Annons

Vilka Nikon objektiv tror ni är på g och vilka saknar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad hände med AW 1 optiken

Nej, Nikon skulle inte slå undan benen på sitt eget Nikon1-system.

Nikon har ju en del bra optik till sin 1 serie, jag köpte AW 1 med förhoppningen att det skulle komma fler vattentäta optik, idag finns det bara 2 ... Så jag skulle gärna önska mig en vattentät vidvinkel zoom, fisheye och ett ljusstarkt normalobjektiv :)

Johan

Jag skulle gärna se ett 24mm / 2.8 dx pannkaksobjektiv. Sålänge som de andra tillverkarna inte använder global shutter i sina spegellösa så skulle ju en liten dx-systemkamera med en liten pannkaks-vidvinkeloptik göra spegellösa alternativ ganska meningslösa för oss redan investerat en del i nikonsystemet sen innan. . Synd att nikon inte fattar detta. .

Ett bra makro objektiv för Nikon 1, kanske kring 50 mm så att man kommer en bit bort och inte skrämmer insekter. Den lilla sensorn i 1 serien borde vara idealisk för makrobilder.

Ljusstarkare normalzoom, tack

Hej,
Under åren har Nikon lanserat bortemot 12-15 varianter av 18 - xx(x) zoomar för DX-frormatet, plus ett 16-85. Men, alla har ljusstyrkan 3,5-5,6 ! Ett enda alternativ med högre ljusstyrka har de och det är 17-55 med 2,8. Visst, ett jättebra objektiv, men stort, tungt och dyrt. Varför inte ett 16-85 med ljusstyrkan 2,8-4,0 ? Det drömmer jag om....

/Anders

Om det fanns dåligt med FX (många var från filmtiden) så finns det fortfarande väldigt dåligt med DX-objektiv om man vill ha "proffskvalitet". Många DX-gluggar är hyggligt bra optiskt men inte så påkostade mekaniskt, dessutom mest ljussvaga zoomar. För oss som inte vill gå över till FX utan fortsätta med DX så är det nedslående att inte Nikon satsar på oss som anser att DX är bättre för vår typ av fotografering.
När kommer efterföljaren till D300 med en modern sensor? Osv...

Marknaden för proffsobjektiv till DX lär väl inte vara särskilt stor och krymper för varje dag.

Eller vad finns det för yrkesgrupp som kör DX i proffssammanhang?

Ett nytt 24-70/2.8 med VR hade varit fint, tycker det är dags för ett sådant. Men det bör ju inte vara sämre än det som finns, som är en grymt bra optik. Har haft ett själv innan jag gick över till fast optik.

Jag sällar mig till skaran som är avundsjuk på Canons pannkaka 40/2,8. Jag har visserligen Nikons 35/2D, men tror ändå jag skulle köpa en 40/2,8-pannkaka med Canons pris och prestanda. Jag kör D800, och även om den aldrig blir fickvänlig så gör en pannkaka stor skillnad för hur praktisk den är att ta med i lite trängre situationer.

Med risk för att åka in lite på ett stickspår så är mitt främsta problem med Nikons objektivutbud inte att det saknas objektiv, utan att Tamron och Sigma har alternativ som ligger signifikant (för mig) bättre i pris/prestanda. Jag har upptäckt att av de objektiv jag äger som jag betalat (relativt) mycket pengar för kommer noll från Nikon. Och det är inte för att jag gjort för lite research före köp.

Därmed inte sagt att Nikon gör företagsekonomiskt fel, det kan inte jag bedöma. Det kan mycket väl finnas tillräckligt många som bedömer att det är värt att köpa Nikon för att de ska vara rätt ute.

Ett nytt 24-70/2.8 med VR hade varit fint, tycker det är dags för ett sådant. Men det bör ju inte vara sämre än det som finns, som är en grymt bra optik. Har haft ett själv innan jag gick över till fast optik.

Det lär vara ett på gång. Inte bara med VR utan med PF också.

Jag sällar mig till skaran som är avundsjuk på Canons pannkaka 40/2,8. Jag har visserligen Nikons 35/2D, men tror ändå jag skulle köpa en 40/2,8-pannkaka med Canons pris och prestanda. Jag kör D800, och även om den aldrig blir fickvänlig så gör en pannkaka stor skillnad för hur praktisk den är att ta med i lite trängre situationer.

Med risk för att åka in lite på ett stickspår så är mitt främsta problem med Nikons objektivutbud inte att det saknas objektiv, utan att Tamron och Sigma har alternativ som ligger signifikant (för mig) bättre i pris/prestanda. Jag har upptäckt att av de objektiv jag äger som jag betalat (relativt) mycket pengar för kommer noll från Nikon. Och det är inte för att jag gjort för lite research före köp.

Därmed inte sagt att Nikon gör företagsekonomiskt fel, det kan inte jag bedöma. Det kan mycket väl finnas tillräckligt många som bedömer att det är värt att köpa Nikon för att de ska vara rätt ute.

Ja ett pannkaka skulle sitta extremt bra den köper jag med pris Som Canon men lite skarpare Skall ett objektiv vara idag.
Jag har köpt varanan Nikon och annat, dock har Nikon gluggar varit begagnade.
Nikon AF 200/4 Makro känns bra gammalt och föråldrad i mitt tycke upgadering eller tas bort ur sortimentet.
Där känsla det som om det finns bättre alternativ.

Jag kan rekommendera Nikkor-E Ais 50mn f/1.8 Riktigt litet pannkaksobjektiv som bara kostar några 100-lappar på ebay. Det är dock manuell focus och de kan variera kraftigt mellan trög fokus till så lätt (kul-lager-lätt) fokus att fokus flyttar sig när slutaren smäller av ÄVEN OM MAN HÅLLER I FOKUSRINGEN! -Men med ett fast grepp går det bra :) Kan ju berätta att jag är på mitt tredje nu, dock så var de första två defekta redan från början. Hade jag inte haft det objektivet så hade jag aldrig använt min D600 som är tung och klumpig så det räcker utan objektiv :)

Senast ändrad:
Å, jag har en Nikkor 50/1,8 Ai-S, den är så gott som en pannkaka. Men med enbart manuell fokus är det bara under väldigt speciella förhållanden det är en fungerande lösning.

"Så gott som en pannkaka"? Isåfall är det nog inte Nikkor-E versionen du har utan den vanliga Ais versionen. Javisst, manuell fokus kan vara svårt, men har väl lärt sig så är det mycket effektivare än att flytta fokuspunkter hit och dit, dock så krävs det en stor sökare för att kunna fokusera snabbt och korrekt.

"Så gott som en pannkaka"? Isåfall är det nog inte Nikkor-E versionen du har utan den vanliga Ais versionen. Javisst, manuell fokus kan vara svårt, men har väl lärt sig så är det mycket effektivare än att flytta fokuspunkter hit och dit, dock så krävs det en stor sökare för att kunna fokusera snabbt och korrekt.

Riktigt, det är vanliga Ais. Jag menade att den är tillräckligt pannkakig för mig.
Manuell fokus är säkert delvis en vanesak, men jag har redan en stor sökare (D800), och när det gäller att fokusera på tex människor som rör på sig... nä, manuell fokus kanske är bra för andra, men inte för mig. Annat än, som sagt, i speciella situationer där jag har gott om tid.

Nikon 24 mm f/1,8 G, 24-70 mm f/2,8 E VR och 200-500 mm f/5,6 E verkar börja närma sig...

http://nikonrumors.com/2015/07/29/first-pictures-of-nikon-24mm-f1-8g-24-70mm-f2-8e-vr-and-200-500mm-f5-6e-lenses-leaked-online.aspx/

200-500 trodde jag aldrig skulle bli verklighet eftersom både Sigma och Tamron har släppt 150-600 mm objektiv. Men det verkar som om Nikon försöker täppa till de hål i objektivutbudet som tredjepartstillverkare hittills har utnyttjat (samma sak med nya 16-80).

Jag är lite besviken på att det inte verkar sitta något PF-ellement i nya 24-70, så den kommer säkert att väga lika mycket som föregångaren.

Jo, hade gärna sätt att de använt PF-element i fler objektiv.

Ser annars fram emot att läsa tester och att prova det nya 200-500 när det kommer (trots att det är tyngre och i traditionell storlek). Fint att de iaf börjat med elektronisk bländare på denna typ av långa telen.

Nikon 24 mm f/1,8 G, 24-70 mm f/2,8 E VR och 200-500 mm f/5,6 E verkar börja närma sig...

http://nikonrumors.com/2015/07/29/first-pictures-of-nikon-24mm-f1-8g-24-70mm-f2-8e-vr-and-200-500mm-f5-6e-lenses-leaked-online.aspx/

Jag är lite besviken på att det inte verkar sitta något PF-ellement i nya 24-70, så den kommer säkert att väga lika mycket som föregångaren.

dä är det väll bara att vänta på efterföljarna till 14-24 2,8 samt 70-200 f2,8 hoppas på PF i 70-200

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar