Fairlane500
Aktiv medlem
Jag struntar i själva utnyttjandet av ett jakttorn då jag inte har en aning om vad som gäller, I LIKHET MED 90% AV ALLA SOM GISSAR I DENNA TRÅD , ursäkta Versaler, men det går ju inte att fetmarkera ;-)
Det finns säkert någon som kan hävda att de har all rätt att klättra upp på mitt tak och fota den ovanliga takåsmesen samtidigt som de tycker att det är helt ok att stämma mig för att jag inte sandat takåsen, när de halkar och bryter nacken.
Såååja, snäll och fin nu...
Jag tycker att din liknelse med en uppfart är ganska bra.
På fm idag ringde det på dörren här hemma, det var UPS som kom med ett paket.
Om killen hade halkat omkull och gjort illa sig på min uppfart så tycker inte jag att det är så konstigt om ev ersättning för t.ex. inkomstbortfall pga sjukskrivning hamnar hos mig och min hemförsäkring. Han gör ju inget intrång med sitt beteende, utan en helt legal paketleverans.
Det är det jag menar med jakttornen också, om det hade varit förbjudet för allmänheten att klättra upp i ett torn hade inte innehavaren kunnat ställas till svars för olyckor som inträffar när folk bryter mot förbudet.
Om det istället är tillåtet för allmänheten att klättra upp så blir det mer begripligt att ägaren till tornet kan ställas till svars för olyckor som inträffar pga t.ex dåligt underhåll.
Håller fullständigt med dig om att dom flesta sitter och gissar svaren i denna tråd, därav min första mening i mitt första inlägg i denna tråd... fattar nada.
Det här inlägget och mitt förra inlägg är inga påståenden utan frågor (här hade jag nästan lust att skrika).