Annons

Vilka batterier rekomenderar ni till en K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

MZM

Medlem
jag Tänkte höra vad eliten använder för batterier till sina Pentaxkameror, gärna till K100D (som är den kamera jag själv har köpt).

Jag köpte en Vanson Ni-MH laddare med tillhörande Vanson 2500 mAh batterier. Tycker inte de håller måttet alls. Exmpelvis så laddade jag batterierna för andra gångeni tisdags. Tog ett par testbilder på kvällen. Idag var jag ute och skulle fota bilen tog 40 bilder och sen var kameran ner på ett halvt batteri.

Vad rekomenderar ni för batterier. ska upp på svenska rallyt i början på februari och vill inte stå utan batteri där uppe :/.
 
Skillnaden mellan batterier med samma energiinnehåll och typ av celler är marginell.
Kanske det är fel på något av dina nya batterier?

Vill du ha mycket energi så ska du köpa CRV3, vilka har ett annat utseende än AA.
Finns som laddbara, men enligt Pentax (manualen) ska man inte använda dessa.

Du kan läsa lite mer om batterier till K100D här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=60433



PS Lita inte för mycket på kamerans batteriindikator, som verkar vara av ganska enkel modell.
 
Med GP 2500 mAh fick jag ut mellan 400-500 exp med min Ds. Tog man mycket under en kort tid kunde batteriindikatorn visa halvtomt. Efter en kortare paus visade den som i regel fullt igen. Nackdelen med Ni-MH är den höga självurladdningen. Batterierna får inte bli "liggande" på grund av urladdningen. Jag hade alltid med CRV3 med som reserv-reserv utöver Ni-MH reserv. Det är ganska stor skillnad i pris på CRV, från 69 - 150:-/st. Jag hittade DURACELL på ONOFF för 69:- Claes Ohlsson är inte billigast alltid.

/Mats
 
Jag tycker mej ha märkt en viss "morgontrötthet" hos en del NiMH-batterier. Min Ricoh som jag haft sedan -03 visar ibland att batteriet är dåligt, men efter ett eller två kort så är det inga problem och kameran klarar sedan av rätt många bilder, även med blixt.

I går använde jag min K100D och med nya och nyladdade NiMH-batterier från Biltema och efter tre bilder dog den och indikerade tomt batteri. Men efter en stund när jag startade om den visade den normalt laddningstillstånd.

Nyss när jag klämde av ett antal bilder med blixt på prov märktes ingen trötthet hos batterierna trots att jag inte laddat dem. Till saken hör att jag tidigare använt uppladdningsbara Litiumbatterier men sett att Pentax avråder från användning av dessa.

Det är förståeligt, kameran är tänkt att användas med 4 x 1,4 volt= 5,6 V NiMH-batterier eller möjligen 4 x 1,5V alkaliska eller ej uppladdningsbara LiIon-batterier. De uppladdningsbara LiIon-batterierna CR-V3 ger 2 x 3,8V = 7,6 V vilket är rätt mycket mera, eller 36% överspänning.

Kameran har visserligen gått utmärkt på LiIon-batterierna, men med stigande ålder på elektroniken kan man befara att det säjer poff mulen dag följt av lite rök...
 
Sanyo Eneloop

Hejsan!
Efter att ha ställt samma fråga på andra forum fick jag denna förklaring:

Oftast använder man en kamera sporadiskt under ganska korta intervaller. Därför behöver man inte så mycket ström som möjligt utan det är bättre att laddningen håller längre. Nackdelen med vanliga nimh batterier är att desto mer maH de klarar av att ladda, desto kortare livslängd har en läddning innan de är urladdade. Redan efter en månad var det väldigt lite ström kvar i ett par vanliga GP 2500 mah. Normalt får man 500-600 bilder på en laddning och det tar man normalt inte varje månad. Dessutom, har du ett extra par batterier som backup, så har dom i princip tappat sin laddning efter nån månad, och dom är därför meningslösa att ha med som backup, förutsatt att man inte laddar dom varje gång man skall iväg och plåta.

Sanyo har precis lanserat sina "eneloop" batterier. De är "endast" på 2000 mah, men har mycket mindre urladdning än vanliga nimh battier. Man kan säga att de är som ett par laddningbara alkaline batterier.

Det står 100-tals inlägg om sanyos eneloop, och om hur kanonbra dom är bl.a på dpreview.com forumet.

Jag fick köpa mina från danmark från batteribyen.dk för det finns ingen återförsäljare i sverige ännu. Tror jag fick ge 225 dk för 8 stycken (inkl frakt).
Köp dom så slipper du ha oanvändbara backup batteri när det behövs.
 
Jag har Energizer 2500mah AA batterier till min K100. Får väll ut en ca 600-700 bilder på en laddning. Jag tycker inte att det känns som batterierna laddar ur så mycket själv. Har kört på samma batterier sen 26 dec om jag inte minns fel. Sedan dess har kameran gått ca 600 exp. Idag när jag va ute och fotade gick indikatorn ner till halvt batteri för första gången på den laddningen. Så jag de blir nog en del bilder till innan det ska laddas igen. Är mycket nöjd med de batterierna. Har även 4st till min blixt och där gör dom också ett välldigt bra jobb. Enda nackdelen är att det tar ca 12h att ladda 4st.
 
bildsten skrev:

Det är förståeligt, kameran är tänkt att användas med 4 x 1,4 volt= 5,6 V NiMH-batterier eller möjligen 4 x 1,5V alkaliska eller ej uppladdningsbara LiIon-batterier. De uppladdningsbara LiIon-batterierna CR-V3 ger 2 x 3,8V = 7,6 V vilket är rätt mycket mera, eller 36% överspänning.

Kameran har visserligen gått utmärkt på LiIon-batterierna, men med stigande ålder på elektroniken kan man befara att det säjer poff mulen dag följt av lite rök...

En fråga bara i voltdebatten. Mina Vanson NCR-V3 som köptes på rekomendation av andra här på FS så står det 3V. Och alla mina NiMh batterier står det 1,2 volt på. Så ger NCR-V3 verkligen en spänning på 3,8 V då? Och är det inte så att de flesta NiMh ger näst intill för låg spänning.

Upplever att NiMh ger runt 200 bilde rnär de är fräscha men har de legat en vecka eller mer är det bara ladda om. NCR-V3orna funkar dock klockrent.
 
NiMH och NiCd-batterier har en spänning på 1,2 V. Alltså 4,8V totalt. De Litihiumbatterier som rekommenderas här har en spänningsregulator för att hålla 3V / st. Men en "ren" lithiumcell håller mycket riktigt 3,6V.

Spänningen varierar lite grann från fulladdat till tomt.

NiMH verker ge väldigt olika resultat, men med en nominell spänning på 4,8V och en kamera som är byggd för 6V krävs att batterierna håller spänningen vid belastning.
 
skaffa sanyo eneloop, dom håller laddningen mycket längre.

Därför levereras dom "ready to use". D.v.s dom är laddade från fabrik, så du kan använda dom direkt....jag har tagit 610 utan att ha laddat dom ännu.
 
Jag använde 1,4 V i uträkningen lite längre upp och det är fel. Spänningen på ett obelastat batteri ligger på ca 1,25 V.

Och då blir skillnaden ännu större jämfört med LiIon-batterierna.

Obelastade uppladdningsbara LiIon-batterier har en spänning på ca 3,8 V enligt mina mätningar. Jag har mätt med två högohmiga universalinstrument. Men det kanske skiljer mellan olika fabrikat? Det skulle vara intressant att mäta spänningen under belastning i kameran.

Eneloop-batterierna verkar intressanta. Som alla nya prylar faller de väl i pris med tiden.
 
Vidi

Jag har läst flera 100 trådar på dpreview och på Fs och ett par ställen till och möjligen blivit något klokare men egentligen inte lärt mej så mycket nytt.

Köper CR-V3 som håller den lägre spänningen, ~3 V, gör man i närområdet för närvarande bara hos danskarna tycker jag mej förstå.

http://www.batterier.dk/

De batterier jag använder nu på prov är Biltemas uppladdningsbara NiMh med 2300 mAh. De sviktar efter några exponeringar och visar låg batteristatus. Får de vila någon minut så visar indikatorn fullt batteri igen, och så håller det på. Men det är i 22 graders rumstemperatur. Går jag ut en stund startar väl kameran inte alls.
 
Sanyo Eneloop finns i Sverige nu hos zebramedia.com 69kr för två stycken. Kan man ladda dessa med en vanlig batteriladdare, har inte sett dem säljas i paket med laddare så jag antar att det är så?
 
Dåliga exemplar

Individuell laddning är bra, men sätt bara i batterier som är avsedda för snabbladdning. Själv använder jag Biltemas 1200mA som i test varit lika bra som en del märkta med 2000mA, Envelop(är NiMh) är bra om man lagrar dom ibland och om man inte laddar/urladdar "vanliga" NiMh före användning. NiMh fungerar sämre i kyla. Om man har 8 NiMh kan man märka upp dom och prova med olika i kameran för att utesluta dåliga exemplar.
 
Efter att ha läst runt i timmar på nätet igår så beställde jag eneloopbatterier och en maha-laddare från zebramedia, hoppas de hinner komma innan K100:an som jag beställde samtidigt från cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.