Annons

vidvinkelzoomtips till min nikon D1x

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 15-30 är ganska skarp..men stor och klummpig, ljussvag och har ljudlig AF.

Uppmätta brännvidder på den är 16-29mm
 
Kim: Tack för den upplysningen. Men så jäkla ljussvag är det ju inte. 3,5-4,5, precis som Nikkor 18-35.

Någon som har någon information om Sigma 12-24? Det lilla jag sett verkar inte övertygande... Bildkvalitetsmässigt menar jag. Annars så verkar det trevligt, HSM och hyfsat litet.
Men Ljussvag! ;-)

/Micha
 
michap skrev:
Kim: Tack för den upplysningen. Men så jäkla ljussvag är det ju inte. 3,5-4,5, precis som Nikkor 18-35.

Ja, nikkorn är oxå ljussvag.

michap skrev:
Någon som har någon information om Sigma 12-24? Det lilla jag sett verkar inte övertygande... Bildkvalitetsmässigt menar jag. Annars så verkar det trevligt, HSM och hyfsat litet.
Men Ljussvag! ;-)

Bedrövlig bildkvalitet och än mer ljussvag.
 
sagan skrev:
Ja, nikkorn är oxå ljussvag.



Bedrövlig bildkvalitet och än mer ljussvag.

Jaja, det får väl bli Sigma 15-30 för min del... Nikon 12-24 har jag *inte* råd med! ;-)


/Micha (tackar Kim och ber om ursäkt för intrånget i tråden)
 
Varför inte tamron/sigma 17-35 istället?
tystare AF (sigman helt tyst), mindre/lättare (särskilt tamrons), billigare och ljusstarkare.
 
sagan skrev:
Varför inte tamron/sigma 17-35 istället?
tystare AF (sigman helt tyst), mindre/lättare (särskilt tamrons), billigare och ljusstarkare.

Tja, varför inte... Nja, jag vill nog har mer vidvinkel. Helt enkelt...

Det bästa vore om Sigma kunde få ordning på sin 12-24!

/Micha
 
Jo, men Sigma 15-30 är uppmätt till bara 16-29 (enligt FOTO) vilket gör att skillnaden inte blir stor.
 
De objektiven är helt nya så det finns det inga uppgifter om.
Men sigmas äldre 17-35:a uppmättes till 17 - 34 mm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.