ANNONS
Annons

Vilka objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
iZØ skrev:
Tack för det mats!

Undrar fortfarande vilken typ av objektiv som ger höga bländartal, vill kunna uppnå längre slutartider dagtid.. Någon?
Det borde vara enkelt, du kan väl alltid använda ett eller flera gråfilter, så du kan nog använda alla objektiv om det är det du är ute efter.

iZØ skrev:
Undrar fortfarande vilken typ av objektiv som ger höga bländartal, vill kunna uppnå längre slutartider dagtid.. Någon?
Gråfiltret som flera redan nämnt är en bättre lösning än jättesmå bländare. När man bländar ner extremt så blir nämligen skärpan sämre, av ett fenomen som kallas diffraktion.

nämen se så enkelt det kan va ibland.. när man själv glömt att tänka...

tackar för den förträffliga länken!

Gråfilter såklart bäst;)

iZØ skrev:
Tack för det mats!

Med en teleconverter tex 2x ökas ju tex minsta f32 till f64 osv,,

Men å andra sidan så blir ju brännvidden längre med minskat skärpedjup som följd,, OM man ändå inte hade tänkt att fota med den b,vidden såklart;)

Jag har f45 på mitt sigma 105 macro till Canon. Samma lins till Nikon har f32 som minst. Om jag inte misstar mig.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Förlåt om jag låter pruttig men om du inte kan skilja på bländare och brännvidd borde du inte köpa några extra objektiv överhuvudtaget utan börja lära dej om foto med det medföljande objektivet.

hmm pruttig? vet inte hur jag ska tolka dig efter det uttalandet...

jaa konstatera det uppenbara, gick 120p foto i gymnasiet, men det var alldeles för längesen, de kunskaper jag en gång hade har försvunnit genom det fördummande ägandet av en kompakt digitalkamera... därför jag ber om påminnelser... men tack för din synpunkt.

skelett skrev:
Förlåt om jag låter pruttig men om du inte kan skilja på,,,

Javisst var det lite pruttig, ibland blir det lite pruttetendenser här i forumet, tyvärr;/

Upplys hellre frågeställaren om fakta än att bara komma med en "kräkning".

Nu pruttar visst jag också;)!

Mvh Niclas, som inte menar ngt personligt utan riktar generellt till fotosidans forumskribenter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar