ANNONS
Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Stigen" var mycket kontroversiell för några år sedan. Vet inte vad gatan kan ha hetat förut, har inte hört något om galgberg i detta område dock.

Nej, men lasermannen utförde faktiskt ett av sina rån på ett bankkontor som bara ligger några hundra meter från bilden. Men den här "stigen" har inget med lasermannen att göra.

"Stigen" är en "väg" om det kan hjälpa.

Det här var tydligen svårt. Går man fram på "stigen" (som alltså är en "väg") i första bilden och vrider sig vänster ser det ut så här. Det här är bara början av vägen.

Bilagor

• IMG_0107 400.jpg
    IMG_0107 400.jpg
    84.5 KB · Visningar: 192
Jamen visst är det söder, som jag trodde från början.
Och vi är väl kanske neranför Bastugatan, intill Torkel Knutsonsg., vid svängen ner mot kajen.

Nu är du bra positionerad :), men vägen/stigen heter något, och vållade rabalder för några år sedan. Utsikten blir bara bättre och bättre ju längre du går.

Mälarborgen kallas mycket riktigt ett hus ovanför vägen som efterfrågas. Vägen är lång, och går från grus till trä. Oscar är inblandad i vägens namn.

Skinnarviksgränd är också fel, men även det nära...

Senast ändrad:
Jag svarade med bild i 7253. Gillas inte det? Det skall ju gå lika bra att svara med bild som med text. Adressen är Bastugatan 40.

per

Frågeställaren äger frågan och avgör när den är besvarad. Jag har identifieratt platsen och du har identifierat huset, men ingen har ännu funnit namnet på stigen.

Namnet på vägen har vi inte ännu. Vägen är flera hundra meter lång men kan bara användas av gående, och ger sannolikt världens bästa stadsutsikt (typ). Den skapade kontrovers när den skapades 1977 längs Söders höjder i branten mot riddarfjärden. Ett stråk tidigare tillgängligt för ett fåtal boende. Idag kan vem som helst gå på dess träbryggor och se hela gamla stan, kungsholmen mm. Nu är det bara namnet kvar. Oscar är förnamnet på den person som gett vägen dess namn. Han var historiker, akademiledamot stol nr 18 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar