Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka kameror har tumfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontinuerlig fokus så kommer autofokus funktionen att försöka att förutspå lite var fokus ska ligga om 1/10 sekund eller vad intervallet är. Och ibland kan det ju bli att den förutspår fel och fokus hamnar lite fel. Skulle tro att det är värre om objektet är stillastående. Men många inklusive dig har ju aldrig haft problem med det, men andra har haft det. Så jag vet inte vad. Men jag kan själv höra att fokuseringen puttrar på även om det jag fokuserar på inte rör sig alls.

Ok det tänkte inte jag på. Nice.

Exakt, man släpper AF-ON så funkar den exakt som singel-AF. Man håller inte inne AF-ON när man väl fokuserat på något stillastående.

Samma här, bra tänkt! Jag får också vissa bilder med felfokus. Ska se om det är stillastående motiv och testa annat folkusläge.

Samma här, bra tänkt! Jag får också vissa bilder med felfokus. Ska se om det är stillastående motiv och testa annat folkusläge.

Det har jag aldrig tänkt på men det stämmer ju! Undra om det har nån praktisk betydelse? Det händer ju att jag får felfokuserade bilder så jag ska testa att köra utan kontinuerlig autofokus ett tag.

Jag upprepar:

Med kontinuerlig fokus på stillastående motiv håller man inte in AF-ON efter att man fokuserat första gången, då fungerar det exakt som singelfokus.

Om jag tar improviserade "porträtt" av sonen vid kökbordet med AI-Servo och serietagning får jag färre bilder med perfekt ögonskärpa än om jag tar dom "ett och ett" med One-Shot/omfokusering. Om jag dessutom skulle använda "entrycks-AI-Servo" på separerad knapp så riskerar jag att samtliga bilder får öron- eller nässpetsskärpa. I det läget måste väl fylledesignen vara att föredra?

Du behöver ju inte köra seriebildtagning för att använder AI-Servo och tumfokus. Ställer du in 7D på 3bps så hinner du släppa avtrycket mellan bilderna.

Å andra sidan är AI-Servo och snabb seriebildtagning väldigt användbart vid modellfotografering eller barn i rörelse och då är det en fördel att hålla AF igång med tummen och pumpa iväg korta snabba serier med avtryckaren.

Det har jag aldrig tänkt på men det stämmer ju! Undra om det har nån praktisk betydelse? Det händer ju att jag får felfokuserade bilder så jag ska testa att köra utan kontinuerlig autofokus ett tag.

AI-Servo mäter fokus mellan varje bild i en serietagning men eftersom det alltid blir en kort fördröjning mellan senaste mätning och exponering, då spegeln ska upp igen för att möjliggöra exponering, så försöker AI-Servo räkna ut med hjälp av tidigare fokuseringar var objektet i motivet befinner sej då slutaren öppnas. Detta innebär oxå att det är bra låta fokuseringen vara igång en sekund eller nåt innan första exponering vid rörliga motiv.

Vid stillastående motiv och AI-Servo så trycker man bara till med tummen en gång och släpper innan kameran börjat tänka. På t.ex. 7D kan man då t.ex. ställa in C.fn III-1 till "Långsam" för att AF inte ska verka för nervös.

Jag upprepar:

Med kontinuerlig fokus på stillastående motiv håller man inte in AF-ON efter att man fokuserat första gången, då fungerar det exakt som singelfokus.

Om den kontinuerliga fokusen förutspått (felaktigt) att ditt motiv i nästa ögonblick skulle röra sig 5 cm längre fram och du släpper fokusknappen är det inte direkt omöjligt att du får en suddig bild.

Trycker du bara till och släpper direkt så är det nog en annan sak, men om den smarta fokusen hunnit börja anta att du har ett rörligt motiv så tror jag inte du kan vara lika säker som du låter på att fokus är exakt där du vill när du släpper knappen.

Servo AF (kontinuerlig fokusering på Canoniska) med tryck och släpp är inte identisk med One Shot AF (alltså enskotts AF). Snarlik, men inte identisk. Det skiljer på tre saker.
  1. One Shot AF är bättre i svagt ljus, då AF-sensorns exponeringstid vid mätningen tillåts bli längre.
  2. Kontinuerlig fokus aktiverar inte hjälpbelysning för AF, även om man har en blixt med sådan belysning.
  3. Den som till äventyrs använder automatiskt AF-punktval får olika funktion.
Om sen detta har någon betydelse eller ej beror ju på vad man gör.

[..] Detta innebär oxå att det är bra låta fokuseringen vara igång en sekund eller nåt innan första exponering vid rörliga motiv.

Det är här jag tycker "tumfokus" gör sig allra bäst, man slipper göra halvtryck utan kan låta fokus följa och som någon nämnde trycka av korta serier när motivet är på rätt ställe eller i rätt vinkel. Åtminstone har jag lite svårt att göra "halvsläpp" när jag tagit ett par bilder, råkar man släppa upp hela vägen måste ju fokusen hitta motivet igen inför nästa avtryck.

Ja, det är också lättare att hålla en knapp helt intryckt än bara halvt. Lätt hänt att man fotograferar när man inte skulle, om man försöker hålla knappen nere halvvägs där folk skuffar och knuffar.

Pentax K-x har också den möjligheten. Man kan också konfigurera knappen tvärtom, alltså att när man håller inne den fokuserar inte kameran om på avtrycket.

Jag upplever att skärpan blir lite sämre när man använder kontinuerlig autofokus på stillastående objekt om man pratar om stora förstoringar. Däremot funkar ju tumfokus lika bra när man använder Oneshot (AF-S) som när man kör kontiuerlig autofokus.

Tumfokus + Snabbval av autofokuspunkt på joysticken (canon). Finns inget snabbare sätt för att få fokus att bli rätt =) Är nog lite hjärntvättad.

Min ursprungsfråga kvarstår... Sony/samsung/etc. användare, var är ni?

Jag provade tumfokus i början när jag just köpt D5000. Det gick hur bra som helst, men eftersom jag ville filma lika ofta som fota fick jag göra en kompromiss för att slippa ändra inställningar hela tiden. Så tumknappen har jag numer enbart till film (AE-lock håll), fotografering gör jag med avtrycket på AE-L och AF-S, snabba bildserier gör jag sällan, så då får jag ändra inställningarna de gångerna. Så dåligt att behöva göra en kompromiss, knappar och funktioner till foto/video borde vara mer åtskillda.
Har mest kört matrixmätning hittils, men ändrat nyligen till spotmätning

Nä, men det skulle ju kunna bero på dina oförskämdheter mot (enligt din mening) dessa underlägsna Sony-användare, som därför inte tycker att du är speciellt rolig att umgås med?

---
Nikon och Canon har jag koll på. Kameror från Sony verkar ibland sakna en sådan funktion. Vilka kameror av annat märke än nikon och canon har stöd för tumfokus enl. ovan.
Alla Sony-kameror jag har klämt på har tumfokus på fyrvägskontrollerns mittknapp. Står t.o.m. AF på den (fast det kanske stog OK på de tidigare modellerna).

På min A200 gick det dessutom att fokusera genom att trycka på vilken som helst av de fyrvägskontrollerns fyra fält. En person (på DPReview förstås) klagade på detta. Han var vänsterögd, och påstod att hans näsa aktiverade AF:en...

Finns den knappen på alla Sony kameror?

Dessutom, fungerar den verkligen på samma sätt som på Nikon och Canon. Jag hade uppfattningen att AF knappen på en sony användes som autofokuslås. Så att fokus låstes när knappen trycks ned oavsett vad man gör med avtrycket. Men kan ha fel där. Hur stänger man isåfall av fokus på avtrycket?

Fler som har erfarenheter?

Nä, men det skulle ju kunna bero på dina oförskämdheter mot (enligt din mening) dessa underlägsna Sony-användare, som därför inte tycker att du är speciellt rolig att umgås med?

Jag har väl inte varit spydig mot sony ägare? En gång kan jag dra mig till minnes att jag försvarade en annan kursledare från medborgarskolan här på forumet då folk(sonyägare) ansåg sig kränkta för att han/hon inte hade med sig en adapter till blixtskon.

Dessutom efterlyser jag erfarenheter från andra märken än sony också, vore också intressant att veta hur det är ställt med 1000D.

Du behöver ju inte köra seriebildtagning för att använder AI-Servo och tumfokus. Ställer du in 7D på 3bps så hinner du släppa avtrycket mellan bilderna.

Å andra sidan är AI-Servo och snabb seriebildtagning väldigt användbart vid modellfotografering eller barn i rörelse och då är det en fördel att hålla AF igång med tummen och pumpa iväg korta snabba serier med avtryckaren.

Jo jag kan se nyttan vid små tryck som tidningsfotboll eller websaker. Sisådärfokus och div skakoskärpa räcker väldigt långt ibland. Tryckte nyligen ca A4:eek:r av konfirmationsknäböjbilder nedanför St Göran & den där draken från storkyrkan tagna inomhus utan blixt på katastrof-F/5 till flera i släkten. Alla jublade, lite fönsterljus i håret och tillagda analogkorn kan göra underverk. A4 kan bli kanon även med fel allting, postprocessing kan fixa mycket - eller om man tycker som jag, göra dåliga exponeringar bra.

Fast jag har faktiskt sen ca två år då och då försökt få till känslan med tumfokus men antingen är jag lite tröglärd eller så passar det inte mitt sätt att fota. Eller en kombination. När bajens vårpremiär kommer i april på söderstadion ska jag försöka igen, och denna gång kanske jag får sitta nere på kortsidan om jag har tur. Man lär sig kanske.

Önskar nån ville att jag skulle serieskjuta modeller som du beskriver, tyvärr har ingen frågat ännu. Barn däremot fotar jag hela tiden, stilla och i rörelse.

Jag håller med om modellbilderna. Även om man lägger ner möda på att pillra med detaljer i kläder, plats, bakgrund, ljus - ja, allt, så kan man sabba bilden bara för att modellen råkade blinka just den halva sekunden när man hade allt rätt. Har man då tre bilder från den halvsekunden blinkas det i alla fall inte på alla.

Jag har nog lite äldre och tålmodigare barn än du, Wilhelm. De går att få att agera modell, om man hotar dem med något lagom hemskt.

Vid närmare eftertanke kom jag på en som har en a900, tror jag den heter, och använder den också. Visst är det väl en Sony, med den modellbeteckningen?

Senast ändrad:
Ja det har du nog rätt i. Jag har minns tex att du lånat ut din finaste leopardsärk till dottern för att prova 7D's AI-servo i terräng och hon ställde upp. Otänkbart här, ens med Hammarbys matchdräkt. Själv har jag för ögonblicket lagt 7D's proffs-fps/servo på hyllan för att nöja mig med 5DMkII's halva fps och komprimerade fokuspunkter för ny renhet i bilderna. Men erfarenheterna ang. servo etc är påfallande lika. Allt har bara lyfts en nivå skärpe- och brusmässigt. Har du ditt 70-200/2.8 IS II ännu? Annars skulle jag rekommendera att testa lite FF. Eller så kommer du - min gissning - vänta på MkIII och slå till då eftersom AF kommer vara i nivå med 7D. Du kommer inte kunna hålla dig för eller senare bäste Persson, du är bara lite långsammare än mig ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar