ANNONS
Annons

vidvinkel till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Funderar på och köpa ett Vidvinkel till min D80
kanske ett Sigma 10-20mm Vad tror ni ?

Sett en del bilder med det och det verkar vara ett rikigt bra objektiv..

Några andra föslag ?

Några andra föslag ?

Jag har Sigman. Det är lite mjukt på full glugg, men i övrigt riktigt bra och hyffsat välbyggt...och framför allt en riktigt rolig glugg!

Extrm vidvinkel är kul, men man får tänka till lite extra...mina tår har fastnat på bild ett antal gånger med det objektivet :)

Här finns recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9642

Några andra föslag ?

Jag har haft Sigmat 10-20 och hunnit långprovat tokina 12-24. Båda är roliga och välbyggda och ganska likvärdiga i optisk prestanda. Fungerar väldigt bra ända tills man jämför med hur bra det egentligen kan bli (nikkor 14-24/2.8). Till större förstoringar tycker jag varken sigmat eller tokinat håller måttet, men absolut till "vardagsfotografering"

Jo, men så kostar nikkor också 10000 kr, sigma går på 4000 kr.
är det verkligen värt 6000 kr i skilnad ?

14-24 är FX-objektiv, en rejäl klump på 1kg (Sigman 470gr)

På Cyberphoto kostar 14-24 15785:-...
Sigman ligger på 4399:-

Det är dessutom stor skillnad på 10 och 14 mm...på FX-hus är detta säkert en helt underbar glugg, men på DX saknar man nog de där 4 millimetrarna (gör stor skillnad vid de här brännvidderna) om man vill ha extrem vidvinkel.

Jag skulle definitivt hellre välja Sigman än att betala nästan 4ggr så mycket för en mer än dubbelt så tung klump som inte är lika mycket vidvinkel även om det säkert är mycket skarpt och bra.

Däremot skulle jag nog idag kolla lite närmare på Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX (fanns inte när jag köpte mitt Sigma)...förvisso rätt mycket mer begränsat zoomomfång, men ljusstarkare och vad jag hört väldigt skarpt. Ligger på 6 585 kr.

Angående skärpa på Sigma 10-20...

Ett litet bildexempel (100% crop).

Tagen på 10mm, f/11 och hyperfokalfokusering med D80.

Övre vänstra halvan obehandlad (enbart RAW-uppräknad i Lightroom med default-inställningar), nedre högra kontrastjusterad och uppskärpt (men inget annat gjort).

Och då är det ändå f/11, optiken presterar som allra bäst mellan f/5.6 och f/8 (vid f/11 börjar man ana lite försämrad kontrast, tror det är p.g.a. diffraktion) och förfokuserat på hyperfokal, d.v.s. inte exakt fokuserat på lyktan på bilen.

Duger inte det här för större förstoringar så duger nog inga av mina bilder...

Bilagor

• DSC_4700.jpg
    DSC_4700.jpg
    96.2 KB · Visningar: 280
Senast ändrad:
Angående skärpa på Sigma 10-20...

Ett litet bildexempel (100% crop).

Tagen på 10mm, f/11 och hyperfokalfokusering med D80.

Övre vänstra halvan obehandlad (enbart RAW-uppräknad i Lightroom med default-inställningar), nedre högra kontrastjusterad och uppskärpt (men inget annat gjort).

Och då är det ändå f/11, optiken presterar som allra bäst mellan f/5.6 och f/8 (vid f/11 börjar man ana lite försämrad kontrast, tror det är p.g.a. diffraktion) och förfokuserat på hyperfokal, d.v.s. inte exakt fokuserat på lyktan på bilen.

Duger inte det här för större förstoringar så duger nog inga av mina bilder...

Jag var väldigt nöjd med mitt sigma (hade aldrig haft något supervidvinkel tidigare) En dag när jag var ute och plåtade så tog jag ett motiv med sigma 10-20 stativ och timer. Jag provade samma motiv med tamron 17-50 och samma föruttsättningar. Då såg jag skillnaden, och den var stor! Efter ett tag sålde jag sigmat och äger idag nikkor 14-24/2.8. De går inte att jämföra, tyvärr inte priset heller. Ska man ha extrem vidvinkel och inte göra stora printar så är sigmat bra. Tokina 12-24 minst lika bra och som någon sa så kanske tokina 11-16 allra bäst?

Har du möjlighet att lägga upp en 100%-crop taget med 14-24 på liknande sätt som min testbild? Det hade varit spännande att se hur stor skillnad det är.

Har du möjlighet att lägga upp en 100%-crop taget med 14-24 på liknande sätt som min testbild? Det hade varit spännande att se hur stor skillnad det är.

ja jag kan försöka. Vet inte vad det innebär att jämföra olika motiv och olika ljusförhållanden m.m. Men jag gjorde en liknande variant. Den undre halvan är skärpt och något kontrasthöjd. Den övre är default Camera Raw

Bilagor

• _3007284.jpg
    _3007284.jpg
    82.8 KB · Visningar: 245
ja jag kan försöka. Vet inte vad det innebär att jämföra olika motiv och olika ljusförhållanden m.m. Men jag gjorde en liknande variant. Den undre halvan är skärpt och något kontrasthöjd. Den övre är default Camera Raw

Tack!

Klart att man inte kan jämföra olika motiv, olika förhållanden och kanske också olika bländare rakt av för att få objektiva fakta, men jag tycker ändå att det säger mer än MTF-kurvor för hur resultatet blir i praktiken. Det är lätt att stirra sig blind även på små skillnader i MTF-kurvor, men i praktiken fotar man (i alla fall jag) sällan under optimala förhållanden, så då är det så mycket annat som spelar in.

Det verkar vara en riktigt imponerande glugg av bilden att döma. Jag har, även om jag egentligen inte är MTF-älskare, tjuvkikat lite på MTF-kurvorna också och jämfört på 14mm, och 14-24 verkar ha riktigt imponerande kantskärpa (i kanterna är sigman lite mjuk).

Hade jag haft ett FF-hus och stålarna att lägga så hade den definitivt varit högst upp på inköpslistan, verkar vara ett sjukt bra objektiv!

Med det sagt så skulle jag nog ändå satsat på Sigman eller Tokinan om jag skulle köpa extremvidvinkel till DX-kamera idag. Främst på grund av de extra millimetrarna, men också på grund av priset. Men vad man i slutänden prioriterar är ju väldigt individuellt, så det är svårt att ge råd till andra, men nu har ju Robert i alla fall fått några alternativ att fundera kring :)

Tack!

Klart att man inte kan jämföra olika motiv, olika förhållanden och kanske också olika bländare rakt av för att få objektiva fakta, men jag tycker ändå att det säger mer än MTF-kurvor för hur resultatet blir i praktiken. Det är lätt att stirra sig blind även på små skillnader i MTF-kurvor, men i praktiken fotar man (i alla fall jag) sällan under optimala förhållanden, så då är det så mycket annat som spelar in.

Det verkar vara en riktigt imponerande glugg av bilden att döma. Jag har, även om jag egentligen inte är MTF-älskare, tjuvkikat lite på MTF-kurvorna också och jämfört på 14mm, och 14-24 verkar ha riktigt imponerande kantskärpa (i kanterna är sigman lite mjuk).

Hade jag haft ett FF-hus och stålarna att lägga så hade den definitivt varit högst upp på inköpslistan, verkar vara ett sjukt bra objektiv!

Med det sagt så skulle jag nog ändå satsat på Sigman eller Tokinan om jag skulle köpa extremvidvinkel till DX-kamera idag. Främst på grund av de extra millimetrarna, men också på grund av priset. Men vad man i slutänden prioriterar är ju väldigt individuellt, så det är svårt att ge råd till andra, men nu har ju Robert i alla fall fått några alternativ att fundera kring :)

Just kanstskärpan och den grymma skärpan redan på f2.8 imponerar mest. Det bästa med sigma 10-20 tycker jag är att den är som allra bäst på just brännvidden 10mm, den brännvidd man nog använder mest på ett sådan glugg.

Just kanstskärpan och den grymma skärpan redan på f2.8 imponerar mest. Det bästa med sigma 10-20 tycker jag är att den är som allra bäst på just brännvidden 10mm, den brännvidd man nog använder mest på ett sådan glugg.

Heh, jo, jag skulle tro att 60% ligger på 10mm, 30% på 20mm, resten på brännvidderna mellan ytterlägena. Av någon anledning vill man ju alltid liiiite längre eller vidare än vad objektivet som sitter på klarar ;-)

Lånar tråden lite

Jag är på jakt efter en vidvinkel till min D80...Dock har jag ingen större lust att kasta ut flera tusen på det. Nån som har några konkreta exempel på vad som skulle kunna passa mig. Runt tre tusen är väl smärtgränsen lagd på.. gärna billigare. Fakta termer o liknande säger mig inte så mycket så om ni skulle kunna förklara som om jag vore en treåring på vad det rä för skillnad på dom så vore det ju helt kung...

Sigma 10-20 ligger på drygt 4000 ny. Ett tips kanske kan vara att få tag på ett begagnat, det borde du kunna få för 3000.

TOKINA
http://www.bhphotovideo.com/c/product/554036-REG/Tokina_ATX116PRODXN_11_16mm_f_2_8_AT_X_116.html
PRIS: 3425 NOK

VS

SIGMA
http://www.bhphotovideo.com/c/product/381611-REG/Sigma_201306_10_20mm_f_4_5_6D_EX_DC.html
PRIS: 3425NOK

Samma pris verkar få samma betyg men vilken föredrar användarna?
Vad säger ni som kanske har använt dem vilken bör jag köpa?

Jag har som sagt använt båda, det är en del skillnad på 10 och 12mm. Om du tror att du kommer använda 10mm läget mestadels så rekomederar jag faktiskt sigma då det är väldigt bra i just 10mm läget. Byggkvalitén är likvärdiga på de båda (nästan att sigman känns lite robustare). Optiskt tror jag Tokina är något bättre i de längre bränvidderna, gillade också att Tokina hade lite längre brännvidd än Sigma. Summan = spelar ingen större roll, är du ute efter extremast möjliga brännvidd, kör på Sigma.

Jag har som sagt använt båda, det är en del skillnad på 10 och 12mm. Om du tror att du kommer använda 10mm läget mestadels så rekomederar jag faktiskt sigma då det är väldigt bra i just 10mm läget. Byggkvalitén är likvärdiga på de båda (nästan att sigman känns lite robustare). Optiskt tror jag Tokina är något bättre i de längre bränvidderna, gillade också att Tokina hade lite längre brännvidd än Sigma. Summan = spelar ingen större roll, är du ute efter extremast möjliga brännvidd, kör på Sigma.

åhh förlåt såg att det var ett annat Tokina. har aldrig provat den modellen tyvärr.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto