Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka äldre objektiv passar till 4/3 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Zeiss Jena

Jolly Bob skrev:
Jag bjöd på ett Zeiss Jena 28/2.8 på tradera, men la mig vid 390 spänn.

Nån som vet nåt om detta objektiv? Det hade olympusfattning och var nytt i etui.

Jag har googlat friskt, men hittar inget vettigt.

Missade jag möjligtvis en guldklimp eller hade jag tur som inte bjöd mera?

/Robert

De ”piratgluggar” med olika fattningar som såldes under namnet Carl Zeiss Jena med t ex OM-fattning var nog vanliga Cosinaobjektiv e d som strax före den tyska återföreningen bara försågs med nytt namn i förhoppningen att lura folk att betala högre pris. Skulle vara mycket förvånad om det var värt 390 kr så du kan nog dra en lättnadens suck :)

Jena är för övrigt en stad i östra Tyskland där Carl Zeiss startade sin verksamhet i mitten av 1800-talet. Efter andra världskriget kom staden att ligga i Östtyskland (även om jag tror att det var amerikanarna som först ockuperade staden så att vital utrustning och kunskap kunde flyttas över till väst). Efterkrigsgluggar från Carl Zeiss i Jena är alltså av östtysk tillverkning (bortsett ifrån ”namnbytesgluggarna”) medan det Carl Zeiss vi vanligtvis förknippar med extremt hög kvalitet hamnade i västtyska Oberkochen. Efter den tyska återföreningen tog det ”västra” Carl Zeiss över det ”östra” (i alla fall den del av det östra företaget som gjorde objektiv).

Under kalla krigets dagar hade Carl Zeiss Jena här i väst inget vidare gott renomé vilket nog var lite orättvist eftersom åtminstone vissa gluggar numera är rätt eftertraktade av Canonägare med 24x36-sensorer. Observera att dessa gluggar INTE har OM-fattning utan gjordes normalt med M42-gänga.

Det bör kanske tilläggas att de Carl Zeiss-objektiv som idag tillverkas av Cosina inte har någonting gemensamt med ovanstående namnbytesfiffel utan är ”äkta” Carl Zeiss-konstruktioner med samma kvalité som namnet utlovar.
 
Tack för all infon om Ziess och Jena. Fantastisk industri det här egentligen. Både högteknologi och lång historia.

:)

Robert
 
dandelion chip till adapter

Lite förvånande att ingen här ännu har raporterat om test med det ryska dandelion chippet? Det finns nu i en version två, som dels möjliggör focus confirmation samt IS med gamla objektiv via adaptrar.

Ref:
 

Bilagor

  • dandelion.jpg
    dandelion.jpg
    77.6 KB · Visningar: 451
Har funderat på maskrosen fast den enda gluggen den passar för är mitt 8mm Peleng. Där krävs egentligen varken IS eller fokuskonfirmering.

Har vi inte Jens här på fotosidan?
Jag blev mindre intresserad efter hans utförliga redovisning.

Kanske är version 2 mer användbar.
1 sekunds fördröjning på fokuslampan känns ju sådär användbart.
 
Hej!

Jag har beställt adapter till både mig och min far från Ebay. Jag tror de kostade kring 150 kr med frakt från Kina! Funkar kalasbra


MVH Uffe
 
Här:

http://www.cameraquest.com/adapt_olyE1.htm

finns adaptrar för;

Nikon F
Pentax K
M42
Olympus OM
Contax C/Y
Leica R
Leica Visoflex
Minolta MC/MD
Exakta
Topcon
Rollei SL

Då 4/3-systemet har det kortaste registeravståndet går det att bygga adaptrar till det mesta. Det var tydligen lite trångt i Minoltafallet och Canon, som har det näst kortaste avståndet, saknas på den här listan. Annars har enorma mängder med objektiv i M42- och Exakta-fattning tillverkats, så det lär inte råda någon brist på alternativ.
 
En adaper är ingen garanti för att ett objektiv fungerar bra med ett digitalhus. Jag vill dock inte skriva någon på näsan, för det följande handlar enbart om mina egna erfarenheter.

Jag har provat fyra objektiv med adptrar och olika digitalhus. Objektiven har Contax-Yashicafattning, och är Carl Zeiss 4/300 mm, Yashica ML 2,8/135, Carl Zeiss 1,4/85 samt Carl Zeiss 4/18. Objektiven är väl använda, och tillverkade under tiden (ungefär) 1977-1985.

Husen var Canon 300D, Canon 5D samt Olympus E-3.

Med alla teleobjektiven är det omöjligt att få motiv på "oändligt" avstånd skarpa. Jag antar att det mest beror på att objektivfattningarna är slitna, trots att jag inte har haft problem med dem på analoga Contaxhus.

18 mm-gluggen har jag bara provat bara på Canon 5D, för på de andra husen skulle det inte bli mycket till vidvinkel. Gluggen fungerar, men vignetterar markant med 5D.

Man får fokusera manuellt, och det är lättast med E-3. Lättare än med 5D, och mycket lättare än med 300D. Det är kvaliteten på sökaren som avgör, och där är 300D oduglig för manuell fokusering, 5D bra och E-3 ännu lite bättre.

Av teleobjektiven ger Yashican på 135 mm den bästa bildkvaliteten med E-3. På ett analogt Contaxhus är 85 mm-Zeissen och Yashican likvärdiga när det gäller bildkvalitet, tro't eller ej. Yashican kompletterar min Olympus 12-60 mm-zoom riktigt bra. Kombinationen Yashica+teleförlängare+adapter duger dock bara som en nödlösning, fast en rolig nödlösning ;-)

Min slutsats är för egen del:
1) om man har gamla objektiv, köp gärna en eller ett par hyggligt bra adaptrar och prova hur det fungerar. En adapter får man för 200-300 kronor, fast det finns de som kostar 1000 kronor (Cameraquests, t ex)
2) om man kommer över en rolig och udda vill-ha-glugg för en struntsumma, köp den och använd den med en adapter.
3) den optik som är konstruerad enkom för 4/3-systemet är nog den som fungerar bäst i alla avseenden.

Vilka erfarenheter har ni andra som använder adaptrar?

/Per
 
oändligheten

Per S skrev:
Med alla teleobjektiven är det omöjligt att få motiv på "oändligt" avstånd skarpa.
En C/Y adapter skall vara max 6.83mm tjock, om den ska kunna medge fokusering på oändligheten. Om jag minns rätt är OM adaptern en tiondels millimeter tunnare än det teoretiska måttet, just för att kunna fokusera på oändligheten för flertalet gluggar med viss tolerans. Just med billiga Kina-adaptrar är det lite si och så med toleranserna, så det är inte förvånande att dessa ∞-problem uppstår.

Kul att E-3'ans sökare är bäst vid manuell fokus. Dessutom har den ju LiveView med inzoomning, samt att du även skulle kunna använda en extern TV-skärm för PAL-anslutning till fokuseringshjälp, om man vill.
Källkod:
• Olympus E1     38.67 *
• Contax/Yashica 45.50 
• Olympus OM     46.00 *
 
Re: oändligheten

Sundvisson skrev:
Just med billiga Kina-adaptrar är det lite si och så med toleranserna, så det är inte förvånande att dessa ∞-problem uppstår.

Kul att E-3'ans sökare är bäst vid manuell fokus. Dessutom har den ju LiveView med inzoomning, samt att du även skulle kunna använda en extern TV-skärm för PAL-anslutning till fokuseringshjälp, om man vill.
Källkod:
 [/B][/QUOTE]

Mot slitna fattningar, som det ofta är på gamla objektiv, hjälper nog inte ens en bra adapter ;-)

Jag är inte beredd ta gift på att E-3 har en bättre sökare än 5D, och hur som helst är skillnaden liten. Det är min högst personliga åsikt. De mikroprismor och snittbilder som gamla kamerasökare har är överlägsna som fokuseringshjälpmedel till gamla objektiv med manuell fokusering. Med mina gamla Contaxhus är det busenkelt att fokusera, och det gäller nog för de flesta hus från den gamla goda tiden.

/Per
 
Jag skaffade ne 200:- HK adapter (OM-4/3). Jag läste en massa inlägg på olika forum som alla skrev att det inte gick att fokusera oändligt med den adaptern.
Efter som de gluggar jag ville testa inte riktigt var sådana som jag nödvändigtvis behövde den förmågan på köpte jag ändå.
Vrider man objektiven max, så visst... det blir inte skarpt med något objektiv i min samling. Skarpast blir Zuiko 135/2.8 men fortfarande inte skarpt. I alla fall inte vidöppet, vilket är det ända jag testat.
Men problemet är _inte_ at det inte går att fokusera på oändligheten. Problemet är att det går att fokusera Bortom oändligheten med min adapter. Om jag snurrar tillbaka fokuseringsrngen ett par millimeter (om ens det) så vips - skarpt igen!

Men jag antar att det är olika med olika adaptrar.
 
Min gamla Minolta X-700 körde jag med enkel mattskiva utan snittbild eller microprismor. Speciellt med långa telen med bländare 5.6 som största bländaröppning "slocknade" snittbilden och microprismorna sotade igen. Pga att det var omständigt att byta skiva körde jag oftast med den enkla mattskivan utan större problem. Med en stor och ljus sökare är snittbild m.m ganska överflödigt.
 
fiolmattias skrev:
Problemet är att det går att fokusera Bortom oändligheten med min adapter. Om jag snurrar tillbaka fokuseringsrngen ett par millimeter (om ens det) så vips - skarpt igen!

Hellre fel åt det hållet än att man aldrig når fram till oändligheten. Det enda raka är antagligen att byta ut de gamla fattningarna mot 4/3-fattningar .. men finmekaniker brukar vara dyra i drift.

/Per
 
Per S skrev:

Jag antar att det mest beror på att objektivfattningarna är slitna, trots att jag inte har haft problem med dem på analoga Contaxhus.

Mot slitna fattningar, som det ofta är på gamla objektiv, hjälper nog inte ens en bra adapter ;-)

Hellre fel åt det hållet än att man aldrig når fram till oändligheten. Det enda raka är antagligen att byta ut de gamla fattningarna mot 4/3-fattningar .. men finmekaniker brukar vara dyra i drift.

Går det inte att dra åt skruvarna i den slitna bajonetten, eller justera en ev. stoppskruv till snäckan så att du kan vrida in linstuben ytterligare?

Hur skulle en sådan här adapter passa till dina gluggar?
AF Confirm contax CY to Olympus E-510 E-3 E-410 adapter
 
Sundvisson skrev:
Går det inte att dra åt skruvarna i den slitna bajonetten, eller justera en ev. stoppskruv till snäckan så att du kan vrida in linstuben ytterligare?

Det är inte svårt att byta den slitna låsflänsen, utan det svåra är att få tag i nya. För några år sen fick jag beskedet att man måste skicka objektiven till Zeiss i Tyskland även för en så'n småsak.

Stoppskruven lär sitta under gummeringen, men det verkar krävas en del våld för att maka undan gummeringen. Undrar hur mycket elasticitet som finns kvar i gummit?


Hur skulle en sådan här adapter passa till dina gluggar?
AF Confirm contax CY to Olympus E-510 E-3 E-410 adapter

Det verkar vara en intressant adapter. En annan intressant sak är att samma säljare också har mattskivor med rutmönster och mikroprismor till flera Olympushus, dock inte till E-3.

/Per
 
Hej,

Står inne i en butik just nu och tittar på gamla objektiv till min Olympus E400. Hade hoppats på att hitta ett OM 28mm/f:2.8, men fanns tyvärr inte. Daremot har de ett Konica Hexanon 28mm/f:3.5 för 29 euro. Inte lika ljusstarkt, men är ändå lite sugen. Är det nagon som vet om även de passar på ett Olympushus efter lite skrivande? Alla exempel på Konica-gluggar till 4/3 jag hittat har ju handlat om 40mm-objektivet.
 
Jag skulle tro att en modifiering av Konica-bajonetten är likartad oberoende av olika objektiv som kommer i fråga för anpassning till Four Thirds. Det är lite meckigt samt att i många fall hamnar objektiv-monteringen vriden med skalorna på undersidan av kameran.

Till µFT så hoppas jag på kinesiska entreprenörer som tar fram en riktig adapter för Konica F. Jag skrev förresten och frågade Novoflex, men de hade tyvärr inte planerat någon adapter för Konica F till Micro Four Thirds.

Satsa på Olympus, Pentax, Nikon som lämplig gammal manuell optik. Men även optik med skruvgänga passar alldeles utmärkt.

Sen var det ju det här med att hitta en hyfsad ljusstark 28:a förstås... Jag kan berätta att jag har provat en Vivitar 28mm ƒ/2.0, som var brorsans favorit på filmtiden. Den ger en användbar brännvidd även på en 4/3-kamera. Snittbild/mikroprismor hos sökarskivan är att föredra, vilket går att göra till olika kostnadsnivåer.

Här är en lista med olika objektivfattningar.
Källkod:
Lens Mount - Flange focal distance
==================================
• Micro FT      ~20 mm ♥
- - - - - - - - - - - - -
• Leica M        27.95 ♣
• Leica LSM 39   28.8  
• Olympus Pen F  28.95 
- - - - - - - - - - - - -
• Olympus E1     38.67 ♥
- - - - - - - - - - - - -
• Konica F       40.50 -
• Canon R/FL/FD  42.00 
• Minolta MD     43.50 +
• Canon EF       44.00 
• Sigma SA       44.00 
• Exakta/Topcon  44.70 
• K-mount        45.46 ◊
• M42            45.46 ◊
• Contax/Yashica 45.50 ◊
• Olympus OM     46.00 ♥
• Nikon F        46.50 ◊
• Leica R        47.00 ♣
• Topcon IC1     55.00 
- - - - - - - - - - - - -
• Leica S              
• Hasselblad V   74.90
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
 
Är det nagon som vet om även de passar på ett Olympushus efter lite skrivande? .

Kolla först vilka 4/3-adaptrar som finns till gamla objektiv av olika märken. Själv har jag köpt en 4/3-adapter som passar till Contax/Yashicas gamla gluggar, och den adaptern fungerar alldeles utmärkt. Det är den enkla adaptern från Enjoy-your-camera, för adaptern med fokuseringsinformation fanns inte när jag köpte adapter. Här är länken till Enjoy-your-camera:

http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Four-Thirds-4/3-Adapter:::197_203.html

/Per S
 
Hej,

tack för era svar. Det blir inget köp, jag är inte typen som gillar att skruva på mina prylar och om det om överhuvudtaget blir nåt objektiv till min Olympus blir det med en adapter. Tack för tipset om Enjoy your camera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.