kamera, AS, mycket bättre sökare, hantering överlägsen.

Finns egentligen ingen jämförelse i känsla & hantering, där är D7D överlägsen!

Om du vill komma ned i pris & på köpet få snäppet snabbare AF & ngt högre upplösning så gäller 350D.

Känn på dem & testa. Om 350D känns bra är valet givet...

//Larsa, som valde D7D.
 
Senast ändrad:
Hej,

jag gick från A200 till D70 och det har jag inte ångrat (än iaf), var sugen på canonen men D70 kändes bättre och sen har jag fler nikonvänner.

D70 med nya firmwaret är i princip samma som D70s, den är ljusår snabbare än A200.

Det enda jag saknar är AS samt räckvidden, 28-200.

Känn på kamerorna så kommer du nog att kunna bestämma dig rätt snabbt, skillnaderna i tekniska specifikationer är inget som gör något bombnedslag i verkligheten. Kanske skulle jag titta lite mer på canon om jag räknar med att göra stora objektiv investeringar, canon har sin egen sensor tillverkning medans nikon är beroende av 3:e part (sony), men det kan vara både en för och nackdel.

/Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.