DA-L 35 2,4 är enligt det jag läst FA 35 2,0 med lite mindre element. Förmodligen är allt gjort av plast, även linserna.
Pentaxobjektiv jag äger som levererar,
da 16-45 - (tjatar mkt om det)
fa 35 f2 - Skarpt som få objektiv redan på f2, trevlig brännvidd och smidigt. Tar kanske lite för sterila bilder, har inte bestämt mig.
Takumar 50 1,4 - Grym känsla, snygg bookeh på båda versionerna jag har (olika många bländarblad, linselement, med och utan smc). Skärpan är grym vid ca f4 och duger fint till lite mjukare porträtt osv vid f1,4. Versionerna utan smc bör undvikas vid utomhusbruk eftersom de inte klarar av motljus särskilt bra.
M 50 1,7 - Sanslöst prisvärt. Minst lika bra som andra primes, försöker förtränga det... Vid 1,7 är den inte superbra på mer än ett sätt, men redan vid f2 händer mycket med min kopia.
Takumar 35 f3,5 - Inte skarpast, men ger bilderna en riktigt skön känsla. Pytteliten. 5 bländarblad är lite annorlunda.
Takumar 105 2,8 - Mycket litet, kompakt och billigt. Jag har en tidig version med preset som saknar smc. Presetfunktionen är grym när man fotar med liten bländare, varför har inte fler m42or den?
Lite tråkigare funderingar,
Har använt 18-55 WR för första gången på länge i helgen och måste säga att jag är förbluffad över hur dåligt den presterar i hörnen, utan att zooma in på bilder i 18mm med bländare runt 6-7 ser man hur suddiga kanterna är redan på kameraskärmen och vinjetteringen och distorsionen är rätt illa :O. Mitt exemplar har även problem med fokuseringen i vidvinkelläget där den vill fokusera bakom oändlighet vilket leder till att kameran inte tar bilder ibland. Presterar pinsamt långt ifrån da 16-45 som jag tycker är fantastisk! Tycker de borde kunna göra det bättre med tanke på att det lär vara det mest tillverkade pentaxobjektivet. Det positiva med 18-55an är att den är väldigt skarp i övrigt.
Slutligen kritik mot 21an som andra redan uttryckt men som jag funderat över tidigare. Pentax forums har gjort tester på 18-55 och DA 21 där man kan jämföra testbilder. Testförfattaren skriver själv att 18-55 är skarpare vid mindre bländare, men jämför f4, 18-55 mkt skarpare i mitten, vid f11 är 18-55 skarpare över hela bilden. Pinsamt att en prime för 5500kr är mindre skarp än kitobjektivet, dessutom nedstoppad. Jämför testbilderna nedan själva... Det är bara vid större bländare i kanterna som 18-55 är sämre. Dock har 21an andra egenskaper som är riktigt bra. Men att PF ger 21an 9/10 i sharpness när kitobjektivet är skarpare(???). /Armchair expert
http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax_da_21mm_f32_review.php#sh