Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka regler gäller för nyttjande av jakttorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, väl förenklat och fel uppskattningar. Med värdena i exemplet så blir det teoretiska värdet utan luftmotstånd 506 m. Med en normal jaktammunition som 30-06 (925 m/s) och rätt värde på g (9,81) så blir den teoretiska räckvidden 590 m. Jag skulle inte vilja stå på 400 m.

Om sen uppsättningen av bössan inte är helt parallell utan att pipan pekar uppåt några få grader så blir räckvidden i km även i praktiken. Med idealisk elevationsvinkel väldigt många km och utan hänsyn till luftmotståndet flera mil.

Sen finns ju givetvis luftmotståndet men det påverkar även hastighetsökningen nedåt och ger kulan längre tid i luften. Kulan har även viss aerodynamik och rotation som påverkar och ger längre tid i luften.

Om detta ska provas i praktiken med mänsklig måltavla vill jag inte hålla i bössan eftersom resultatet inte kommer att uttryckas i meter utan som mord, dråp eller vållande till annans död beroende på domarens humör.

d=avstånd
v=utgångshastighet
y0=höjd över marken
θ=utgångsvinkeln
g=g

roligt att läsa att du bortser från luftmotstånd men inte tycker att avrunda g till 10 från 9.81 är ok.
Du vill verkligen ha rätt till varje pris va?
 
Utanför vad som förr kallades stadsplanerat område (nu heter det något annat) behövdes förr inget byggnadslov för uppförande av åtminstone mindre byggnader, och speciellt inte för ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter. Lagen har ändrats någon gång de senaste åren, åt det restriktivare hållet, så jag skulle inte sätta igång att bygga till mitt hus idag utan att kolla vad som gäller. För ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter tror jag att de gamla reglerna fortfarande gäller.

Nu är knappast ett jakttorn en ekonomibyggnad och det står normalt inte heller på en jordbruksfastighet, utan på en skogsfastighet, så exakt vilka regler som gäller för uppförande är för mig något oklart.

Numera heter det "detaljplan". Det är våldsamt vad det gissas här.

Bygglov fordras inom "detaljplanerat område" och områden med "områdesbestämmelser" för hus som är större än "friggebodsbestämmelserna" eller ligger närmare tomtgräns än 4.5 m.
Områdesbestämmelser används huvudsakligen till att bevara unika byggmiljöer.

Utanför dessa områden (merparten av svensk landsbyggd) fordras inte bygglov.
 
Fråga

Fråga jakträttsinnehavaren. Det är säkert lugnt att sitta där bara dom inte ska jaga i området runt omkring. Bryter sedan benet så är det nog hemförsäkringen som gäller.

Gällade ballistik kan intresserade gå in på Nornas hemsida och kolla.
 
Lite "gissar" ni bägge två ;-)

"Utanför dessa områden (merparten av svensk landsbyggd) fordras inte bygglov."

Har du en granne så måste du ha byggnadslov vid uppförande av ny byggnad och/eller vid viss om/tillbyggnad. Även om de bara är en granne, normalt, men det beror helt på kommunen, dessa kan ha minskad eller utökad bygglovsplikt.


"Nu är knappast ett jakttorn en ekonomibyggnad och det står normalt inte heller på en jordbruksfastighet, utan på en skogsfastighet, så exakt vilka regler som gäller för uppförande är för mig något oklart."

Spelar ingen roll om fastigheten benämns jordbruks eller skogsbruksfastighet dom är bägge en näringsfastighet. Å då de gäller ekonomibyggnader, oavsett storlek, tillhörande näringen behövs bara en bygganmälan, om du saknar grannar , normalt alltså, återigen tillbaka till kommunens egna bestämmelser.

Men som jag tidigare skrivit så är det väldigt osäkert vad ett jakttorn är, å så länge de inte hänt något som gjort att det tagits upp i högre rättsinstanser så förblir de nog väldigt oklart.

ThomasR Näringsfastighetsägare.
 
"Utanför dessa områden (merparten av svensk landsbyggd) fordras inte bygglov."

Har du en granne så måste du ha byggnadslov vid uppförande av ny byggnad och/eller vid viss om/tillbyggnad. Även om de bara är en granne, normalt, men det beror helt på kommunen, dessa kan ha minskad eller utökad bygglovsplikt.


"Nu är knappast ett jakttorn en ekonomibyggnad och det står normalt inte heller på en jordbruksfastighet, utan på en skogsfastighet, så exakt vilka regler som gäller för uppförande är för mig något oklart."

Spelar ingen roll om fastigheten benämns jordbruks eller skogsbruksfastighet dom är bägge en näringsfastighet. Å då de gäller ekonomibyggnader, oavsett storlek, tillhörande näringen behövs bara en bygganmälan, om du saknar grannar , normalt alltså, återigen tillbaka till kommunens egna bestämmelser.

Men som jag tidigare skrivit så är det väldigt osäkert vad ett jakttorn är, å så länge de inte hänt något som gjort att det tagits upp i högre rättsinstanser så förblir de nog väldigt oklart.

ThomasR Näringsfastighetsägare.

Ingen saknar granne om det inte är en ensam fastighet på en ö.
Nej, jag gissar inte skriver bara kortfattat. Temat är ju jakttorn.
Begreppet granne handlar om sikt och avstånd.

Sedan är det riktigt att man bör kolla varje kommun för sig eftersom det är de som har planmonopolet men huvudprincipen är ändå att bygglov inte behövs sedan tillkommer bestämmelser för specifika områden och situationer.
 
Olagligt ?

Vad gäller diskussionen om kulbanor spelar det egentligen ingen roll; även om kulan "bara" fortsätter 400 m efter att ha missat/genomborrat målet är skottet olagligt.[/QUOTE]

Hur tänker du nu ? Vilken lagparagraf stödjer detta antagande ?

ThomasR
 
Ingen saknar granne om det inte är en ensam fastighet på en ö.
Nej, jag gissar inte skriver bara kortfattat. Temat är ju jakttorn.
Begreppet granne handlar om sikt och avstånd.


I så fall är de jävligt gott om öar i Lapplands inland ;-))

Ursäkta, grannfastighet.

En seriös debatt blir ännu seriösare om vi försöker förstå vad övriga menar. Det blir våldsamt mycket onödig text annars.
 
Jakttorn

Hahaha har läst lite av denna tråden och det handlar om allt från kulbanor till bryggor och byggnadslov. Frågan var väl om man bör fråga innan man som fotograf använder någon annans grejor i detta fallet ett jakttorn. Jag kan ju bara säga att på mina förra marker hade jag ett antal gömslen för fotografering och jag skulle nog förutsätta att jaktlaget frågade mig om lov innan de använde det till jakt, jag tycker att samma hyfs eller goda ton hör till fotografen som äntrar jakttornet jag tycker inte att oanvänd egendom är fri att använda för gemene man så enkelt, fråga om lov du kan inte få mer än ett nej.
/ Stickan
 
Ja, snacka om att tråden drog iväg, hade inte riktigt räknat med dessa diskussioner när jag startade tråden :)
Men jag tycker att jag fått svar på min ursprungliga fråga i alla fall. Får tacka alla som bidragit!
 
Läste hela tråden på skoj.
Står klart och tydligt vad som gäller,ändå fattar inte folk utan kommer med dom mest vansinniga ideer.
 
Va bra att det står klart och tydligt vad som gäller!

Du kanske kan ge oss en sammanfattning så att det blir lätt att hitta svaret i framtiden?
 
Intressant att så många sitter och gissar och funderar utan att söka efter något som faktiskt kan ge svar på frågan.

Om någon byggt ett jakttorn så är det inte lättast i hela världen att ta reda på vem som faktiskt äger eller ansvarar för det. Om det ligger på mark som ägs av ett större skogsbolag som SCA eller ASSI Domän så är det inte helt enkelt att luska ut vem i hela jaktlaget som nu knåpat ihop brädhögen.
Men om man nu kan det så är det väl enklast att bara fråga markägaren eller kontruktören av nämnda anordning om lov innan man använder det.

Men, skall man rådfråga lagen så säger den så här:

"6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Att jämföra en sommarstuga med ett jakttorn är således lönlöst eftersom brottsrubriceringen för överträdelsen mellan de båda skiljer sig - i det ena fallet är det fråga om hemfridsbrott och i det andra olaga intrång.

Svaret på frågan är helt enkelt att man genom att utan lov beträda ett jakttorn begår olaga intrång - detta eftersom det är en byggnad som inte utgör någons boning men som har en klar ägare.


Men, jag skulle nog inte bemöda mig om att leta efter ägaren om jag var ute i skogen för att fota och råkade hitta ett jakttorn som passade utmärkt att fota ifrån - jag har svårt att se hur någon skulle invända mot något sådant så länge som man inte förstör tornet.
 
Att jämföra en sommarstuga med ett jakttorn är således lönlöst eftersom brottsrubriceringen för överträdelsen mellan de båda skiljer sig - i det ena fallet är det fråga om hemfridsbrott och i det andra olaga intrång.
Det här har vi redan avhandlat i tråden. Det är inte uppenbart att ett jakttorn är en byggnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.