ANNONS
Annons

Vilka kameror har tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har väl inte varit spydig mot sony ägare? En gång kan jag dra mig till minnes att jag försvarade en annan kursledare från medborgarskolan här på forumet då folk(sonyägare) ansåg sig kränkta för att han/hon inte hade med sig en adapter till blixtskon.

Dessutom efterlyser jag erfarenheter från andra märken än sony också, vore också intressant att veta hur det är ställt med 1000D.
********************************************************************************
Nej, du har verkligen INTE ALLS varit spydig mot Sony-ägare, tvärtom!
********************************************************************************

Men jag förstår att mitt inlägg #34 kanske kan missuppfattas, så jag förtydligar. Det var riktat mot den som SKREV inlägget ovanför mitt, alltså mot apersson850. Detta inlägg råkar inledas med ditt namn, eftersom han börjar med att citera dig.

Beklagar att mitt inlägg kunde tolkas som att det var riktat mot dig, det var absolut inte avsikten. Jag uppfattar det som att du seriöst försöker att hjälpa alla att utnyttja sin utrustning på bästa möjliga sätt för att få så bra bilder som möjligt, helt oberoende av vilka märken de råkar ha valt. Vi behöver mer av sådant! Märkeskrigandet leder enbart till otrivsel och missstämning. Kan man bara lära sig att glömma vad det står för namn på kompisens kamera, så ser man istället en fotokompis som det är kul att få tips av, eller som det är kul att ge tips och råd till.

Att uppträda överlägset och spydigt mot användare av andra märken än ens eget är fortfarande ALLDELES FÖR UTBRETT både här och nästan överallt annars. Vi bör alla försöka att jobba på att bekämpa denna omogenhet var den än dyker upp, även om det skulle råka vara hos oss själva...

PS Att undersöka vilket märke eller vilken kameramodell som är bäst lämpad för någon specifik uppgift är förstås helt legitimt och kan ibland vara av stort värde för somliga av oss. Detta vänder jag mig självfallet inte alls emot, det ska vi naturligtvis fortsätta med att göra! F.ö. är det något som även jag själv vid inte så få tillfällen med liv och lust har ägnat mig åt... :)

Senast ändrad:
Nej det är fokus med AF-ON ni tänker på. På ett eller annat sätt går det att ställa in på åtminstone alla kameror jag har kikat på. Nikon D5000 och uppåt har det garanterat. Jag antar att du menar att man ska använda tumfokus tillsammans med kontinuerlig fokus? Jag håller bara med för övrigt, han som kom på att sätta fokus på avtryckaren måste ha varit bakfull eller något ;-)

Dock skiljer det en del mellan vilka inställningar det går att kombinera med. Ett problem jag stötte på med Nikon D5000 jämfört med D300s var att jag inte lyckades ställa om vad som ska prioriteras när en bild ska tas med AF-C kontinuerlig fokus, avtryck eller fokus. Alltså om den ska ta en bild varje gång man trycker ned avtryckaren eller om den bara ska ta en bild när vald fokuspunkt hittar fokus. Det blir ett stort problem eftersom AF-ON och AF-S singelfokus som normalt tillåter omkomponering inte är någon större mening med att använda ihop och AF-C inte tillåter omkomponering där vald fokuspunkt är ur fokus eftersom det inte går att välja slutarprioritet.

Är det någon som vet om det finns en lösning på mitt problem med D5000?

Jag har läst nånstans, rockwell eller dpreview..., att det går inte kombinera AFON med omkomp för att kameran tycker att motivet är ur fokus, jag har samma problem med min D50 men inte D300. Det finns inte så vitt jag vet en lösning på problemet därav min glädje över D300ans förträfflighet...

Hoho, originalfrågan kvarstår dock även om vi tagit oss till sidan 3 =)

Panasonic, Samsung, Olympus, Sony... Var är alla tumfokuserfarenheter?

Välkommen till fotosidan ;-)

Exakt :). Annars borde det väl framgå av exempelvis dpreviews detaljerade recensioner om du tittar på ngn specifik modell. När det gäller Canon och "våra" custom functions så beskrivs det iaf. Finns det på en två år gammal Sony så finns det på de nya också skulle vara min slutsats.

Pentax K-x har också den möjligheten. Man kan också konfigurera knappen tvärtom, alltså att när man håller inne den fokuserar inte kameran om på avtrycket.

Den möjligheten finns också på Canon kameror, personligen föredrar jag alla gånger "fokus lås" framför den här beskrivna "tum fokus" varianten (som jag aldrig förstått mig på).

Det var riktat mot den som SKREV inlägget ovanför mitt, alltså mot apersson850. Att uppträda överlägset och spydigt mot användare av andra märken än ens eget är fortfarande ALLDELES FÖR UTBRETT både här och nästan överallt annars.
Jag satte dit en glad gubbe för att de flesta skulle förstå att det var ett skämt, inte en förolämpning.

Fast när jag hade skrivit det kom jag på att det inte finns mer än en enda människa som jag känner som använder en Sony. Några till känner jag som äger en, men man kan inte påstå att de använder dem. Inte mer än vad jag fotograferar med min telefon. Så det var faktiskt alldeles sant.

Har du ditt 70-200/2.8 IS II ännu? Annars skulle jag rekommendera att testa lite FF. Eller så kommer du - min gissning - vänta på MkIII och slå till då eftersom AF kommer vara i nivå med 7D.
Jotack, jag har fått fatt på min 70-200 mark II. Det är inget fel på FF, bara på kamerorna de sensorerna sitter i. Antingen är de tämligen gammalmodiga eller kopiöst dyra.

Av kostnadsskäl skulle jag hellre se att Canon kommer med en 5D Mark III i samma stil som nu, alltså jättebra sensor i medioker kamera (och därför sansad i pris), och så en 3D som har avancerad AF, hyfsad fart och samma FF-sensor, fast i hus stort som en 5D, inte som en 1Ds Mark IV.

...framför den här beskrivna "tum fokus" varianten (som jag aldrig förstått mig på).
Hade du försökt dig på att exempelvis fotografera folk som springer bland buskar och träd hade du antingen förstått finessen med att ha fokus så länge man trycker in en knapp helt, och slippa fokus när man släpper den helt, samtidigt som man kan släppa eller trycka av på avtrycket precis när man vill, eller så hade du inte fått några bra bilder.

Sen jag väl lärde mig den tekniken blev det betydligt lättare. Men till icke krävande vardagsfoto kör jag också med fokus i avtrycket. Då spelar det ingen roll.

Tumfokus på Sonys systemkameror

---
Min ursprungsfråga kvarstår... Sony/samsung/etc. användare, var är ni?
Med det mycket stora antal inlägg som görs här på Fotosidan varje dag, så blir det ju rätt så slumpartat vilka frågor man råkar att få se...

Nåväl, hur Sony (och Minolta) bär sig borde jag ju kunna svara på, eftersom jag har omfattande erfarenhet av detta system, även om jag i och försig för egen del knappast har använt just tumfokus alls. Är sedan länge inkörd på att använda fokuslåset i avtryckaren, och omkoppling till manuell fokus ifall detta någon gång skulle behövas (vilket går blixtsnabbt ).

Är inte helt klar över skillnaderna gentemot andra system. Körde under ett år med Canon, men använde då aldrig tumfokus. Körde för inte så längesedan med D90 under en kort period, men använde inte heller då tumfokus.

Nåväl, testade tumfokus på min Sony A550 igår, samt exponeringslås. Verkar som att det finns smärre skillnader gentemot Nikon.

Såhär funkar det på Sony
----------------------------------
Slutarknappen behöver INTE avaktiveras när man ska använda tumfokus. Tumfokusknappen sitter i mitten på fyrvägskontrollern (det står AF på den).

A) Vid multisegmentsexponeringsmätning:
Trycker man in tumfokusknappen så avaktiveras AF-låsningen i slutarknappen automatiskt. I detta läge låses således fokuseringen med tummen och exponeringen vid halvtryck på slutarknappen. Vid omfokusering kan man alltså separat välja var och när man ska låsa exponering respektive fokus.

Trycker man FÖRST ner slutarknappen, så låses således både fokus och exponering. Tumfokusknappen har dock prioritet, så vill man ändra till detta så är det bara att trycka in denna. Då avaktiveras slutarknappsfokuseringen. Fortsätter man att hålla slutarknappen inne, så behålls dock exponeringslåsningen.

B) Vid centervägd eller spotexponeringsmätning:
Exponeringen låses INTE när slutarknappen trycks ner halvvägs eller tumfokusknappen trycks in, utan först när den trycks ner helt för att exponera. Man kan alltså hålla fokuseringen låst, men låta exponeringen ändras ifall man komponerar om. Detta verkar skilja sig från Nikon och Canon, där man väl går in och ändrar i någon meny, eller?

Vill man låsa exponeringen vid en annan tidpunkt så kan man givetvis använda AE-Lock-knappen. Normalt håller man den intryckt för att låsa exponeringen. Ifall man då samtidigt vill köra med tumfokus och finner att man inte har tillräckligt med tummar på högerkardan, så kan man ändra AE-Lock-knappens funktion från att vara aktiverad när den är intryckt och till en Till-Från-funktion (Toggle resp. Hold).

Ovanstående provade jag med AF-S (Single-Shot). Skulle kanske ha provat med AF-C (Continuous AF) också, men då började mitt favoritprogram Vetandets Värld på radion, så då avbröt jag...

Föreställer mig att skillnaden blir att fokuseringen pågår hela tiden så länge man håller AF-tumknappen inne eller slutarknappen halvtryckt.

Sonys system kanske är något förenklat jämfört med Nikon och Canon, men det är mycket snabbt och användarvänligt. Ingen risk att någon annan inte skulle kunna köra igång och fota omedelbart med den... :)

Du får gärna printa ut en redigerad version av ovanstående till dina elever om du vill. Du bör dock själv kolla med en Sony-kamera så att jag inte har yttryckt mig på ett sätt som kan missförstås.

Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna låna min Sony A550 nån vecka för att bekanta dig med Sony-systemet, om du vill.

Såhär funkar det på Sony
----------------------------------
Slutarknappen behöver INTE avaktiveras när man ska använda tumfokus. Tumfokusknappen sitter i mitten på fyrvägskontrollern (det står AF på den).

A) Vid multisegmentsexponeringsmätning:
Trycker man in tumfokusknappen så avaktiveras AF-låsningen i slutarknappen automatiskt. I detta läge låses således fokuseringen med tummen och exponeringen vid halvtryck på slutarknappen. Vid omfokusering kan man alltså separat välja var och när man ska låsa exponering respektive fokus.

Trycker man FÖRST ner slutarknappen, så låses således både fokus och exponering. Tumfokusknappen har dock prioritet, så vill man ändra till detta så är det bara att trycka in denna. Då avaktiveras slutarknappsfokuseringen. Fortsätter man att hålla slutarknappen inne, så behålls dock exponeringslåsningen.

B) Vid centervägd eller spotexponeringsmätning:
Exponeringen låses INTE när slutarknappen trycks ner halvvägs eller tumfokusknappen trycks in, utan först när den trycks ner helt för att exponera. Man kan alltså hålla fokuseringen låst, men låta exponeringen ändras ifall man komponerar om. Detta verkar skilja sig från Nikon och Canon, där man väl går in och ändrar i någon meny, eller?

Vill man låsa exponeringen vid en annan tidpunkt så kan man givetvis använda AE-Lock-knappen. Normalt håller man den intryckt för att låsa exponeringen. Ifall man då samtidigt vill köra med tumfokus och finner att man inte har tillräckligt med tummar på högerkardan, så kan man ändra AE-Lock-knappens funktion från att vara aktiverad när den är intryckt och till en Till-Från-funktion (Toggle resp. Hold).

Ovanstående provade jag med AF-S (Single-Shot). Skulle kanske ha provat med AF-C (Continuous AF) också, men då började mitt favoritprogram Vetandets Värld på radion, så då avbröt jag...

Föreställer mig att skillnaden blir att fokuseringen pågår hela tiden så länge man håller AF-tumknappen inne eller slutarknappen halvtryckt.

Sonys system kanske är något förenklat jämfört med Nikon och Canon, men det är mycket snabbt och användarvänligt. Ingen risk att någon annan inte skulle kunna köra igång och fota omedelbart med den... :)

Du får gärna printa ut en redigerad version av ovanstående till dina elever om du vill. Du bör dock själv kolla med en Sony-kamera så att jag inte har yttryckt mig på ett sätt som kan missförstås.

Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna låna min Sony A550 nån vecka för att bekanta dig med Sony-systemet, om du vill.

Det är ju mest på AF-C som tumfokus kommer till sin rätt, iallafall i canons form. Om man skulle använda AF-C på en sony, halvtrycker ned avtrycket, sedan trycker in AF med tummen. Sen släpper man tummen... fortsätter kameran fokusera då eller stannar den? (trots att man håller inne avtrycket till hälften)

Vidhåller fortfarande att den som inte gillar tumfokus antigen enbart fotar stillastående objekt eller så har man inte provat =) Att konsekvent ha autofokusstart på en knapp och exponeringslås på en annan tycker jag ger full kontroll i alla situationer. Ljusmäta när och var man vill, fokusera när och hur man vill utan att lämna AF-C. Finns inget som slår det =) =) =)

Tror faktiskt jag måste ragga tag i en Sony och testa. Tidigare jobbade jag mkt i GBG men nu är det sällan man är i den stan.

Jag provade att få till tumfokus på min Sony A850 och jag kom så långt att den fokuserade när jag tryckte på tumknappen och smattrade med pekfingret. Men jag fick bara till singelfokus, inte kontinuerlig. Jag fick känslan av att det är en bugg för rent menymässigt så borde det gå.
Nåja, jag trivs med att toggla AF med tummen som jag alltid gjort. Funkar så bra så!

Nä, jag tror inte alls att det är en bugg, utan olika val. Beskriver i ett följande inlägg.

Men först och främst skulle jag vilja ha förklarat för mig vad AF-C i kombination med tumfokus är bra till? Som jag tidigare sagt så har jag i mitt fotograferande sällan användning för AF-C.

Tumfokus har jag bara haft behov av vid ett enda tillfälle...

Vid det tillfället stog jag på ett skakande fordon, vilket gjorde det svårt att hålla kvar slutarknappen i halvt nedtryckt läge. Antingen "tappade" jag fokusläget, så att jag förlorade fokuslåsningen, eller så var det en fordonstuds som tog bilden, och inte jag. Tumfokus löste problemet. Det var inga svårigheter att hålla tumfokusknappen helt intryckt så att fokuslåsningen behölls, och det var inte heller några svårigheter att hålla pekfingret ovanför slutarknappen ända tills dess att jag ville ta bilden. Körde som vanligt med AF-S.

Men AF-C med tumfokus? Har väl bara angetts ett exempel i tråden här - någon som springer in bland träd och buskar. Jag har varit i denna situation ett par gånger. En person springer tvärs över fältet framför mig. Det sista jag gör innan personen kutar in i grönskan är att med vänster tumme dra ner AF/MF-knappen till manuellt läge. Då ligger fokus kvar på personen ifråga, och påverkas inte alls av de fladdrande löven.

Men ifall man kör med AF-C medan man följer personen som kutar fram, så kommer väl fokuseringen att jaga vilt mellan olika viftande löv och i bästa fall även sagda person? AF-en är i alla fall mycket snabbare än vad jag är, så jag skulle för min del sällan klara att trycka av i rätt ögonblick. I en sådan situation skulle jag klara mig mycket bättre genom att i AF-S läge köra ett halvtryck i taget (tills jag hann se att låsningen skedde på personen ifråga) , och vid de tillfällen när fokus hade låst på rätt ställe, så var det ju sen bara att trycka av.

Återigen, jag är mycket sällan i sådana här situationer, så jag kan mycket väl tänka mig att de av er som är det, kan ha utarbetat andra rutiner, där AF-C kanske kan vara fördelaktigare.

Senast ändrad:
Hade du försökt dig på att exempelvis fotografera folk som springer bland buskar och träd hade du antingen förstått finessen med att ha fokus så länge man trycker in en knapp helt, och slippa fokus när man släpper den helt, samtidigt som man kan släppa eller trycka av på avtrycket precis när man vill, eller så hade du inte fått några bra bilder.

Jag tror du missförstod mig, jag använder AF-on knappen precis som du, bara att min kamera fokuserar så länge knappen är ute och låser fokus så länge knappen är inne. (Din variant låser fokus så länge knappen är ute och fokuserar när knappen är inne.)

Detta gör jag för att jag är van att ligga på halvtryck och följa med mina motiv, jag är därför ständigt beredd för att ta en bild. Samtidigt kan jag med tummen tillfälligt blockera fokus om något kommer emellan, eller om jag vill förfokusera till en viss punkt och komponera om. Kan tillägga att jag i princip alltid kör med följande autofokus.

OK. Ja, det fungerar inte om man står bland diverse annat folk som bökar och knuffar för att de också vill se när någon lämplig världsmästare eller nåt ränner förbi. Försöker jag då hålla igång fokusering med ett halvtryck blir det antingen inte alls, eller så blir det avtryck när det inte skulle bli det. Men distinkt nedtryckt AF-ON när fokusering önskas och en tydligt släppt sådan när jag inte vill fokusera, det fungerar. Likaså att släppa avtrycket när det inte ska tryckas och sen trycka när det ska tryckas.

Tur att kamerorna är såpass anpassningsbara som de är, så man kan mickla till dem så de passar i de miljöer man vistas i.

Man har hittat perfekt fokus med tumknappen, vill komponera om bilden, släpper då tumknappen - fokus stannar kvar där den ska, jättebra, MEN eftersom mitt/fokus punkten nu vid omkomponeringen riktas mot något oskarpt i bakgrunden går inte avtrycket att avfyra. Man måste föra tillbaka mitt/fokus punkten till det man fokuserade på från början - då går det att knäppa av. Fan va dåligt (NikonD5000)
Tumfokus blir lite begränsande då - motivet måste ALLTID vara på mitt/fokus punkten.
Kanske bättre att ha tumknappen på AF-L , då finns möjligheten att omkomponera kvar

Men ifall man kör med AF-C medan man följer personen som kutar fram, så kommer väl fokuseringen att jaga vilt mellan olika viftande löv och i bästa fall även sagda person?

Det beror lite på kameran. Nikon D300 klarar att följa ett rörligt objekt och hålla det i fokus, även om det försvinner bakom t ex träd då och då. Men vill man vara säker på att få skarpa bilder skulle jag nog också lära mig "tumfokus" i det läget, helt säker på var jag vill fokusera är aldrig automatiken.

Vi får väl hoppas att någon bygger in ögonstyrd autofokus i en kamera igen (som Canon gjorde för något årtionde sedan).

Man har hittat perfekt fokus med tumknappen, vill komponera om bilden, släpper då tumknappen - fokus stannar kvar där den ska, jättebra, MEN eftersom mitt/fokus punkten nu vid omkomponeringen riktas mot något oskarpt i bakgrunden går inte avtrycket att avfyra. Man måste föra tillbaka mitt/fokus punkten till det man fokuserade på från början - då går det att knäppa av. Fan va dåligt (NikonD5000)
Tumfokus blir lite begränsande då - motivet måste ALLTID vara på mitt/fokus punkten.
Kanske bättre att ha tumknappen på AF-L , då finns möjligheten att omkomponera kvar

Jo precis, det är riktigt dåligt av Nikon att sätta en sådan begränsning. På modellerna över den går det att välja om man vill ha fokusprioritet eller avtryckarprioritet.

Jag fattade inte i början vad det berodde på, irriterande nog hände det ibland att det inte gick att knäppa...men nu när jag vet vad det berodde på är det lättare att undgå - och försöka ha rätt inställning till rätt tillfälle

Det beror lite på kameran. Nikon D300 klarar att följa ett rörligt objekt och hålla det i fokus, även om det försvinner bakom t ex träd då och då. Men vill man vara säker på att få skarpa bilder skulle jag nog också lära mig "tumfokus" i det läget, helt säker på var jag vill fokusera är aldrig automatiken.
---
D300:an klarar väl detta genom att man har någon enkel form av mönsterigenkänning, alltså att den låser på en viss färgvalör också, eller?

---
Vi får väl hoppas att någon bygger in ögonstyrd autofokus i en kamera igen (som Canon gjorde för något årtionde sedan).
Kan vara en variant, men tvivlar på att detta är något som kommer att bli allmänt spritt. Det är nämligen rätt svårt att kunna hålla blicken fixerad på en speciell punkt, eftersom detta inte är något man gör naturligt - ögonen zick-zackar omkring väldigt mycket hela tiden även när man tror att man tittar på samma sak hela tiden.

Har testat ett sådant här system en gång när jag var i Flygvapnet. Var avsett för att ögonstyra missiler mot slemma fiendeplan. Det var MYCKET ansträngande, och det var knappast någon av oss som klarade det ens halvbra. Man var helt slut efter bara en kort stund.
Det krävs mycket övning, sa instruktören, och alla klarar inte att få till det.

Skulle inte för egen del våga satsa på en kamera med ett sådant system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar