Annons

Vilka objektiv använder ni mest?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min del är det:
1: ef20/2,8
2: ef85/1,8
3: ef50/1,8

4: Väldigt sällan så sitter det ett Sigma 24-70/2,8EX på kameran,
Är inte riktigt nöjd med det.
 
Har märkt att det är jämn fördelning mellan mina objektiv. Något som känns skönt när samlingen ändå har kostat en slant. Oftast går det i vågor vilken som är favoriten. Just nu så är det 24-70/2.8L, men nu var det ett tag jag körde med 17-40/4L. Får se om jag plockar fram den till helgen.

/Gunnar
 
3 st närmare bestämt

28mm,35mm och 85mm alla är AI-s objektiv.

28 0 35:an till allt, 85:an porträtt o objektsbilder.

Janne
 
Förra månaden ägde jag:

EF-s 18-55/3,5-4,5.
EF 70-200/4L
Tamron 90/2,8
EF300/4L
EF1,4x

Jag använde de två sistnämda till 99,9% (vilda djur och fåglar som måltavla).
0,1% gick till 90/2,8. Makro var inte riktigt min grej, men det var mycket trevligt till porträtt.


Sålde allt utom 300at och konvertern till förmån för en 40D. Varför tusan skulle jag ha en massa optik som jag aldrig använde?

Upptäckte strax efteråt en del mycket fina naturbilder hos en medlem här. Ett 20/2,8 satt använde han, och lyckligtvis fanns det en motsvarande modell hos canon som låg mycket bra till i pris (begagnat).
Hämtade ut det idag =)

Kan väl tänka mig att kombinationen nu blir 85% 300/4 (med eller utan konverter), och resten 20/2,8.

Det är dock något med fast optik. Jag tror man tvingas anstränga sig mer, och då känns det bättre på något vis. Sen känns dom rejälare också, när det inte far ut grejer när man zoomar.
 
För tillfället:
EF 17-40/4L alt 24-105/4L vid IR foto (vilket det varit mest på slutet)
Annars
Tamron 180*/3,5 Macro alt MP-E65
Samt några med TS-E24

Övriga åker med imellanåt...
 
Jag är en allätare och använder objektiv efter vad jag ska fotografera, men mest blir det EF-S 17-85/4-5,6 IS,som jag tycker är utmärkt till det mesta, vid sämre ljusförhållanden eller viktigare EF-S 17-55/2,8 IS och så EF-S 55-250/4-5,6 IS för telebilder. Minst använda blir EF-S 10-22/3,5-4,5 och 60/2,8 macro men de kan ju inte ersättas med de andra när de väl behövs, sist EF 50/1,8 som jag inte hunnit använda än, den blir nog resesällskap tillsammans med 17-85.
Kameran: en EOS 400D.
Jag är visst ensam om att genongående använda EF-S gluggar o särskilt 17-85/4-5,6, men jag tycker nog att omfånget på dem passar APS-C formatet bättre för mig, de är mindre, lättare o billigare än motsvarande för 24x36.
 
Senaste månaderna har jag upptäckt hur underbart det är med anamorfisk optik. Både för video och stillbild.

Exempelvideo som visar de karaktäristiska reflektionerna: http://www.vimeo.com/6102896

Bakgrundsoskärpan blir ovalformad pga. att bakre elementet är ovalt. Andra egenskaper är att skärpedjupet ökar då förstoringsgraden minskar. 50mm blir som 35mm ungefär, vad jag läst.

Denna trycker ihop en 24:9-bild (jämf. med HDTV 16:9) in på den vanliga 5DMkII-bilden. Jag sträcker ut den i efterbehandlingen sen. Annars blir folk väldigt långa och smala.
 
Senaste månaderna har jag upptäckt hur underbart det är med anamorfisk optik. Både för video och stillbild.

Exempelvideo som visar de karaktäristiska reflektionerna: http://www.vimeo.com/6102896

Bakgrundsoskärpan blir ovalformad pga. att bakre elementet är ovalt. Andra egenskaper är att skärpedjupet ökar då förstoringsgraden minskar. 50mm blir som 35mm ungefär, vad jag läst.

Denna trycker ihop en 24:9-bild (jämf. med HDTV 16:9) in på den vanliga 5DMkII-bilden. Jag sträcker ut den i efterbehandlingen sen. Annars blir folk väldigt långa och smala.

Janne, är väldigt nyfiken på mer detaljer. Kan du inte starta en ny tråd och berätta lite mer utförligt om det här!
 
På min 40D var det 17-40/4L som satt på till 90%.
Idag på FF är det 24-70/2,8L som är standardobjektiv till 90%.
 
Jonne =)

Vad vill du veta? Det är Nikon F-bajonett på den förresten. Det skulle bli kaos med en tråd här! =)

Sorry, Jonne! Dålig på att läsa.... :)

Vet inte vad jag vill veta, det såg bara så schysst ut med det formatet. Det blir för grötigt i den här tråden, jag återkommer till dig om det dyker upp några frågor.

/M
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.