Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka kameror har tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tumfokus så har du alla fokusvarianter tillgängliga på en gång. Håll knappen intryckt för kontinuerlig fokus. Tryck och släpp för "one-shot" fokus. Eller skruva manuellt på objektivet.

Kontinuerlig fokus vid stillastående motiv, varför skulle det vara svårt? Kameran ser att motivet inte rör sig, och försöker därmed heller inte kompensera för någon rörelse.

Funkar utmärkt för mig i allafall.

Svårt är det inte.
Jag skrev som sagt hur JAG TRODDE det fungerade men jag var tydligen snett ute.

Varning för att jag verkligen kan vara ute o cykla nu! :)

Använder inte tumfokus men med det jag läser i tråden så ska man alltså ha fokusen i läge kontinuerlig/följande även för stillastående objekt. Då hajjar jag liksom varför man vill ha AF-ON på tummen o inte på avtryckaren.

Men som jag förstått det är AI-servo (canon) inte bara följande utan även predikterande?
Dvs om objektet står still kommer kameran att försöka räkna ut vart det är på väg och fokusen kommer inte bli samma som i one-shot läget? Eller?

Jo, jag har hört att folk med vissa Canon-modeller haft problem med att fokus drar iväg för att kameran tror att motivet rör sig. Jag vet inte vilka modeller det handlade om eller så eller mer om hur det funkade.

Själv har jag aldrig haft några problem med den saken och har kört så sedan ett par år med min Nikon D300s. Efter de två första veckornas testande var jag fast, det är så mångsidigt och enkelt att använda!

Du fattar helt rätt om hur man använder det. Jag tycker absolut att du ska testa :)

Jag upprepar:

Med kontinuerlig fokus på stillastående motiv håller man inte in AF-ON efter att man fokuserat första gången, då fungerar det exakt som singelfokus.

Håller på att testa detta nu - och jag tror att jag kommer att gilla det....men nu lite dumma frågor :)
Den enda funktionen som "avtryckaren" har - är just avtryckare?

Man behöver alltså inte ändra fokusläge någon gång ?
Är det några andra inställningar jag behöver göra förutom att ställa in servofokus och flytta exp + fokusering till AF-ON eller * ?

Är det bättre eller sämre att ha fokus+exp på AF eller * ?

Nu kan jag Nikon bäst, men Canon funkar nästan likadant. Eventuellt kan något skilja, fråga igen om något är oklart.

Den enda funktionen som "avtryckaren" har - är just avtryckare?

Exakt, det enda som händer när du trycker på avtryckaren är att bilden tas. Med objektiv med bildstabilisering drar stabiliseringen igång på halvtryck precis som innan, men annat än det händer inget.

Man behöver alltså inte ändra fokusläge någon gång ?

Nej, med kontinuerlig fokus styr man alla tre fokusmetoderna genom att trycka på AF-ON på olika sätt.

Är det några andra inställningar jag behöver göra förutom att ställa in servofokus och flytta exp + fokusering till AF-ON eller * ?

Exponering ska du inte flytta till AF-ON, bara fokusering. Du måste ställa in fokusprioritet också, den ska stå på slutarprioritet, inte på fokusprioritet. Hos Canon kan det heta något annat, men den måste iallafall ta en bild direkt när du trycker på avtryckaren och inte kräva att den valda fokuspunkten ska ha fokus på motivet.

Är det bättre eller sämre att ha fokus+exp på AF eller * ?

Gör som du tycker är bekvämast! Men som sagt, behåll exp på avtryckaren.

Nu kan jag Nikon bäst, men Canon funkar nästan likadant. Eventuellt kan något skilja, fråga igen om något är oklart.

Exakt, det enda som händer när du trycker på avtryckaren är att bilden tas. Med objektiv med bildstabilisering drar stabiliseringen igång på halvtryck precis som innan, men annat än det händer inget.

Nej, med kontinuerlig fokus styr man alla tre fokusmetoderna genom att trycka på AF-ON på olika sätt.

Exponering ska du inte flytta till AF-ON, bara fokusering. Du måste ställa in fokusprioritet också, den ska stå på slutarprioritet, inte på fokusprioritet. Hos Canon kan det heta något annat, men den måste iallafall ta en bild direkt när du trycker på avtryckaren och inte kräva att den valda fokuspunkten ska ha fokus på motivet.

Gör som du tycker är bekvämast! Men som sagt, behåll exp på avtryckaren.

TACK snälla :) fokusprioritet vara redan inställt - som tur var, har ingen aning om vart man gör det....och exp är kvar på avtryckaren :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar