Jakttorn...
Nja, det har jag svårt att tro. I så fall skulle det ju krävas bygglov. Visst finns det risk att markägaren/jakträttsinnehavaren blir sur om man "missbrukar" deras jakttorn, men rent juridiskt tror jag inte att de har något att komma med. Jämför med ett staket som står ute i markerna: du får "använda" (klättra över) det man inte förstöra det.
Om vi återvänder till trådskaparens fråga "vilka regler gäller för att nyttjandet av jakttorn ?" Och kanske släpper allt om båtbrygger och andra byggfrågor,staket och vad det nu kan vara..
Så förhåller det sig så här ( för tvivlare rekomenderas att ringa Svenska Jägareförbundet).
Ett jaktorn ingår INTE i allemansrätten.Vilket betyder att man därmed inte kan fritt använda det . Ett jakttorn tillhör markägaren eller ett jaktlaget. Och då är det som så att jaktlaget har byggt detta jakttorn på någons mark. Jakttornet betecknas som konstruktion/byggnad.MEN det krävs inget bygglov eller annat tillstånd från kommun där jakttornet finns för att uppföra ett jaktornpå den mark man äger.
Så till ansvarsfrågan:
Det är markägare som blir ansvarig om någon (tex fotograf) går upp och sedan faller ned och skadar sig. Därför är det vanligt att man "låser" jakttorn för att hindra andra än markägare/jägare från att gå upp.
Jag är gift med en kvinna som via hennes föräldrar äger mark och därmed jakträtt. På dessa marker finns jakttorn som jaktlaget byggt.
Under dom år som jag följt den jakt som genomförts på dessa marker har det inte varit ett problem med att andra än markägare/jägare går upp i jakttornet
Så mitt råd är ännu en gång till trådskrivaren: kontakta markägaren och/eller jaktlaget och förklara vad som du vill och avtala med dom att dom inte står ansvarig för om något skulle hända.
Nu är det ju som så att min erfarenhet är att dom flesta jakttorn är i gått skick. Av den enkla anledningen att ett jaktlag inte vill ha någon av sina medlemmar skadadas pga att ett jakttorn gå sönder /faller ihop.
Och som jag tidigare skrivit, jakt ingår inte i allemansrätten. Av detta är det enklet att förstå att ett jakttorn inte är något som man enligt Allemansrätten fritt kan använda.