Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel till d 70

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Hall

Ny medlem
Jag söker en vidvinkel för min nikon d70. Jag har en nokon 18 -70 som är ok. Men vad väljer jag när jag behöver se mer i gluggen? Är ofta på sjön och de små avstånden i normala båtar gör det trångt.

Mvh Bo Hall
 
Kan tyvärr inte jämföra med något annat objektiv men jag införskaffade precis ett Tokina 12-24 f/4 och har använt det en kväll för vimmelfoto och jag måste säga att det blev riktigt bra :)

Hädan efter är det helt klart den gluggen som kommer sitta på när jag är ute på dessa jobb.
 
Är också rejält intresserad av detta objektiv. Hur är skillnaderna mellan denna och kit-objektivet? Milsvidd hoppas jag =)
Jag skulle jättegärna vilja se lite foto tagna med den och lite vad ni som har den redan tycker...
 
Har en sigma 10-20mm till min D70. Riktigt skarp i mitten, tyst HSM motor och lätt och kompakt gör den till ett bra val. Tokinan skall vara snäppet värre i skärpan och är kanske det allra bästa valet, men Sigma gluggen blev "test vinnare" före Tamron 11-18 och tokina 12-24 i senaste Popular Photo & Imaging. Det är nog båda bra val skulle jag tro.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8402
 
Hej igen!

Tog några bilder från senaste vimmlet (Valborg) och dunkade upp dem på min privata domän.

Canon EOS 350D, Speedlight 420EX, Tokina 12-24 f/4. Alla är tagna på 12mm.

Se 8 bilder här.

Tyvärr är det ju lågupplöst men alltid nåt. Är på jobbet nu och kommer inte åt mina högupplösta filer.

Det blir ju ännu mera vidvinkel på en D70 dessutom.
 
tack för tippsen

Hej alla som hjälpt mig. tack för tippsen nu ska jag skaffa mig en 14 - ?? får se vad det blir.
Tokina lät bra. Tack.
 
Joel Höglund skrev:
Hej igen!

Tog några bilder från senaste vimmlet (Valborg) och dunkade upp dem på min privata domän.

Canon EOS 350D, Speedlight 420EX, Tokina 12-24 f/4. Alla är tagna på 12mm.

Se 8 bilder här.

Tyvärr är det ju lågupplöst men alltid nåt. Är på jobbet nu och kommer inte åt mina högupplösta filer.

Det blir ju ännu mera vidvinkel på en D70 dessutom.

Riktigt schyssta partybilder och det verkar vara en riktigt bra optik dessutom. Lite nyfiken på vad du körde för ISO, slutartid/bländare.
Mvh
Dennis
 
Lionheart skrev:
Riktigt schyssta partybilder och det verkar vara en riktigt bra optik dessutom. Lite nyfiken på vad du körde för ISO, slutartid/bländare.
Mvh
Dennis

Tja,

På de bilderna är gluggen fullt öppen (bländare 4), ISO800 och slutartid 1/13s. Autofokus.

Vimmel tar jag alltid manuellt och laborerar med slutartiden 1/5s - 1/13s. Brukar också välja en fast fokuspunkt.
 
Om man skulle jämföra Tokina och Nikons vidvinkel-zoomar, hur står sig Sigmas 10-20 eller 12-24? Någon som har sigmas vidvinkel-zoom?
 
Av det jag har förstått så är det inte så stor skillnad i praktiken på själva optiken i t.ex. Tokina, Sigma eller Nikon. Det är gedigenheten, hållbarheten som de skiljer sig åt. Är man rädd om sitt objektiv kan man klara sig fint med Sigma men jobbar med med de och sliter ut ordentligt blir det inte samma livslängd på Nikon som på billigare märken. Finare Sigma EX serie t.ex. verkar vara topppen vid första intrycket. Jobbar man dock med sin utrustning och tjänar pengar på den så vill man ha det bästa på alla sätt helt klart, då duger bara Nikon :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.