Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka regler gäller för nyttjande av jakttorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och just av den anledningen att man blir anvsvarig för eventuella skador som uppstår.

Vilket förstås är helt befängt. Vi behöver mer personligt ansvar i det här landet, och sluta skylla på andra när vi gör bort oss.

(Inte för att det spelar någon större roll för sakfrågan i den här diskussionen.)
 
Undrar om markägaren är ansvarig ifall nån snubblar på en kotte.Eller om ansvaret är på närmsta boende ekorre
 
Vilket förstås är helt befängt. Vi behöver mer personligt ansvar i det här landet, och sluta skylla på andra när vi gör bort oss.

(Inte för att det spelar någon större roll för sakfrågan i den här diskussionen.)

... det hör kanske inte till sakfrågan ... men jag håller med
- Vi Svenskar behöver bli mer ansvariga för våra egna misstag.

Sen kanske det är bra att visst ansvar ligger på fastighetsägaren, om någon halkar på din villatrappa och skadar sig är du ansvarig oavsett personens ärende till ditt hus. Om någon skadar sig på din brygga är du ansvarig ...
 
... det hör kanske inte till sakfrågan ... men jag håller med
- Vi Svenskar behöver bli mer ansvariga för våra egna misstag.

Sen kanske det är bra att visst ansvar ligger på fastighetsägaren, om någon halkar på din villatrappa och skadar sig är du ansvarig oavsett personens ärende till ditt hus. Om någon skadar sig på din brygga är du ansvarig ...
Kan man inte undgå ansvar om man sätter upp en skylt (halkrisk)?Inte alltid man skottar o saltar trappan
 
Men gäller de juridiskt ?

Nej. Läs http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Juridik/Artiklar/Tankvart-om-jakttorn/

"Många tror att en skylt om att jakttornet "beträds på egen risk" friar från ansvar, men så enkelt är det inte. Alla kan inte läsa en sådan skylt, som till exempel barn och personer som inte kan svenska.
Generellt kan sägas att varnings- eller förbudsskyltar inte fritar jakttornsinnehavaren från ansvar för ett illa byggt eller ett dåligt underhållet jakttorn. Däremot kan sådana skyltar innebära att ett skadeståndsansvar jämkas."
 
Glöm inte sunt förnuft

Lite sunt förnuft skadar inte, om jag är ute och ser ett
torn och vill gå upp så gör jag det om det verkar säkert.
Skulle jag ramla ner skulle jag inte anmäla om inte
nån planka eller räcket på pin kiv är "minerat".
Däremot om jag funderar på att använda det flera gånger
eller regelbundet är det naturligt att fråga först.
Skulle jag frysa och ser ett tomt fritidshus med öppen dörr
så går jag naturligtvis in och kanske tänder en brasa.
Jag stänger naturligtvis dörren efter mig.
 
Lite sunt förnuft skadar inte, om jag är ute och ser ett
torn och vill gå upp så gör jag det om det verkar säkert..

Ett rätt skött jakttorn får inte vara så enkelt att gå upp i. Med lite "sunt förnuft" förstår Du även att barn och andra obetänksamma ska hindras från att enkelt ta sig upp på eller in i anordningar där man kan skada sig.


Skulle jag ramla ner skulle jag inte anmäla om inte
nån planka eller räcket på pin kiv är "minerat".

Nej, men om Du blir så skadad att Du måste anlita en olycksfallsförsäkring så kommer regressionrätten in. Ditt försäkringsbolag kommer då att driva frågan mot markägare/jakttornsägaren.


Skulle jag frysa och ser ett tomt fritidshus med öppen dörr
så går jag naturligtvis in och kanske tänder en brasa.
Jag stänger naturligtvis dörren efter mig.

Det är självklart hemfridsbrott om Du inte är så illa ute att Du kan åberopa nöd, men det ska kunna bevisas i efterhand.
 
Nej. Läs http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Juridik/Artiklar/Tankvart-om-jakttorn/

"Många tror att en skylt om att jakttornet "beträds på egen risk" friar från ansvar, men så enkelt är det inte. Alla kan inte läsa en sådan skylt, som till exempel barn och personer som inte kan svenska.
Generellt kan sägas att varnings- eller förbudsskyltar inte fritar jakttornsinnehavaren från ansvar för ett illa byggt eller ett dåligt underhållet jakttorn. Däremot kan sådana skyltar innebära att ett skadeståndsansvar jämkas."
Intresant .Då borde de flesta skyltar ej gälla även om det är myndigheter som sätter upp dem
 
Intresant .Då borde de flesta skyltar ej gälla även om det är myndigheter som sätter upp dem

Om myndigheten har säkerhetsansvar för det skylten omfattar så fritar inte skylten myndigheten från ansvar, men skyltens upplysning om det icke-tillåtna i att beträda området (eller motsvarande) gäller förstås.
 
Låter väldigt konstigt det här om jakttornen tycker jag, fattar nada.

Om det är förbjudet för allmänheten att beträda ett jakttorn, hur i hela friden kan markägaren/jaktlaget hållas ansvariga vid olycka. Om jag som inte har något med tornet att göra klättrar upp i det och trampar igen en rutten planka och repar sönder mina byxor så kan jag alltså kräva ersättning av ägaren/byggaren? Låter lika dumt som om jag skulle stjäla en cykel utan kedjeskydd och stämma ägaren när jag fastnat med byxbenet.

Däremot om allmänheten har tillträde till jakttornen så låter det vettigare.

Lika med skylten det länkades till lite tidigare i tråden, varför står det inte bara att det är förbjudet och vistas i jakttornet för allmänheten.
Nu står det ju att om jag klättrar upp i tornet utan lov så gör jag det på egen risk.
 
Låter väldigt konstigt det här om jakttornen tycker jag, fattar nada.

Om det är förbjudet för allmänheten att beträda ett jakttorn, hur i hela friden kan markägaren/jaktlaget hållas ansvariga vid olycka. Om jag som inte har något med tornet att göra klättrar upp i det och trampar igen en rutten planka och repar sönder mina byxor så kan jag alltså kräva ersättning av ägaren/byggaren? Låter lika dumt som om jag skulle stjäla en cykel utan kedjeskydd och stämma ägaren när jag fastnat med byxbenet.

Däremot om allmänheten har tillträde till jakttornen så låter det vettigare.

Lika med skylten det länkades till lite tidigare i tråden, varför står det inte bara att det är förbjudet och vistas i jakttornet för allmänheten.
Nu står det ju att om jag klättrar upp i tornet utan lov så gör jag det på egen risk.

finns ju fall där en inbrottstjuv fått ersättning för att han halkade på en osandad uppfart vid ett avslutat inbrott, ja han fick straff för inbrottet, men fick ersättning för skadorna från husägarens försäkring
 
Ett rätt skött jakttorn får inte vara så enkelt att gå upp i. Med lite "sunt förnuft" förstår Du även att barn och andra obetänksamma ska hindras från att enkelt ta sig upp på eller in i anordningar där man kan skada sig.

>>>Dom flesta? jakttorn jag sett har varit fallfärdiga...
Jag är ingen innehavare och har aldrig sett nått torn med lås.


Nej, men om Du blir så skadad att Du måste anlita en olycksfallsförsäkring så kommer regressionrätten in. Ditt försäkringsbolag kommer då att driva frågan mot markägare/jakttornsägaren.

>>>Möjligt, oxå möjligt att ingen av oss får uppleva en Jul igen....


Det är självklart hemfridsbrott om Du inte är så illa ute att Du kan åberopa nöd, men det ska kunna bevisas i efterhand.

>>>En öppen spis i en fritidsstuga är gött, med en öppen dörr och
öde område är det osannolikt att bli haffad eller åtalad.
Ungefär som att köra 80 på en 70 väg där det passerar 1 bil i timmen
kl. 4 på morron.
Men har man otur så kan man blir man oskylt haffad på gatan
och sedan dömd till 15 år.
 
finns ju fall där en inbrottstjuv fått ersättning för att han halkade på en osandad uppfart vid ett avslutat inbrott, ja han fick straff för inbrottet, men fick ersättning för skadorna från husägarens försäkring

Jo men det är inte förbjudet att vistas på en uppfart till ett hus.
Om du bor i en villa så får ju jag, som är helt okänd för dig, gå upp på din uppfart, ringa på och fråga om du ska med ut och fota lite. Om jag då skulle halka och slå sönder kameran på din uppfart så har jag ju inte gjort något olagligt när jag gick in på din tomt. Det kanske till och med är så att du har gjort fel som inte sandat din uppfart. Jag tänker på det här med trottoarer, vet inte om det gäller fortfarande, men förut var väl en husägare skyldig att hålla trottoaren utanför tomten skottad och sandad på vintern.

Men som sagt det är inte förbjudet för mig att gå in på din uppfart och ringa på din dörr, därför kan kanske du hållas ansvarig för olyckor som inträffar där.

Och flyttar man över det resonemanget på jakttorn så blir det vettigt om det inte är förbjudet att vistas i dom.
Alltså, det är inte förbjudet för mig att klättra upp i det, och ägaren ska hålla det i sådant skick att jag kan göra det utan och skada mig.
 
Jo men det är inte förbjudet att vistas på en uppfart till ett hus.


Och flyttar man över det resonemanget på jakttorn så blir det vettigt om det inte är förbjudet att vistas i dom.
Alltså, det är inte förbjudet för mig att klättra upp i det, och ägaren ska hålla det i sådant skick att jag kan göra det utan och skada mig.

Jag struntar i själva utnyttjandet av ett jakttorn då jag inte har en aning om vad som gäller, I LIKHET MED 90% AV ALLA SOM GISSAR I DENNA TRÅD , ursäkta Versaler, men det går ju inte att fetmarkera ;-)

Det finns säkert någon som kan hävda att de har all rätt att klättra upp på mitt tak och fota den ovanliga takåsmesen samtidigt som de tycker att det är helt ok att stämma mig för att jag inte sandat takåsen, när de halkar och bryter nacken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.