DA 35 f/2.8 Limited Macro - första intryck.
Så nu har jag hämtat objektivet.
Givetvis så är mina dagar nu en sådan situation där business och pleasures inte har tid med varandra, så jag har givetvis inte tid att ägna mig åt objektivet så mycket som jag skulle önska...
Nå, efter en snabb uppackning där kartongens bitar flög all världens väg för jag var så ivrig så konstateras följande:
* Objektivet kommer i en liten trevlig påse med snörning, och den är vadderad på insidan i mjuk plysch.
* Nämnda plysch återfinner jag även på objektivlockets insida när jag tar av det och jag konstaterar att locket är av metall med PENTAX infräst.
* När jag skruvar upp objektivet upptäcker jag det inbyggda motljusskyddet - i metall - och som även det är vadderat på insidan av mjuk plysch.
* Baksidan täcks av ett plastlock (!) och jag ser "Assembled in Vietnam) infräst på fattningen.
* Objektivet är störtskönt att fokusera manuellt, den taktila känslan är klart sensuell och kommer nära de klassiska manuella objektiven.
* Inomhus monterad på min *ist DS så fokuserar objektivet exakt och säkert i min skumma och dåligt upplysta hemmamiljö. Dock är det långsamt, vilket kommer av att den har så låg utväxling på fokusringen - det är en lång väg som fokus har att vandra (som det brukar vara med makroobjektiv). Objektivt låter också en hel del när det fokuserar, vilket nog är ett pris man får betala för den fina känslan när man fokuserar manuellt.
Jag har inte hunnit testa det utomhus än och jag har inte någon bild att visa upp. Det är bara gråmulet väder här och inget roligt alls. Dessvärre jobbar jag i helgen, men om jag hittar en lucka så vet jag iaf vad jag kommer fylla den med.
Så detta var en kort torrsimning. Nu måste jag jobba, jag har en deadline att passa. Objektivet får vila. Jag ska nog stoppa in det i garderoben så jag inte störs nu när jag måste koncentrera mig på jobbet.