August Michael
Ny medlem
Har just införskaffat ett Sigma 50-150 2.8. Måste säga att det känns som att det kan komma att sitta på för det mesta i framtiden. Har förpassat Sigma 18-50 2.8 till hyllan.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte dra igång en tråd där folk kan lista sina favoriter bland sina objektiv.
Det som är intressant är vilka objektiv som ni brukar använda mest, de som alltid får komma med, och vad ni använder dem till för typ av foton.
För all del får ni gärna länka till exempelbilder med, sånt är alltid roligt att se ^^
Är det bara jag som tycker att det är spelar roll vilken kamera objektiven används på?
Det är troligen många som använder sitt Canon 6-22/2.0-4.9 mest t.ex.
Det är underförstått att det handlar om optik till systemkameror i tråden. Löstagbar, bytbar, optik.
Och det finns nog en anledning till att tråden enbart handlar om optiken och inte kamerorna: Det finns redan hundra miljoner trådar om hundra miljoner olika kameror, det behövs inte en till
Personligen ser jag kameran mer som ett tillbehör till optiken. Optiken gör bilden, kamerans uppgift är bara att fånga den. Optiken består, kamerorna byts ut (köper man ett objektiv i de högre klasserna kan man lungt räkna med att det kommer fungera många år med många olika kameror, som ju klassas som "gamla" 3-4 år efter släpp).
Du har absolut en poäng, och jag överdrev givetvis. Men vad jag menar är att om du bara fotar med EOS 450D och dina favoritobjektiv är
50/1.4 samt 24/1.4 så säger det något helt annat än om samma objektiv är dina favoriter och du enbart fotar med 5D.
50L ca 75% av tiden (på 5D) sen jag skaffade det i april.
24LII ca 20% och mina stackars övriga objektiv får dela på resterande 5%...
Fast nyligen skaffade jag en Panasonic G1 med 20/1.7 och är väldigt imponerad. Egentligen var den menad som ersättare till kompaktkamera, men jag misstänker att den blir använd betydligt mer än så...
Vad tror ni om en ny tråd - vilka objektiv använder ni minst?
Vad tror ni om en ny tråd - vilka objektiv använder ni minst?