Annons

Funderar på en beg Nikon 105mm F2.8 G VR Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har beslutat att inte köpa 105mmF2.8 G på grund av focus breathing. Just nu funderar jag på en beg. Zeiss Milvus 135mm med mellanringar men då blir det stativ. Jag har tänkt att använda optoken intermittent för att ta närbilder på gammal infrastruktur och jag är ingen ren makrofotograf,. Jag använde 60mm macron på D300 på samma sätt och den fungerade bra för ändamålet, dock fick jag problem med frihand, skärpedjup och rörelseoskärpa. Jag har behövet ett VR på den optiken. Jag har ingen D850 ännu utan den ligger inköpslistan för slutet av året. Jag har för nuvarande en D800E, 36 Mpix sensor.

Om något objektiv har "focus breathing" så är det ju AF-S 60/2,8G, som du skrev i startinlägget att du hade. ;) Man når ju inte närgränsen med motljusskyddet monterat. Att 105:an skulle vara ett större problem i det avseendet har jag svårt att tro. Beroende på kravbild går det alltid att leta upp den gamla skruvdrivna 105:an också. Den känns inte så exakt i fokuseringen på avstånd och jag tycker att det är lite mycket "stiction" i fokusringen åtminstone på mitt exemplar, så ett rent manuellt kan vara en fördel. Det finns ju det som när 1:1 eller 2:1 om man är beredd på nyare tredjepartsobjektiv.
 
Skall undersöka optiken åtminstone

Observera att det finns två versioner. Den som har silverfärgad ring och ofta kallas G2 är den nyaste av dem. Den är kompatibel med Tamrons dock, till skillnad från den äldre.

(Sedan finns det ett äldre Tamron utan VC också, som nog var skruvdrivet från början och sedan fick en klassisk surrig mikromotor inbyggd.)
 
Om något objektiv har "focus breathing" så är det ju AF-S 60/2,8G, som du skrev i startinlägget att du hade. ;) Man når ju inte närgränsen med motljusskyddet monterat. Att 105:an skulle vara ett större problem i det avseendet har jag svårt att tro. Beroende på kravbild går det alltid att leta upp den gamla skruvdrivna 105:an också. Den känns inte så exakt i fokuseringen på avstånd och jag tycker att det är lite mycket "stiction" i fokusringen åtminstone på mitt exemplar, så ett rent manuellt kan vara en fördel. Det finns ju det som när 1:1 eller 2:1 om man är beredd på nyare tredjepartsobjektiv.
Jag har redan 60mm och nu är det frågan om att hitta ett nytt som passar FF och inte upprepa de fel man gjorde med förra inköpen. Jag kommer inte köpa någon screw drive optik då det inte finns FTZ adapter som har denna funktion. Jag vill ha möjlighet att uppdatera till Z8x i framtiden utan att tvingas köpa ny optik. Jag har redan två screw drive optik en AF 85mmF1.8 D som jag har fått och en AF 300mmF2.8 IF ED som jag köpte begagnad på 90 talet och som nu skall uppdateras till AFS 400mmF2.8 E FL VR inom tre år.
 
Jag har redan 60mm och nu är det frågan om att hitta ett nytt som passar FF och inte upprepa de fel man gjorde med förra inköpen. Jag kommer inte köpa någon screw drive optik då det inte finns FTZ adapter som har denna funktion. Jag vill ha möjlighet att uppdatera till Z8x i framtiden utan att tvingas köpa ny optik. Jag har redan två screw drive optik en AF 85mmF1.8 D som jag har fått och en AF 300mmF2.8 IF ED som jag köpte begagnad på 90 talet och som nu skall uppdateras till AFS 400mmF2.8 E FL VR inom tre år.

Min poäng var att du redan har ett objektiv som tappar brännvidd mot närgränsen och även har kort arbetsavstånd. Om det inte varit ett problem så bör inte just det inte vara det med 105:an heller.

Vill man ha manuellt kan man ju alltid även köpa en PC-E 45:a eller 85:a om man inte behöver mer än 1:2.
 
Min poäng var att du redan har ett objektiv som tappar brännvidd mot närgränsen och även har kort arbetsavstånd. Om det inte varit ett problem så bör inte just det inte vara det med 105:an heller.

Vill man ha manuellt kan man ju alltid även köpa en PC-E 45:a eller 85:a om man inte behöver mer än 1:2.
Har reda dessa optik men jag vill ha möjlighet med 1:1 och VR. PC optik kräver stativ. Tror även min 70-200F2.8 E VR har macro men jag har aldrig provat hur bra den är. Zeiss Milvus 135mm är mest till för skog och landskap då den är optisk bättre än Zeiss Planar 100mmF2.0 Macro för högupplöst sensor och jag hatar att använda mellanringar så Tamaron 90mm kanske blir en bra lösning trotts allt om den inte är för stor, även om det idag är oklart hur den fungerar på en Z8x..
 
Har reda dessa optik men jag vill ha möjlighet med 1:1 och VR. PC optik kräver stativ. Tror även min 70-200F2.8 E VR har macro men jag har aldrig provat hur bra den är. Zeiss Milvus 135mm är mest till för skog och landskap då den är optisk bättre än Zeiss Planar 100mmF2.0 Macro för högupplöst sensor och jag hatar att använda mellanringar så Tamaron 90mm kanske blir en bra lösning trotts allt om den inte är för stor, även om det idag är oklart hur den fungerar på en Z8x..

Det går utmärkt att åtminstone "skifta" handhållet. Jag gjorde det för bara några dagar sedan... Ska man hålla på och "tilta" skärpeplanet blir det kanske lite väl besvärligt däremot eftersom effekten flyttar sig med fokusavståndet, men ingen av möjligheterna finns ens på ett vanligt objektiv. Och har man objektivet centrerat är det ju ingen som helst skillnad mot ett manuellt fokuserat objektiv annat än att det är större än nödvändigt.
 
Det går utmärkt att åtminstone "skifta" handhållet. Jag gjorde det för bara några dagar sedan... Ska man hålla på och "tilta" skärpeplanet blir det kanske lite väl besvärligt däremot eftersom effekten flyttar sig med fokusavståndet, men ingen av möjligheterna finns ens på ett vanligt objektiv. Och har man objektivet centrerat är det ju ingen som helst skillnad mot ett manuellt fokuserat objektiv annat än att det är större än nödvändigt.
Beror på hur klumpig du är. Jag har redan tappat 45mmPC en gång så det blir stativ för mig
 
Nikons 105/2,8 VR har aldrig ansetts som den skarpaste makrogluggen i modellprogrammet. Jag skulle rekommendera en Tokina SP 90/2,8 VC (G2) istället. Den är superskarp, har bra AF och inbyggd optisk bildstabilisering. Den senare versionen är bäst och vädertätad.

Säljs inte på Cyberphoto längre däremot finns en sigma macro
 
Nikons makro-105:a till F är också utgången, men det finns rätt gott om dem. Till skillnad från Tamron så har de dock en ny till sin spegellösa fattning, men det hjälper inte om man vill sätta det på en F-kamera, förstås.
Vi får se om det blir någon Nikon Z8x för mig i framtiden. Har ingen lust att byta ut all min F-optik till S-optik. Tror jag såsmåninom går över till Fuji GFX 100S i stället och låter min Nikon utrustning åldras och mest användas till djur foto. Så jag får klara mig med det jag har och använda mällanringar. Nu blir det D850 och sedan 400mmF2.8 E FL så fort som jag har råd med det.
 
Köpte en D850 så jag kunde testat mitt Nikon 105/2,8 makro med det, såg riktigt bra ut på testbilden på hundralappen. är vid närgränsen och full öppning
 

Bilagor

  • test_230531_850_0125_NIKON D850_1-800 sek. vid f - 4,0_ISO 160_105 mm.jpg
    test_230531_850_0125_NIKON D850_1-800 sek. vid f - 4,0_ISO 160_105 mm.jpg
    2.7 MB · Visningar: 21
Jag hade ett Tamron SP 90/2,8 VC G2 och AF bara hackade på min Z7ii och även på kompisens Z7, fick lov att köpa ett Z 105 i stället.
 
Jag hade ett Tamron SP 90/2,8 VC G2 och AF bara hackade på min Z7ii och även på kompisens Z7, fick lov att köpa ett Z 105 i stället.

G2 ska det finnas en uppdatering till via deras "tap-in console" som gör att det fungerar på FTZ-adaptern. Den äldre versionen går däremot inte att uppdatera på det viset (vet inte om det går att skicka in eller inte).
 
Köpte en D850 så jag kunde testat mitt Nikon 105/2,8 makro med det, såg riktigt bra ut på testbilden på hundralappen. är vid närgränsen och full öppning
Tack för informationen. Jag har parkerat optik köp tills jag har en D850. Tror inte jag köper en begagnad Tamron. Har fortfarande en beg 105mmF2.8 i bakhuvudet även om den inte är skarpast. Jag har gamla Keiko mellanringar men är osäker på om de klarar E optiken. Laggt ner 105mm F1.4 E med mellanringar då den inte är bra på största bländaröppningen.
 
Jag hade ett Tamron SP 90/2,8 VC G2 och AF bara hackade på min Z7ii och även på kompisens Z7, fick lov att köpa ett Z 105 i stället.
Mycket bra info jag kommer inte köpa Tamron på grund av detta. Troligtvis en Z8x i framtiden, begagnad? när min framtida D850 går sönder.
 
Mycket bra info jag kommer inte köpa Tamron på grund av detta. Troligtvis en Z8x i framtiden, begagnad? när min framtida D850 går sönder.
Jag hade uppgraderat objektivet med TAP-in och det fungerade inte i alla fall, men med mitt Tamron 150-600 G2 är det inga problem.
 
Jag hade uppgraderat objektivet med TAP-in och det fungerade inte i alla fall, men med mitt Tamron 150-600 G2 är det inga problem.
t
Ok, Lite osäker hur stor nytta jag har med en 1:1 på gammal infrastruktur. Så optiken behöver fungera bra som en 100mm med VR också, lagt ner Zeiss 135mm då jag behöver ett VR optik. Jag använder sommaren till att undersöka detta. Tror jag aldrig var uppe i 1:1 med min 60mmF2.8 G på D300,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.