Vad som är ditten eller datten i hela bildupptagnings-behandlingsprocessen lär kräva en egen tråd. Typ sensor-kamera-objektiv-databehandling-mjukvara-färgkalibrering-subjektivt tyckande-hänvisning till dxomark-färgblindhet-stativ-och märket på kaffetermosen..
Jag minns mycket tydligt när jag för några år sedan hade investerat nästan 6000 kr i en Sony RX100 och nästan idiotförklarade mig själv för att ha spenderat så mycket pengar på en kompakt. När kartongen öppnades och den lilla dyrgripen vägdes i handen, förvånansvärt tung, förnam jag en känsla av kvalitet. Liknande den jag hade känt när jag en gång i den analoga eran packade upp min Minox 35GL.
Efter premiärturen tankade jag förväntansfullt över dagens skörd av ettor och nollor till min MBP 17", öppnade Lightroom och beskådade resultatet. Nej, det här måste vara fel. Dessa bilder måste komma från min Nikon eller Olympus? Eller? Nejdå. Den lilla rackarn överraskade mig med helt fantastiska bilder! Färger, klarhet, kontrast, skärpa, "sting". Jag häpnade.
Idag, trots att denna lilla godsak går att få till ett avsevärt lägre pris, ångrar jag inte mitt köp det minsta. För att göra en lång historia kort. Svar; Sony RX100.