Annons

Vilka äldre objektiv passar till 4/3 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Jag sitter och letar på blocket.se efter lite äldre, lite billigare/lite udda men ändå helt OK objektiv,
och jag skulle uppskatta om ni hjälpte mig att rada upp de lite äldre/de lite udda objektiv som passar till min 4/3-Olympus (E-500). med eller utan adapter.


Det som är mest intressant för mig är

-något väldigt vidvinkligt (tex motsvarande 7-14/f4, eller Peleng 8mm fisheye)

-något med kort skärpedjup, runt F1.8 och kanske 50mm ,mest för skärpedjupets skull.

-och något macro-objektiv.
 
Enkelt sagt så fungerar de flesta äldre objektiv med adapter, men inget utan.

Jag har en bunt omz och tokina och har hur kul som helst!

Om du ska köpa manuella objektiv så satsa på de med fast brännvidd, de är skarpast vid stor bländare. Mitt Olympus 50mm f1.8 kostade 130 kr inklusive frakt och är knivskarpt vidöppet.
 
Konica AR-gluggar kan man enkelt bygga om för att passa utan adapter i 4/3 om man är lagd åt pysselhållet. Där finns t ex en Hexanon 40mm, F1.8 (jag har byggt om den).
 
Hur kommer det sig att man vid specningen av bajonetten för det nya digitala 4/3-systemet med sensorstorleken 13x17 mm utgick från Konicas gamla bajonet för småbildsformatet 24x36 mm med endast manuell fokus?

Var Konica involverade i framtagningen av 4/3-systemet?

Olle
 
henq skrev:
Konica AR-gluggar kan man enkelt bygga om för att passa utan adapter i 4/3 om man är lagd åt pysselhållet. Där finns t ex en Hexanon 40mm, F1.8 (jag har byggt om den).

en sån hade varit perfekt.
var får jag tag på dessa?
(galningarna på blocket vill ju ha överpriser för dessa gamla objektiv)

kan man räkna 200-300 spänn för dessa?

och sista frågan, ungefär hur gamla ska dessa va? från åttio eller nittio-talet? :D
 
ebay kanske? Tror inte de kostar många hundralappar.
Själv hade jag dock redan två stycken 40mm sen mina analoga dagar. Det ena är numera portättglugg och det andra macro =)

Den guiden du hittade har jag inte sett. Jag sneglade här:
http://gfsnt.no/hexanon/

Så här smidigt blir det:
 

Bilagor

  • p7030795.jpg
    p7030795.jpg
    34 KB · Visningar: 870
henq skrev:
ebay kanske? Tror inte de kostar många hundralappar.
Själv hade jag dock redan två stycken 40mm sen mina analoga dagar. Det ena är numera portättglugg och det andra macro =)

Den guiden du hittade har jag inte sett. Jag sneglade här:
http://gfsnt.no/hexanon/

Så här smidigt blir det:

Är det två likadana kan du väl sälja det ena till mig? :)

Ebay har jag inte provat, synd att frakten blir dubbla kostnaden av objektivet :S

Var tar alla svenska olympus OM-objektiv/konica AR-objektiv vägen?
 
På Tradera kan ofta hitta hexanon AR objektiv.För sig eller i något kamera paket.40mm brukar gå för en hundring. / stefan
 
Zeiss Jena

Jag bjöd på ett Zeiss Jena 28/2.8 på tradera, men la mig vid 390 spänn.

Nån som vet nåt om detta objektiv? Det hade olympusfattning och var nytt i etui.

Jag har googlat friskt, men hittar inget vettigt.

Missade jag möjligtvis en guldklimp eller hade jag tur som inte bjöd mera?

/Robert
 
Nu har jag hittat ett Konica AR Hexanon 40mm F1.8 för 200:-.
Hur kul som helst! Det passade nästan direkt på min Olympus E-500.

Det var lite ovant med 50millimeters brännvidd då jag annars oftast inte går över 14mm, men det var jättekul med det lilla bländartalet.



så här tycker min mobiltelefon att det ser ut:
image143copycx3.jpg


image144copysx5.jpg
 
Härlig jämförelse med kitgluggen!

Nån som har en bild på E500/510 med 35mm-macrot för jämförelse?
 
fiolmattias skrev:
Jag köpte en Fotodiox adapter på Ebay för 200:- inklusive frakt. Den har fungerat felfritt i snart ett år.

Det ska tydligen va väldigt viktigt med tjocklek och övrig kvalitet på såna här adaptrar, men det är inget du haft problem med eller?
 
Re: Zeiss Jena

Jolly Bob skrev:
Missade jag möjligtvis en guldklimp eller hade jag tur som inte bjöd mera?
/Robert

En analogi från sportfisket:
De fiskar som man tappar och inte får upp, är alltid de största fiskarna.
Bättre lycka nästa gång ;o)

P.S:
Zeiss Jena låter tyskt, även om det förmodligen är Carl Zeiss och Leitz som brukar förknippas med bästa tyska optiska kvalitet.

P.P.S:
Har även hört att det ska finnas något japanskt objektiv-märke som var riktigt bra, hette visst Zuiko någonting... ;o)
De hade först en serie med mycket små objektiv för 135-film, sen kom en serie med mycket ljusstarka objektiv också för samma filmtyp. De har visst på senare tid återuppstått med en serie anpassade för digitalt fotande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.