ztenlund
Aktiv medlem
Jag har beslutat att inte köpa 105mmF2.8 G på grund av focus breathing. Just nu funderar jag på en beg. Zeiss Milvus 135mm med mellanringar men då blir det stativ. Jag har tänkt att använda optoken intermittent för att ta närbilder på gammal infrastruktur och jag är ingen ren makrofotograf,. Jag använde 60mm macron på D300 på samma sätt och den fungerade bra för ändamålet, dock fick jag problem med frihand, skärpedjup och rörelseoskärpa. Jag har behövet ett VR på den optiken. Jag har ingen D850 ännu utan den ligger inköpslistan för slutet av året. Jag har för nuvarande en D800E, 36 Mpix sensor.
Om något objektiv har "focus breathing" så är det ju AF-S 60/2,8G, som du skrev i startinlägget att du hade. Man når ju inte närgränsen med motljusskyddet monterat. Att 105:an skulle vara ett större problem i det avseendet har jag svårt att tro. Beroende på kravbild går det alltid att leta upp den gamla skruvdrivna 105:an också. Den känns inte så exakt i fokuseringen på avstånd och jag tycker att det är lite mycket "stiction" i fokusringen åtminstone på mitt exemplar, så ett rent manuellt kan vara en fördel. Det finns ju det som när 1:1 eller 2:1 om man är beredd på nyare tredjepartsobjektiv.