Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka kamerablixtar har PC-kontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
som rubriken leder, vilka kamerablixtar har en pc-kontakt i dagsläget? förutom Canon EX500-serien? ska användas till Elinchrom Skyport Universal så märke spelar ingen roll.

tack tack!

En gissning är att det bara är det lite mer dyrare blixtarna som har en pc-kontakt men varför inte köpa en hot-shoe med pc-kontakt? Jag har Canons 430EX och den saknar kontakt. Köpte en adapter från Hama för dryga 200.- och det fungerar hur fint som helst tillsammans med Elinchrome Skyport Universial.

Om märke inte spelar någon roll, finns det fler alternativ, men de kräver specialkabel in i blixten, även om det är en PC-kompatibel kontakt

• Sony HVL-F58AM ( tillv. )
• Minolta 5600HS(D)
• Sony HVL-F56AM ( tillv. ? )
• Sony HVL-F42AM ( tillv. )

De är lite för dyra, men det finns äldre billigare att tillgå på eBay

• Minolta 5400 HS
• Minolta 5200 i
• Minolta AF 4000 ( ISO-fot, alla andra har iISO )

Kolla Michael Hohners sida, där ska det finnas pin-out om jag inte missminner mig. En beg. Cable CD klippt i två delar ger två kontakter att löda om till std PC-synk.

Jag använder 2 x Minolta 5400 HS och 2 x Minolta AF 4000 med kabelsynk vid de tillfällen jag behöver mycket ljus vid makro "i skogen".

En gissning är att det bara är det lite mer dyrare blixtarna som har en pc-kontakt men varför inte köpa en hot-shoe med pc-kontakt? Jag har Canons 430EX och den saknar kontakt. Köpte en adapter från Hama för dryga 200.- och det fungerar hur fint som helst tillsammans med Elinchrome Skyport Universial.

jag kör med en 430 nu. men jag ska köpa en till blixt och ville slippa adaptern som man sätter under blixten. men tack ändå

Senast ändrad:
Fabricio, jag försökte bara hjälpa dig...eftersom 550EX och 580EX (första modellen) bägge SAKNAR det du söker efter. Eftersom jag inte vet ett jota om övriga märken så avstod jag att omtala dem.
Lycka till!

förstår inte hur du hjälpte mig. söker efter en en blixt med pc-kontakt.

Men snälla du, Canon 580 EX II HAR PC-KONTAKT. Vad mer begär du?

vaknat på fel sida eller?

jag skrev så här!:
"vilka kamerablixtar har en pc-kontakt i dagsläget? förutom Canon EX500-serien? ska användas till Elinchrom Skyport Universal så märke spelar ingen roll."

ska göra de tydligt för dig: "FÖRUTOM CANON EX500-SERIEN", FÖRUTOM! ska jag skriva de en gång till så att du verkligen förstår? FÖRUTOM!

vad jag mer begär?
en billigare bilxt än 550/580 då jag inte har råd med de bästa!

vaknat på fel sida eller?

jag skrev så här!:
"vilka kamerablixtar har en pc-kontakt i dagsläget? förutom Canon EX500-serien? ska användas till Elinchrom Skyport Universal så märke spelar ingen roll."

ska göra de tydligt för dig: "FÖRUTOM CANON EX500-SERIEN", FÖRUTOM! ska jag skriva de en gång till så att du verkligen förstår? FÖRUTOM!

vad jag mer begär?
en billigare bilxt än 550/580 då jag inte har råd med de bästa!

Du, jag tydliggjorde bara för dig att inte hela 500-serien har PC-uttag, utan endast 580EX II.
För övrigt har du gått över gränsen i ditt sätt här och jag har inget mer att tillföra.

Du, jag tydliggjorde bara för dig att inte hela 500-serien har PC-uttag, utan endast 580EX II.
För övrigt har du gått över gränsen i ditt sätt här och jag har inget mer att tillföra.

tack för att du klargjorde de. men de va inte de som va min fråga. ville ha en billig blixt med pc-uttag.

"men snälla du" ser jag bara som onödig attityd, men jag kanske misstog mig

de finns ju något som säger

"tala som du blir tilltalad"

Fabricio - tagga ner Dig - Du närmar Dig båset med stormsteg och inte ens Du har ett outsinligt konto att ösa ur. Vill Du ha hjälp, eller vill Du bara gnabbas?

Fabricio - tagga ner Dig - Du närmar Dig båset med stormsteg och inte ens Du har ett outsinligt konto att ösa ur. Vill Du ha hjälp, eller vill Du bara gnabbas?

va? har jag gjort för fel? klart jag ville ha hjälp, de vill jag fortfarande.. men e de bara jag som tycker att hans "men snälla du" och sedan skriva med stora bokstäver som om jag inte förstod va nödvändigt??. så har jag la mer än rätt att besvara hans inlägg på samma nivå?

aja sabba inte min tråd. om du eller någon annan har något att tillägga så kan ni skriva i min gb eller skicka ett mail.

Nä - jag kommer inte att sabba Din tråd - bara lämna den åt sitt öde - så att Du får plats att sprätta all sand Du behagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar