Tack!
Klart att man inte kan jämföra olika motiv, olika förhållanden och kanske också olika bländare rakt av för att få objektiva fakta, men jag tycker ändå att det säger mer än MTF-kurvor för hur resultatet blir i praktiken. Det är lätt att stirra sig blind även på små skillnader i MTF-kurvor, men i praktiken fotar man (i alla fall jag) sällan under optimala förhållanden, så då är det så mycket annat som spelar in.
Det verkar vara en riktigt imponerande glugg av bilden att döma. Jag har, även om jag egentligen inte är MTF-älskare, tjuvkikat lite på MTF-kurvorna också och jämfört på 14mm, och 14-24 verkar ha riktigt imponerande kantskärpa (i kanterna är sigman lite mjuk).
Hade jag haft ett FF-hus och stålarna att lägga så hade den definitivt varit högst upp på inköpslistan, verkar vara ett sjukt bra objektiv!
Med det sagt så skulle jag nog ändå satsat på Sigman eller Tokinan om jag skulle köpa extremvidvinkel till DX-kamera idag. Främst på grund av de extra millimetrarna, men också på grund av priset. Men vad man i slutänden prioriterar är ju väldigt individuellt, så det är svårt att ge råd till andra, men nu har ju Robert i alla fall fått några alternativ att fundera kring