Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är din favoritglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
SAMMANFATTNING

Tack alla som svarat på favvoobjektiv!
Har gjort en sammanställning och det man utan tvekan kan konstatera är att ljusstarka objektiv uppskattas allra mest. Ser ut så här:


Ljusstyrka  Antal
1.0 - 2.0    15
2.4 - 3.5    17
4.0 -         6


När det gäller brännvidd så är det 16 st zoomar och 21 fasta objektiv, fördelade enligt:


Brännvidd   Antal
17 - 70      10
70 - 210      6
~30           3
~50          12
~100          2
~200          1
~300          1
~500          2


Den gamla trotjänaren på 50mm i ljusstarkt utförande hänger med.

Vad man inte kan utläsa är när det skall multipliceras med 1.5 (för DSLR).
Man kan väl anta att dom vidvinkligaste zoomarna ofta sitter på DSLR, 5 st hade längsta brännvidd på 40mm eller mindre.
 
Senast ändrad:
sigma 50mm 1:2,8 DG MACRO.....

som för det mesetsitter på kameran numera.....
ett väldans bra allround objektiv.

/Olle
 
Har på sistone nästan enbart använt Tamrons lovordade 28-75mm. Dels för att det helt enkelt är en för jäkla bra glugg, dels för att det är ett lämpligt zoomomfång.
 
Jag har bara ett (kitobjektivet till min 350D),
så det får väl bli det då! ;o)))

:: Susanne ::
 
Graal skrev:
Gällde inte frågan Konica-Minoltaobjektiv?
Så uppfattade jag det också först, men Mats, som startade tråden, verkar ju ha accepterat Canon- och Nikondominansen.

För att få lite större märkesspridning bidrar jag med min nya nuvarande favoritglugg, Pentax 77/1,8 (till småbild).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.