Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv använder ni mest?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har just införskaffat ett Sigma 50-150 2.8. Måste säga att det känns som att det kan komma att sitta på för det mesta i framtiden. Har förpassat Sigma 18-50 2.8 till hyllan.
 
Använder mest 24-105/4L, omväxlande på 5D och 40D. EF 100-400 är mycket igång, det med. EF 500 har legat mest i skåpet sedan början på året, tyvärr :(

Mvh, Ulf
 
Tänkte dra igång en tråd där folk kan lista sina favoriter bland sina objektiv.

Det som är intressant är vilka objektiv som ni brukar använda mest, de som alltid får komma med, och vad ni använder dem till för typ av foton.

För all del får ni gärna länka till exempelbilder med, sånt är alltid roligt att se ^^

Favoriter bland Canonobjektiv... :)
Ganska lätt!

Har fått tag på ett objektiv jag använde på 1960-talet, ett Canon 1,8/35 mm, som numera är mitt favoritobjektiv!!

En annan av mina favoriter är Canon 1,5/35 mm.

Båda gluggarna använder jag till gatufoto.

/Bengan
 

Bilagor

  • M2 canon 3.jpg
    M2 canon 3.jpg
    21.7 KB · Visningar: 543
Är det bara jag som tycker att det är spelar roll vilken kamera objektiven används på?

Det är troligen många som använder sitt Canon 6-22/2.0-4.9 mest t.ex.
 
Är det bara jag som tycker att det är spelar roll vilken kamera objektiven används på?

Det är troligen många som använder sitt Canon 6-22/2.0-4.9 mest t.ex.

Det är underförstått att det handlar om optik till systemkameror i tråden. Löstagbar, bytbar, optik.

Och det finns nog en anledning till att tråden enbart handlar om optiken och inte kamerorna: Det finns redan hundra miljoner trådar om hundra miljoner olika kameror, det behövs inte en till :)

Personligen ser jag kameran mer som ett tillbehör till optiken. Optiken gör bilden, kamerans uppgift är bara att fånga den. Optiken består, kamerorna byts ut (köper man ett objektiv i de högre klasserna kan man lungt räkna med att det kommer fungera många år med många olika kameror, som ju klassas som "gamla" 3-4 år efter släpp).
 
50L ca 75% av tiden (på 5D) sen jag skaffade det i april.
24LII ca 20% och mina stackars övriga objektiv får dela på resterande 5%...

Fast nyligen skaffade jag en Panasonic G1 med 20/1.7 och är väldigt imponerad. Egentligen var den menad som ersättare till kompaktkamera, men jag misstänker att den blir använd betydligt mer än så...
 
Det är underförstått att det handlar om optik till systemkameror i tråden. Löstagbar, bytbar, optik.

Och det finns nog en anledning till att tråden enbart handlar om optiken och inte kamerorna: Det finns redan hundra miljoner trådar om hundra miljoner olika kameror, det behövs inte en till :)

Personligen ser jag kameran mer som ett tillbehör till optiken. Optiken gör bilden, kamerans uppgift är bara att fånga den. Optiken består, kamerorna byts ut (köper man ett objektiv i de högre klasserna kan man lungt räkna med att det kommer fungera många år med många olika kameror, som ju klassas som "gamla" 3-4 år efter släpp).

Du har absolut en poäng, och jag överdrev givetvis. Men vad jag menar är att om du bara fotar med EOS 450D och dina favoritobjektiv är
50/1.4 samt 24/1.4 så säger det något helt annat än om samma objektiv är dina favoriter och du enbart fotar med 5D.
 
Du har absolut en poäng, och jag överdrev givetvis. Men vad jag menar är att om du bara fotar med EOS 450D och dina favoritobjektiv är
50/1.4 samt 24/1.4 så säger det något helt annat än om samma objektiv är dina favoriter och du enbart fotar med 5D.

Ah, du menar så. Ja, det har du helt klart en poäng i.
 
Det är beroende av säsong och vad jag fotograferar ... ska jag försöka välja några så är det jag använder mest på sommaren 500/4 för fåglar och 300/2,8 för motorsport, på vintern 85/1,8 för inomhussport. I gråperioderna därimellan och för allmänt knalla-omkring-bruk är det antagligen 24-70/2,8 som någon sorts allroundobjektiv. Det finns ett par till som jag använder mycket också, men dom jag räknade upp är sådana som jag inte vill vara utan.
 
Jag ska kanske bidra med något konstruktivt också.

Jag fotar med APS-C (20D) och mina favoritobjektiv bedömda utifrån hur mycket de används är (tyvärr inga canon):

1. Sigma 30/1.4
2. Falcon 8/3.5 (ibland projektionskorrigerat i mjukvara)
3. Tokina 135/2.8 (manuell 60-talsglugg)
 
50L ca 75% av tiden (på 5D) sen jag skaffade det i april.
24LII ca 20% och mina stackars övriga objektiv får dela på resterande 5%...

Fast nyligen skaffade jag en Panasonic G1 med 20/1.7 och är väldigt imponerad. Egentligen var den menad som ersättare till kompaktkamera, men jag misstänker att den blir använd betydligt mer än så...

Men Helena, din älskade 35L då som du alltid var så glad över, får den mindre än 5 procent nu, stackaren.
 
De som används mest på kameran är onekligen vidvinklarna 16-35/2.8 och 24/1,4. De sitter nog på 80% av tiden. Troligtvis för att de funkar bäst i mörker :)
 
Vad tror ni om en ny tråd - vilka objektiv använder ni minst?

Av de jag äger (annars vore det ju löjligt :)

EF 100mm f/2.8 Makro (Utlånat sedan länge)
EF 35mm f/2.0 (Utlånat)
EF 50mm f/1.4 (Det var mitt mest använda, men sedan jag gick över till FF och 85/1.2L har det fått falla i glömska. Utlånat tillsammans med min gamla 10D)
 
när man nu har de ljusstarka fasta korta gluggarna känns det som slöseri att sätta på zoomarna, trots att de är bra och flexibla, men blir ju inte riktigt samma sak. Med undantag för 70-200
 
Till 1D MkIIn:
Mest 100-400 L IS för sport utomhus; hästhoppning och dressyr
Näst mest: 70-200 f/4 L IS - helt enkelt för att det är så j... bra! :)

Till 1Ds MkII:
Mest: lika mycket 24-70 L och 70-200 IS (f/4 eller f/2.8 ofta med 1.4x)
Näst mest: 135 f/2 L för att det är så j.... bra! :)

Gillar mitt Sigma 14mm f/2.8. Det är inte "perfekt" - men skön bildvinkel på 1 Ds.

På min 10D "semesterkamera": 17-40 L och 24-105 L

Konstigt nog ligger 24mm 1.4, 35mm 1.4 och 85mm 1.8 oftast kvar i väskan.. borde nog använda dem mer - men man blir lite lat med zoomarna ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.