Annons

Vidvinkelkonverter till Pentax fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

kyr

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Pentax SMC-FA 50/1,4 till min Pentax K100D, mestadels för att jag vill ha en bättre bländare än den som medföljer standardobjektivet.

Min fråga är; hur fungerar en vidvinkelkonverter på ett objektiv med fast optik? Något att rekommendera?

Mvh
Kristine
 
Varför? Om du ändå måste släpa på en extra grunka så kan du ju lika gärna köpa ett vidvinkelobjektiv, vilket säkerligen ger bättre bildkvalitet.
 
Det var en idé jag mest ville ha respons på, för att höra om någon har erfarenhet av konvertrer. Anledningen är att ett vidvinkel med den bländare och ungefärliga brännvidd jag vill ha, kostar dryga 7000 kr eftersom jag har en Pentax. :)
 
Vad är det för brännvidd du vill åstadkomma?
Jag har inte sett någon vidvinkelkonverter som minskar brännvidden med mer än ca 30%. Så det skulle då bli ca 35mm med ett 50mm objektiv, vilket inte är vidvinkel på K100D.
 
Vidvinkelkonvertrar är primärt avsedda för kameror med fast optik, där man vill komma lite längre ner i brännvidd än de ganska vanlga 35 mm ( 135-ekv. ). De är genomgående av medioker eller lägre kvalitet och är en nödlösning. Leta hellre efter ett riktigt vidvinkelobjektiv.

Till Pentax finns ett pancake 21 mm f/3,2 AL för strax under 5k och så finns Sigma 10-20 mm f/4-5,6 DC för några hundra mindre. Jag är osäker på om Pelen 8 mm f/3,5 görs till Pentax, men den ligger väl runt 3k i så fall. Vill Du ha kraftigare vidvinkel och/eller större bländare, är en större plånbok ett måste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.