Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkelzoomtips till min nikon D1x

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusw

Medlem
vidvinkelzoomtips till min nikon D1x

Kommer snart att åka över till New York för att handla lite optik men har svårt att veta vilken vidvinkelzoom jag nu skall välja. Jag plåtar mycket människor och dokumentärt både inne och ute. Så om nån har lite goda råd att komma med ,det kan även gälla piratoptik om reultatet blir bra skulle jag bli mycket glad.

ha d gött

magnus
 
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5D IF-ED är det i dagsläget den glugg jag tänkt handla när jag fått ihop alla slantar. Jag har en D100, Det är mitt tips.

Duger den åt oss?

Jonas
 
De är iaf ljusstarkare och ger lite mer vidvinkel..lägre pris oxå..har inte sett någon test på nämnda nikkorobjektiv.
 
Nikons 12-24 ska vara mycket bra, men den ligger å andra sidan i en annan prisklass. Sigmas 12-24 har inte särskilt bra rykte.
 
Canons 17-40 ser allra bäst ut tycker jag, men ligger också högre i pris. Men vilken av tamronen och den nya sigman tycker ni presterar bäst i testet som Kim länkar till?
 
Om du kollar på porträttbilderna och på upplösningstestbilderna så imponerar inte 17-40L (klart sämre än Tamron/Sigma)..därimot ser de bra ut på byggnadsbilderna.

Jag är inte imponerad av 17-40L..och 17-35L såg ju närmast pinsamt ut.
 
Senast ändrad:
Ja sådan jätteskillnad var det ju inte mellan Sigma och Tamron?.... Jag begriper inte hur ni kom in på 17-40L ? Grabben har ju Nikon så klart =).....

Är det någon som har erfarenheter av 18-35mm f/3.5-4.5D IF-ED så lyssnar jag gärna....

Här kommer en länk som jag fått av någon.

http://www.bythom.com/1835lens.htm

Jonas....
 
Shonas skrev:
Ja sådan jätteskillnad var det ju inte mellan Sigma och Tamron?.... Jag begriper inte hur ni kom in på 17-40L ? Grabben har ju Nikon så klart =).....

Tja..skulle kunna fungera som referens för vad tamron och sigmaobjektivet duger till om inte annat :)
 
Men?.. Kimen det är väl ingen bra referens ialla fall...*asg*...

Men du skall veta att jag håller ialla fall koll vad som sägs i dina inlägg angående Sigman och Tamron gluggen... Jag vet varken ut eller in...eller så kanske mitt val blir bra till slut ialla fall...?

Kanske kommer det upp lite mer diskussioner i detta området innan jag handlar...

Jonas
 
Shonas skrev:
Eller Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5D IF-ED?

Jag har bara testat denna och 17-35/2,8 en kort stund under en mässa.
Det som slog mig direkt är att jag tycker sökaren blir för mörk med f/3.5-4.5D.

Men sedan är det ju pengar inblandat.
Jag hade valt mellan 12-24 och 17-35/2,8.

Lyser din blixt ut 12?
 
Om ni skulle välja mellan Sigma och Tamron då, vilken skulle ni ta? Om de är likvärdiga optiskt sett väljer jag nog Sigma, eftersom den har HSM. Fast det beror nog lite på hur de känns i handen också...
 
Min erfarnehet är den att 18-35 är bra över f5.6, under det så är den så pass dålig så ja undviker till varje pris att använda den mellan 3.5-5.6
Annnars en fast 20mmf2.8 vore ett alternativ?
 
Sigmas 15-30 verkar uppskattad.
Fullformat och har bländarring vilket är toppen för oss som har "gamla Bettan" kvar i garderoben.

/Micha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.