Annons

Vilka kameror har tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så fort man tar bort fokusering från avtryckaren kopplar Canon bort kravet på att motivet ska vara i fokus när man trycker av. De har förstått att då vill man bestämma själv.

Man har hittat perfekt fokus med tumknappen, vill komponera om bilden, släpper då tumknappen - fokus stannar kvar där den ska, jättebra, MEN eftersom mitt/fokus punkten nu vid omkomponeringen riktas mot något oskarpt i bakgrunden går inte avtrycket att avfyra. Man måste föra tillbaka mitt/fokus punkten till det man fokuserade på från början - då går det att knäppa av. Fan va dåligt (NikonD5000)
Tumfokus blir lite begränsande då - motivet måste ALLTID vara på mitt/fokus punkten.
Kanske bättre att ha tumknappen på AF-L , då finns möjligheten att omkomponera kvar

Detta måste vara på D5000 då enbart för på min D300 funkar det alldeles utmärkt att ta bilden och jag har fokusprio.
Eller missuppfattade jag dig?

Jo såvitt jag förstår är det så illa, men visst låter det konstigt! Jag letade efter någon inställning som kunde ändra på det men jag hittade ingen. Nu är det inte min kamera jag testade på och jag gav det inte så mycket tid. Har jag missat någon är ingen gladare än jag!

Man får två eller tre olika fokusmetoder på samma gång utan att ändra något alls.

Kameran ska vara inställd på kontinuerlig fokus, slutarprioritet ska vara på avtryck och naturligtvis ska avtryckarens AF vara avaktiverad.

När man vill ta en bild med singelfokus riktar man vald fokuspunkt mot motivet, trycker in AF-ON och släpper när den har fokuserat. Nu är det bara att komponera om bilden som man villl precis som med singelfokus.

Vill man ta en bild med kontinuerlig fokus är det bara att hålla inne AF-ON precis som man gör med avtryckaren.

Har man objektiv som tillåter manuell fokusering när AF är aktiverat, som Nikons AF-S och säkert Canon USM, låter man bara bli att trycka på AF-ON och fokuserar manuellt.

Allt detta utan att göra en enda inställning emellan!

Men jag vet ingen som gillat det efter första försöket, för mig tog det en vecka att lära mig hur det ska användas men sedan var jag fast :) Ge det en vecka eller så, det tar tid att vänja sig av vid något som sitter så djupt som hur man fokuserar med en kamera.

Låter intressant - hur ställer jag in allt detta på min kamera... har en mkII... ??

Man har hittat perfekt fokus med tumknappen, vill komponera om bilden, släpper då tumknappen - fokus stannar kvar där den ska, jättebra, MEN eftersom mitt/fokus punkten nu vid omkomponeringen riktas mot något oskarpt i bakgrunden går inte avtrycket att avfyra. Man måste föra tillbaka mitt/fokus punkten till det man fokuserade på från början - då går det att knäppa av. Fan va dåligt (NikonD5000)
Tumfokus blir lite begränsande då - motivet måste ALLTID vara på mitt/fokus punkten.
Kanske bättre att ha tumknappen på AF-L , då finns möjligheten att omkomponera kvar

Jag tror att min Nikon D3100 med har en sådan begränsning. Eller kanske än värre (jag vet inte för jag har inte fattat detta med tumfokus riktigt)

Skulle någon vilja förklara en "Dummies" på nikonspråk hur jag kan jag testa och lära mig detta användarsättet?

På min "tummknapp" (D3100) så står det AE-L & AF-L. Kan jag fixa och uppnå detta som Theryd skrev:

"Kameran ska vara inställd på kontinuerlig fokus, slutarprioritet ska vara på avtryck och naturligtvis ska avtryckarens AF vara avaktiverad.

När man vill ta en bild med singelfokus riktar man vald fokuspunkt mot motivet, trycker in AF-ON och släpper när den har fokuserat. Nu är det bara att komponera om bilden som man villl precis som med singelfokus.

Vill man ta en bild med kontinuerlig fokus är det bara att hålla inne AF-ON precis som man gör med avtryckaren.

Har man objektiv som tillåter manuell fokusering när AF är aktiverat, som Nikons AF-S och säkert Canon USM, låter man bara bli att trycka på AF-ON och fokuserar manuellt.

Allt detta utan att göra en enda inställning emellan!"

På min lilla "billighetssystemkamera" (?) Och i så fall hur?
Jag tycker att det skilljer sig lite i "fackspråket" (och även på knappvalet) och det är där jag blir osäker! kanske nån här vet D3100 och kan förklara lätt.
För det verkar vara ett bra koncept att fota på det visset vid vissa händelser!

Grejen är "slutarprioritet ska vara på avtryck", d.v.s. man måste ställa in kameran så att det går att ta en bild trots att kameran inte tycker den är i fokus.

Grejen är "slutarprioritet ska vara på avtryck", d.v.s. man måste ställa in kameran så att det går att ta en bild trots att kameran inte tycker den är i fokus.

Jo det har jag uppfattat. Men har suttit med min kamera och bläddrat i menyn nu ett antal timmar. Men jag får inte till det. Och än värre, om jag får till det i menyn. Så vet jag inte riktigt hur jag ska använda det riktigt.
Jag fattar principen men det är lite som att "jag hör vad du säger, men jag förstår inte vad du menar" syndromet.
Om ni fattar vad jag menar ;)

Jag är lite av en nybörjare på DSLR, och håller på att plugga/lära mig för fullt. Så ha lite tålamod med mig :)

Problemet är bara att Nikon inte har den inställningsmöjligheten på sina enklare DSLR. De kamerorna har bara fokusprioritet.

Jag tror det bara är D7000 och vassare kameror som har möjlighet till slutarprioritet.

Med evaluerande mätning tycker jag det känns onödigt med AE-lås. Går liksom inte att lära sig hur kameran tänker. Jag kör spot med funktionsknappen och låser exponeringen med ett tryck på AE-knappen, och då är den låst tills jag trycker på avtryckaren. Behöver inte hålla ner knappen.

Problemet är bara att Nikon inte har den inställningsmöjligheten på sina enklare DSLR. De kamerorna har bara fokusprioritet.

Jag tror det bara är D7000 och vassare kameror som har möjlighet till slutarprioritet.

Stort tack för det!! Då är jag trots allt inte dum i huvudet. Inte konstigt att jag inte hitta det som inte finns.

Fast någon kunnig kanske kan skriva om vad knappen AE-L & AF-L gör/har för funktion. Ja, jag har läst manualen, men den blir man inte klok på. Och såå tråkigt att läsa är den med, så jag tappar focus efter bara 1min, men det gör jag inte här!

Fast någon kunnig kanske kan skriva om vad knappen AE-L & AF-L gör/har för funktion.

Det är inte lätt att förstå manualen om man inte kan tillräckligt för att hänga med i texten i den, man måste förstå vad orden betyder. Rätt opedagogiska...

AE-L betyder Auto Exposure Lock och låser värdet som exponeringsmätaren fått fram. Till exempel om man spot-mäter på ett motiv (hänger du med på det?) och komponerar om så kan man trycka på AE-L så att kameran behåller värdet. Annars får man ju ett nytt värde för varje sak man riktar kameran emot.

AF-L är helt enkelt autofokuslås, samma sak som du har på avtryckaren nu.

Tyvärr går det som sagt inte att välja slutarprioritet på de enklare modellerna, det är riktigt synd för tumfokus är helt oslagbart!

Det är inte lätt att förstå manualen om man inte kan tillräckligt för att hänga med i texten i den, man måste förstå vad orden betyder. Rätt opedagogiska...

AE-L betyder Auto Exposure Lock och låser värdet som exponeringsmätaren fått fram. Till exempel om man spot-mäter på ett motiv (hänger du med på det?) och komponerar om så kan man trycka på AE-L så att kameran behåller värdet. Annars får man ju ett nytt värde för varje sak man riktar kameran emot.

AF-L är helt enkelt autofokuslås, samma sak som du har på avtryckaren nu.

Tyvärr går det som sagt inte att välja slutarprioritet på de enklare modellerna, det är riktigt synd för tumfokus är helt oslagbart!

Tack för en enkel och bra förklaring! Ja spot-mätning hängde jag med på :)

Visst är det synd att slutarprioritet på de enklare modellerna inte går att fixa. Men ska ta o byta upp mig sen. Min D3100 får vara en liten försökskanin. Det är rätt mycket att lära sig om man aldrig har haft systemkamera innan!

Tyckte först själv också så, men började sedan fundera. Man kan förstås förvänta sig att kameratillverkarna har betydligt bättre pejl på detta än vad vi har, och vilka olika val och prioriteringar som fungerar bäst i praktiken för kameror inom olika segment. I just detta fall torde huvudorsaken inte vara sparskäl, eftersom det när det gäller att lägga till möjigheten att välja mellan AF och slutarprioritet torde handla om ett rent mjukvarutillägg till en begränsad engångskostnad.

Huvuddelen av sålda instegskameror kan förväntas bli köpta av kompaktkamera-uppgraderare eller rena nybörjare. I det ljuset verkar det ju faktiskt vara klart vettigt att det inte ska gå att ställa in "Slutarprioritet", eftersom den absoluta majoriteten av nybörjare säkerligen inte skulle förstå innebörden ifall de skulle råka välja detta, utan istället bli missnöjda med sin kamera pga att de skulle få så många oskarpa bilder.

Det är ju inte bara Nikon som gör detta - samma sak gäller för de Sony-kameror som står lägre i deras "hierarki".
.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att tillverkarna behöver vara rädda för att ge lite mer avancerade val även i instegssegmentet så länge standardinställningen är nybörjarvänlig....

Och för att tycka något om själva ämnet:

Min Canon 60D har naturligtvis funktionen. Jag använder vad jag tycker är den bästa inställningen, avtryckaren fixar normalt både fokus och exponering så att jag kan lämna över kameran till någon okunnig och ändå få ett bra resultat om jag ställt in kameran först.

Trycker jag på sjärnknappen så behålls exponeringen i 15s vill jag minnas, så att jag kan komponera om och om jag håller in AF-ON knappen så ligger fokus kvar för det fall jag behöver den funktionen.

Vem vet, kanske vill jag ha fokus på tummen senare och då är det ju super att det är valbart :D

Varning för att jag verkligen kan vara ute o cykla nu! :)

Använder inte tumfokus men med det jag läser i tråden så ska man alltså ha fokusen i läge kontinuerlig/följande även för stillastående objekt. Då hajjar jag liksom varför man vill ha AF-ON på tummen o inte på avtryckaren.

Men som jag förstått det är AI-servo (canon) inte bara följande utan även predikterande?
Dvs om objektet står still kommer kameran att försöka räkna ut vart det är på väg och fokusen kommer inte bli samma som i one-shot läget? Eller?

Med tumfokus så har du alla fokusvarianter tillgängliga på en gång. Håll knappen intryckt för kontinuerlig fokus. Tryck och släpp för "one-shot" fokus. Eller skruva manuellt på objektivet.

Kontinuerlig fokus vid stillastående motiv, varför skulle det vara svårt? Kameran ser att motivet inte rör sig, och försöker därmed heller inte kompensera för någon rörelse.

Funkar utmärkt för mig i allafall.

Tyckte först själv också så, men började sedan fundera. Man kan förstås förvänta sig att kameratillverkarna har betydligt bättre pejl på detta än vad vi har, och vilka olika val och prioriteringar som fungerar bäst i praktiken för kameror inom olika segment. I just detta fall torde huvudorsaken inte vara sparskäl, eftersom det när det gäller att lägga till möjigheten att välja mellan AF och slutarprioritet torde handla om ett rent mjukvarutillägg till en begränsad engångskostnad.

Huvuddelen av sålda instegskameror kan förväntas bli köpta av kompaktkamera-uppgraderare eller rena nybörjare. I det ljuset verkar det ju faktiskt vara klart vettigt att det inte ska gå att ställa in "Slutarprioritet", eftersom den absoluta majoriteten av nybörjare säkerligen inte skulle förstå innebörden ifall de skulle råka välja detta, utan istället bli missnöjda med sin kamera pga att de skulle få så många oskarpa bilder.

Det är ju inte bara Nikon som gör detta - samma sak gäller för de Sony-kameror som står lägre i deras "hierarki".
.

Spelar väl ingen roll tycker jag.

Så länge standardinställningen är lätt att förstå borde väl även tillverkarna fatta att man utforskar menyn efterhand som man lär sig!

Nä allting handlar om att man ska köpa dyrare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar