Annons

Vilka färgrymder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har mina kameror inställda på adobe RGB och även photoshop inställt på adobe RGB. Är det rätt, dvs bästa färginställningarna för kunderna när de sen skall skriva ut bilderna. En del verkar tycka det är bäst att köra Srgb rakt igenom. Någon insatt som vet mer än mig

Jag har mina kameror inställda på adobe RGB och även photoshop inställt på adobe RGB. Är det rätt, dvs bästa färginställningarna för kunderna när de sen skall skriva ut bilderna. En del verkar tycka det är bäst att köra Srgb rakt igenom. Någon insatt som vet mer än mig

Grovt förenklat kan man väl säga att det är vanligt att man väljer sRGB om man ska använda bilderna på webben eller skriva ut på sin egen skrivare. Adobe RGB om du ska skicka in bilder för tryck. Har du möjlighet att spara filerna från kameran i både jpeg och RAW så tycker jag att sRGB passar dig. För du har ju alltid möjlighet att skapa vilken färgprofil du vill från din RAW-fil. Men för att ha full koll på hur en bild visas så bör man ju även ha en kalibrerad bildskärm. Väljer du Adobe RGB så bör du ha en bildskärm som klarar av att visa den färgrymden, vilket inte alla bildskärmar klarar fullt ut även om de är nära. Detta var väldigt basic och inte så detaljerat. Det finns riktiga proffs här på Fotosidan som är väldigt kunniga men det är lätt att förlora sig i detta då det är en hel vetenskap. Jag bifogar en länk som du kan kolla på, hoppas du blir något lite klokare av det jag skrivit.

http://www.color-management-guide.com/choosing-between-srgb-adobe-rgb-and-prophoto.html

Det brukar rekommenderas att jobba i så stor färgrymd som möjligt i PS och LR.
Alltså pro photo rgb.
Sedan exportera ut resultatet med den färgrymd som passar mediet.
Skriver man ut på fotoskrivare bör man då använda a rgb. En modern fotoskrivare klarar ungefär den färgrymden och lite til i vissa nyanser.

Det brukar rekommenderas att jobba i så stor färgrymd som möjligt i PS och LR.
Alltså pro photo rgb.
Sedan exportera ut resultatet med den färgrymd som passar mediet.
Skriver man ut på fotoskrivare bör man då använda a rgb. En modern fotoskrivare klarar ungefär den färgrymden och lite til i vissa nyanser.

I lightroom arbetar du alltid i en speciell variant av Prophoto RGB, vare sig du vill eller inte. Däremot kan man bestämma vilken färgrymd som du ska exportera till, när bilden väl är färdig. Vill du ha lite mer om detta så har jag skrivit en artikel om det i Fotografisk Tidskrift http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar