** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilka regler gäller för nyttjande av jakttorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, privata bryggor får Du använda.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Därav min tidigare misstanke att även jakttorn etc kan disponeras "fritt"
Men som tidigare sagts. Vad som är lagligt och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak.

Vad stödjer Du det på?
Såhär står det i den skrift Du hänvisat till:

Rättigheter och skyldigheter
Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen
känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade
rätt var och en har att använda annans fastighet
– mark och vatten – främst genom att färdas över
den, åtminstone till fots, och under en kortare tid
uppehålla sig där.

Allmänheten har alltså ganska stor frihet i fråga
om uppträdandet på annans mark, bara den håller
sig på vederbörligt avstånd från markägarens
bostad och andra byggnader, inte vållar skada på
hans egendom och över huvud taget tar hänsyn till
omgivningen.

Allemansrätten reglerar hur Du får vistas på annans mark, inte annans byggnad.

Nej inte allemansrätten tornen ägs av markägaren eller den som har jakträtten på markerna och Du lär hamna i rejäl onåd om Du nyttjar dem olovandes även utanför jaktsäsong, kan bli olaga intrång eller liknande.

Men prata med lokala jaktlaget/markägaren och erbjud dig att hyra nyttjanderätt till tornen och kom överens om hur det ska funka, Du stör ju inte jakten eller djuren så de bör inte ha några problem med att Du är där och fotar när tornen inte används, men fråga först helt klart.

Sicket jävla skitsnack. Vad yrar du om?

Fågel eller fisk ?

Allemansrätten är väldigt mycket lag. Ingår i Regeringsformen 2kap, §15 (Grundlag)

Många privatpersoner tycker de, frågar du en jurist så säger de flesta, (alla) nej. Om du läser
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
så säger denne författare precis de.
Att "Allemansrätten" har stöd i grundlagen de är en annan sak. Jmf vapenlagen, där finns det paragrafer å stycken som reglerar vad som är tillåtet å inte. Så därför kan du bli fälld för att ha brutit mot denna. Någon "Allemanslag " § x existerar inte, med följd att du kan inte lagföras för att ha brutit mot Allemansrätten, däremot lagförs du mot en hel radda andra lagar som tolkas med stöd av vad som skrivs om allemansrätten.
Men en utredning har väl just avslutats där man säger att de ska vara tillåtet för turistföretag m fl att nyttja mark som är privat/bolagsägd med stöd av allemansrätten. Rätt eller fel ? Tjaa beror väl om man är markägare eller inte ;-)
I jordabalken står bl a att allt det som växer på marken tillhör markägaren. Det har vi i Sverige inte fäst så stor vikt vid fram tills nu då det gäller bär å sånt, däremot träd har följt jordabalkens lydelse.

ThomasR

.

jag brukar prata med jägarna och dom är alltid intresserade av vad det finns för vilt på sina marker så jag visar dom bilderna så brukar dom bli jättenöjda. Jag ringer alltid och kollar att dom inte skall jaga och att det är ok att nyttja nått torn då brukar det funka skitbra.

http://www.oweandersson.se/2011hjortar.htm

upplåt en ev högupplös bild till utskrift om du får nått bra så kommer du garanterat få tillgång till både kokvrån och sovslafen på taket :)

Som sagts tidigare

Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen). Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

Sicket jävla skitsnack. Vad yrar du om?

Allemansrätten reglerar rätten att vistas på annans fastighet, inget annat. Ursprungligen färdas på annans mark.

Med fastighet förstås både mark och vatten. En fastighet kan vara bebyggd men fastigheten är och förblir land och vattenområdet, inte byggnaderna. Byggnaderna är fastighetstillbehör och omfattas inte av allemanstätten utom några speciellt utpekade fastighetstillbehör såsom bryggor. Det finns lite lagtext med desto fler rättsfall om hur långt från olika former av fastighetstillbehör Du har rätt att vistas utan att anses begå hemfridsbrott.
För byggnad någon bor eller vistas stadigvarande i styrs detta avstånd av toppografin. Ju mer dolt Du kan passera desto närmare får Du passera. Sikten avgör alltså mycket. Vid fri sik brukar ett par hundra meter vara acceptabelt om det inte finns väg dragen. På väg får Du passera betydligt närmare även om vägen är privat.

Allemansrätten avser bara passage till fots, inte med fordon.

Att bruka annans byggnad såsom jakttorn är fullständigt vid sidan om allemansrätten. Tänk bara efter, vem ansvarar om Du skadar Dig vid bruk av tornet. Det skulle uppstå ett behov av mycket omfattande lagstiftning på det området om Du hade rätt att bruka byggnad. Därför ska Du också passa Dig. Skulle Du ramla ner så gäller att Du har heltäta försäkringar som även täcker när Du är ute på olagligt intrång.

Ja som rubriken säger, vilka regler gäller för nyttjande av befintliga jakttorn ute i markerna?
Har flera gånger funderat på att sätta mig på pass med kameran för att fotografera större djur som rådjur och älg, större fåglar osv. Självklart utanför t.ex älgjaktssäsongen.

Är det fritt tillträde till jakttornen, faller det under allemansrätten kanske?

Hej.
Jakttorn är att betraktas som en byggnad. Och den står på någons mark. Om det är markägaren eller jaktlaget som är ägare spelar ingen roll(som markägaren är man till 99.9% medlem av jaktlaget där ens mark finns.). Så kort: det är deras egendom och dom kan ställa krav på att ingen får gå upp i ett jakttorn. Nu ser väl verkligheten ut på ett annat sätt. Om du talar med markägare och jaktledaren och förklarar vad du vill så är dom inte ovilliga att låta dig använda ett jakttorn. Men du får räkna med att förklara att dom inte har något ansvar för det som eventuellt kan hända med dig och din fotoutrustning. Jag bor mitt i "älgland" och har använt jakttorn flera gånger.har även varit med och fotograferat jaktlagets olika jakter.
Flera av svaren i denna råd hamnar lätt på allemansrätten. Nu är det så att jakt ingår inte i allemansrätten. Som jakt räknas också att ta fåglars bon och ägg. Bestämmelser om jakt finns i jaktlagen och jaktförordningen (SFS 1987:259 resp 905).

Jakttorn är att betraktas som en byggnad.
Nja, det har jag svårt att tro. I så fall skulle det ju krävas bygglov. Visst finns det risk att markägaren/jakträttsinnehavaren blir sur om man "missbrukar" deras jakttorn, men rent juridiskt tror jag inte att de har något att komma med. Jämför med ett staket som står ute i markerna: du får "använda" (klättra över) det man inte förstöra det.

Nja, det har jag svårt att tro. I så fall skulle det ju krävas bygglov. Visst finns det risk att markägaren/jakträttsinnehavaren blir sur om man "missbrukar" deras jakttorn, men rent juridiskt tror jag inte att de har något att komma med. Jämför med ett staket som står ute i markerna: du får "använda" (klättra över) det man inte förstöra det.

Nix inget bygglov behövs då sådana byggnader klassas som ekonomibyggnader eller är så små att de inte krävs bygglov som för tex. friggebodar som ju var och en får bygga på egen mark utan bygglov, men markägarens tillstånd krävs och ofta är ju tornets ägare och markägaren samma person och behöver då inte fråga sig själv om lov.

Däremot om ett jaktlag som arrenderar jakträtten vill bygga på annans mark så måste de fråga markägaren om lov och då äger och ansvarar jaktlaget för tornen och dess användning och markägaren har inget ägande av eller ansvar för tornen!!

Jämförelsen med staketet haltar mer än lovligt då ett torn bara beträds för att nå den upphöjda positionen, medans staketet är ett hinder i Din väg från punkt A - B och får därför passeras självklart utan att skada det.

Det är generellt tillåtet att beträda, bada från och även tillfälligt förtöja båt vid privata bryggor som inte ligger vid tomt (alltså i anslutning till bostadshus), om man inte hindrar eller stör ägaren från att använda bryggan. Har svårt att tänka mig att användande av ett jakttorn skulle betraktas på något annat sätt. Dvs - det är fritt fram att använda jakttornet så länge ägaren inte är där (oavsett vad Jägareförbundet tycker om det). Men som Olsin skriver, om det sitter någon form av låsanordning som du måste forcera för att komma upp i tornet så kan det kanske vara fråga om olaga intrång. Men det är väl inte så vanligt med lås på jakttorn.

Visst får man använda ett jakttorn!? Att markägaren/jaktlaget kan bli sura har ingenting med lagen att göra.
Däremot får Du inte sätta upp ett jakttorn hur som helst naturligtvis.

Har jag fel så lyssnar jag ser jag gärna en hänvisning till lagtext eller liknande (jag har haft fel förr!) ;)

Får man använda andras sommarstugor också, jag är sugen på en i Stockholms skärgård.
Rätt självklart för mig att det är privat egendom och ska hanteras därefter.

Nu lever Du i staden. Skogen ligger oftast utanför byggnadslovspliktigt område som de flesta lantbruksbyggnader.

Dessutom är just staket och inhägnader specialreglerat i lagstiftningen.

Det är ingen tvekan. Du får inte utan markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd bruka ett jakttorn. Däremor kanske det inte är så många som skullet ta besväret att beivra.

Det är generellt tillåtet att beträda, bada från och även tillfälligt förtöja båt vid privata bryggor som inte ligger vid tomt (alltså i anslutning till bostadshus), om man inte hindrar eller stör ägaren från att använda bryggan. Har svårt att tänka mig att användande av ett jakttorn skulle betraktas på något annat sätt. Dvs - det är fritt fram att använda jakttornet så länge ägaren inte är där (oavsett vad Jägareförbundet tycker om det). Men som Olsin skriver, om det sitter någon form av låsanordning som du måste forcera för att komma upp i tornet så kan det kanske vara fråga om olaga intrång. Men det är väl inte så vanligt med lås på jakttorn.

Det beror på att just bryggor är specialreglerat i strandskyddslagen.

Jakttorn...

Om vi återvänder till trådskaparens fråga "vilka regler gäller för att nyttjandet av jakttorn ?" Och kanske släpper allt om båtbrygger och andra byggfrågor,staket och vad det nu kan vara..
Så förhåller det sig så här ( för tvivlare rekomenderas att ringa Svenska Jägareförbundet).
Ett jaktorn ingår INTE i allemansrätten.Vilket betyder att man därmed inte kan fritt använda det . Ett jakttorn tillhör markägaren eller ett jaktlaget. Och då är det som så att jaktlaget har byggt detta jakttorn på någons mark. Jakttornet betecknas som konstruktion/byggnad.MEN det krävs inget bygglov eller annat tillstånd från kommun där jakttornet finns för att uppföra ett jaktornpå den mark man äger.
Så till ansvarsfrågan:
Det är markägare som blir ansvarig om någon (tex fotograf) går upp och sedan faller ned och skadar sig. Därför är det vanligt att man "låser" jakttorn för att hindra andra än markägare/jägare från att gå upp.
Jag är gift med en kvinna som via hennes föräldrar äger mark och därmed jakträtt. På dessa marker finns jakttorn som jaktlaget byggt.
Under dom år som jag följt den jakt som genomförts på dessa marker har det inte varit ett problem med att andra än markägare/jägare går upp i jakttornet
Så mitt råd är ännu en gång till trådskrivaren: kontakta markägaren och/eller jaktlaget och förklara vad som du vill och avtala med dom att dom inte står ansvarig för om något skulle hända.
Nu är det ju som så att min erfarenhet är att dom flesta jakttorn är i gått skick. Av den enkla anledningen att ett jaktlag inte vill ha någon av sina medlemmar skadadas pga att ett jakttorn gå sönder /faller ihop.
Och som jag tidigare skrivit, jakt ingår inte i allemansrätten. Av detta är det enklet att förstå att ett jakttorn inte är något som man enligt Allemansrätten fritt kan använda.

De kan ställa kravet men inte förhindra det.
Jan Buler visade precis det i sin länk till Jägareförbundet.

Hej Erik.
Läs det jag skrivit som svar till Erland.
Alltså att jakttorn inte ingår i allemansrätten.
Att om jag är markägare eller jaktlag och uppfört denna så har jag rätten att bestämma vem som skall upp i detta. Nu vet jag inte om du är markägare eller jägare, men om det är så då vet du säket att till dom flesta jakttorn är det inget större kö för att komma upp. Och du vet också att dom är i bra skick.
Men utan tvekan kan man som markägare förbjuda andra att gå upp. Och just av den anledningen att man blir anvsvarig för eventuella skador som uppstår.
Men som jag skrivit tidigare, man tar kontakt med markägaren/jaktlaget så löser det sig med att få använda det för fotografering. Jag skulle även tro att du blir inbjuden att följa tex älgjakten med jaktlaget.
Jag lovar det att det är en fotografisk höjdare
Nu hoppas jag inte att denna min sista rad blir ett nytt "spår" i denna tråd.
Forsatt bra foto år 2012

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar