Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till D80!

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille81

Avslutat medlemskap
Skulle vilja ha tips på bra vidvinkelzoomar till Nikon D80.

Får kosta MAX 4-5000:-

Är tänkt att användas på tex mässor och innomhus i allmänhet!

Tack på förhand!
/Christian

Sigma 18-50 f:2.8 ska va helt ok, men den fokuserar visst lite trögt. Men bra ljusstyrka över hela omfånget, vilket ju förstås är bra inomhus om du vill slippa använda blixt, och tillräckligt mycket vidvinkel för det mesta. Tror den ligger mellan 4-5000.

Tokina 12-24 är en guldglugg! Kan verkligen rekomenderas! Trevligare byggkvalitet än Sigmas 10-20 tycker jag.

Finns i lager hos Scandinavianphoto...

mvh
cf

Här står det mesta du behöver veta. Gigantisk prisskillnad mellan Tokina och nikon, men så gott som jämförbara resultat. Jag har skaffat en Nikon 12-24 och tycker den är finfin, men tokinan passar ju mycket bättre i din prisklass.

En skarp sak är Sigma 14mm/f=2,8 vet inte om du hittar någon begagnad, men gör du det så brukar dom gå loss på 4-5000:- Sigman tillverks tydligen inte mer så det finns inga nya.(Sigman är lika skarp bra som Nikon 14mm/f=2,8 i detta fallet. Nikon kostar ca 20.000:-

Tackar för alla svar!
Lutar nog åt ett Tokina 12-24 eller ett sigma 10-20 eftersom jag vill ha lite zoom funktion!

Vilket av dessa två är bäst enligt er då? Tokina 12-24 verkar väldigt prisvärd iaf!

Hur är Tamron 17-35 och Sigma 17-35?

Är det stor skillnad på 17mm på dessa jämfört med 12mm på Tokina? Tänker mest om man ska fota
inomhus på en mässa tex och det är lite trångt?

17mm på din D80 är ungefär 25mm i fullformt så det är ju inte så värst mycket vidvinkel. Sigmas 10-20mm är välbyggd och fin dock inte så ljusstark att den kan användas innomhus utan blixt.

Jag har provat både Nikon 12-24, Tokina 12-24 och Sigma 10-20. Av dem gick Sigmat bort pga kufisk förvrängning i bildkanterna (jämfört med de båda andra. Problemet är i realiteten litet) och Nion på priset. Optiskt var, enligt de mätningar jag sett och de provbilder jag tagit, Nikon och Tokina jämbördiga.

Då kommer jag med andra ord inte bli besviken om jag köper ett Tokina 12-24?

Har ju ett Tamron 28-75/2.8 sen innan men tycker inte de funkar så bra inomhus... Eller klart de funkar bra med 28mm är lite stort i vissa lägen!

Annars ligger det ett 12-24 ute här på FS.
Högre kantskärpa än på 10-20. Och vad jag har hört så ska det även vara mera välbyggt.

Har testat 12-24 från sigma och tokina sida vid sida och de kändes rätt jämna i byggkvalitet.
Optiskt tror jag Sigma ligger något över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar