Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vifemmor?

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Blev lite nyfiken på vem Göran Segeholm var så jag surfade in på hans hemsida och lästa genom det han skrev, om du läser detta så tyckte jag det var jätteintressant.

1) Men jag har en liten fråga, vad exakt menas med "vifemmor" eller "enkätbilder". Jag jobbar ju på inget sätt med fotografi och känner mig lite vilsen med termen. Är det små bilder som man brukar se typ i jämte dagens fråga i en tidning?

2) Undrar också om det finns några andra intressanta termer som används som skulle vara intressanta att kunna?

Senast ändrad:
Du har säkert sett "vi fem" på sista sidan av Aftonbladet och Expressen; man frågar "mannen/kvinnan på gatan" en fråga. Finns alltid en liten närbild bredvid varje person där, därav namnet.

Ok, tack Rickard!

Finns det andra intressant små namn som verkar mystiska fast inte är det?

Nja jag kanske är ute efter små namn som används för att beskriva den typ av jobb som en pressfotograf brukar göra, säger man reportagefoto när man är ute och fotar ett reportage eller?

Det brukar ju bli som så att alla typer av arbeten skaffar sig sina egna små namn på saker och ting, således så har jag inte behandlingskonferenser med våra elevers föräldrar utan vi har bhk. När jag ska tjänstgöra i kommunfullmäktige så snackar jag om kf och ks och ksau osv.

Jag vet inte om jag gjorde det mer tydligt?

Tja, reportage-, porträtt-, -produkt och studio-foto är väl de vanligaste, jag är själv ganska ny i gamet, så jag är nog tyvärr en dålig källa till branschens eufemismer :)

På en del redaktioner gör man skillnad mellan "en porträttare" och "ett porträtt".

"En porträttare" är en snabb, enkel bild som oftast körs på en spalts bredd. Den ska visa hur en person ser ut, och gör inga djupare anspråk.

"Ett porträtt" är en bild som det läggs större möda på, och som syftar till att berätta något viktigt om en persons karaktär.

Så, en vifemma är med den här terminologin traditionellt fem porträttare.

Usch, vad jobbigt att ha besökare på sin hemsida. Det känns som om det var åratal sedan jag uppdaterade. ;-)

Tack Göran och ni andra.

Känner att jag inte har koll på terminologin.

Till Göran:
Hursomhelst så tycker jag din hemsida är helt kanon. Det märks inte att den inte är uppdaterad.

Jag blev så nyfiken så jag beställde din bok, "fånga bilden" och jag måste säga att den är väldigt intressant och givande, jag undervisade skoltidningen för något år sedan (när jag fortfarande jobbade på gymnasiet), fråga mig inte varför jag blev tilldelad den och man har inte så mycket att säga till om då. Hursomhelst så önskar jag att jag hade haft den boken då och hade läst den, väldigt användbar och givande... tja förutom teknikdelen där jag nog ligger lite över gemene man när det gäller kunnande *ler*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar