ANNONS
Annons

Vilka objektiv passar på min 505si? (var: "en fråga")

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
en fråga

Jag har en minolta dynax 505 si som använder AF-fattning på objektiven. Kan jag använda alla objektiv det står AF på? Tex nikon AF??

mvh Sandra
 
Re: en fråga

sanla73 skrev:
Jag har en minolta dynax 505 si som använder AF-fattning på objektiven. Kan jag använda alla objektiv det står AF på? Tex nikon AF??

mvh Sandra

Nej det kan du inte.
Det måste vara Minolta-fattning.

Dessutom kan du inte använda de nya objektiven med Minolta-fattning som är avsedda för digitalkameror.
 
Re: Re: en fråga

Dimage7d skrev:
Dessutom kan du inte använda de nya objektiven med Minolta-fattning som är avsedda för digitalkameror.

Fast det finns ju knappt några än (de enda som finns att köpa nu är väl ett par Sigma-objektiv). De tre objektiv som säljs i paket med 7D passar t.ex. utmärkt även till film.

Om du har "vanliga" 505si, och inte "Super"-varianten, så har du väl dessutom plastfattning i bajonetten i kamerahuset. Isåfall bör du vara försiktig med riktigt tunga/långa objektiv (allt upp till något kg borde gå utmärkt). Det går bra så länge du håller i objektivet, men om du håller bara i huset (som då får bära hela objektivets vikt) kan det bli för tungt och skada fattningen.
 
Jag har super-varianten, då är det väl ingen fara va?
Det är svårt att få tag i objektiv utan att behöva tömma kontot. Men jag har ett 28-80 och har köpt ett 100-300 på tradera ganska billigt. Jag skulle vilja ha nåt till så jag kan ta fina närbilder. Macro-gränsen på 28-80 är 0,38 och jag skulle vilja komma ännu närmare och kunna ta tex på ett bi på en blomma. Vilken närgräns bör man minst ha då? Klarar man sig på 0,20 el bör man ha ännu mindre?
 
sanla73 skrev:
Jag har super-varianten, då är det väl ingen fara va?

Nä, då har du metallfäste som tål betydligt mer.

Vilken närgräns som "behövs" beror på brännvidden. Jag tycker det är enklare att ha lite längre brännvidd, så behöver man inte ha motivet alldeles mot frontlinsen. Jag har ett billigt 100mm makroobjektiv, det har en närgräns på ett par dm vid avbildningsskala 1:1.
 
Ditt 28-80 har "max. magnification: 1/3.8" enligt objektivinformationen på dyxum, så vill du har "större" makrobilder ska du skaffa ett objektiv med större maximal avbildning. 1/2.5 är ju större men helst ska det vara ett "riktigt" makroobjektiv och då är avbildningsskalan 1:1. Dvs om du fotograferar en linjal så kommer du att få med ca 35mm på ditt negativ.

Det billigaste minoltaobjektivet är väl 50/2.8 Macro, men det kostar å andra sidan över 5kkr nytt så det blir väl till att leta begagnat eller titta på något annat märke. Tamrons 90/2.8 kostar drygt 4kkr nytt och för övrigt ett riktigt trevligt objektiv.

Fördelen med ett makroobjektiv med lite längre brännvidd är att du inte måste komma så nära motivet, så man inte skrämmer bort en insekt eller så genom att peta på den med frontlinsen ;)

Om man använder sig av mellanringar kan man få rätt stor förstoring men man måste komma väldigt nära.
Denna bild tog jag på en 10-krona med mitt 28-75/2.8 @ 75mm med mina mellanringar, Avståndet mellan skärpeområdet och frontlinsen var nog 5 cm iaf :p
Så om det bara är närbilder du är ute efter så är nog mellanringar det billigaste alternativet, men det är ganska bökigt att hållas med, belysningen när man har objektivet så nära är lite jobbig som synes :). Du måste plocka bort dem om du plötsligt vill plåta något på längre håll t.ex, så jag skulle nog försöka hitta ett riktigt makroobjektiv istället, ett med en avbildningsskala på 1:1 eller bättre.
 

Bilagor

  • 10-krona-1822.jpg
    10-krona-1822.jpg
    46.8 KB · Visningar: 120
Ok tack för alla svar. jg får försöka hitta ett beg. makroojektiv när jag har lite mer pengar.

mvh Sandra
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.