Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vidvinkel till d 70
- Trådstartare Bo Hall
- Start datum
Ventileit
Aktiv medlem
http://www.cyberphoto.se/tokina/12-24.php skall vara en schysst glugg sägs det... ligger i startgroparna för att tjacka den själv faktiskt.
joppis
Aktiv medlem
Kan tyvärr inte jämföra med något annat objektiv men jag införskaffade precis ett Tokina 12-24 f/4 och har använt det en kväll för vimmelfoto och jag måste säga att det blev riktigt bra
Hädan efter är det helt klart den gluggen som kommer sitta på när jag är ute på dessa jobb.
Hädan efter är det helt klart den gluggen som kommer sitta på när jag är ute på dessa jobb.
abbeman
Aktiv medlem
Har en sigma 10-20mm till min D70. Riktigt skarp i mitten, tyst HSM motor och lätt och kompakt gör den till ett bra val. Tokinan skall vara snäppet värre i skärpan och är kanske det allra bästa valet, men Sigma gluggen blev "test vinnare" före Tamron 11-18 och tokina 12-24 i senaste Popular Photo & Imaging. Det är nog båda bra val skulle jag tro.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8402
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8402
joppis
Aktiv medlem
Hej igen!
Tog några bilder från senaste vimmlet (Valborg) och dunkade upp dem på min privata domän.
Canon EOS 350D, Speedlight 420EX, Tokina 12-24 f/4. Alla är tagna på 12mm.
Se 8 bilder här.
Tyvärr är det ju lågupplöst men alltid nåt. Är på jobbet nu och kommer inte åt mina högupplösta filer.
Det blir ju ännu mera vidvinkel på en D70 dessutom.
Tog några bilder från senaste vimmlet (Valborg) och dunkade upp dem på min privata domän.
Se 8 bilder här.
Tyvärr är det ju lågupplöst men alltid nåt. Är på jobbet nu och kommer inte åt mina högupplösta filer.
Lionheart
Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Hej igen!
Se 8 bilder här.
Riktigt schyssta partybilder och det verkar vara en riktigt bra optik dessutom. Lite nyfiken på vad du körde för ISO, slutartid/bländare.
Mvh
Dennis
joppis
Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Riktigt schyssta partybilder och det verkar vara en riktigt bra optik dessutom. Lite nyfiken på vad du körde för ISO, slutartid/bländare.
Mvh
Dennis
Tja,
På de bilderna är gluggen fullt öppen (bländare 4), ISO800 och slutartid 1/13s. Autofokus.
Vimmel tar jag alltid manuellt och laborerar med slutartiden 1/5s - 1/13s. Brukar också välja en fast fokuspunkt.
Makten
Aktiv medlem
Vassego! ;-)Lionheart skrev:
Om man skulle jämföra Tokina och Nikons vidvinkel-zoomar, hur står sig Sigmas 10-20 eller 12-24? Någon som har sigmas vidvinkel-zoom?
http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm
Edit: Sigmas 12-24 är för fullformat, och den är nog onödigt gigantisk för en APS-C-sensor. Dessutom troligen inte bättre.
mrpk
Ny medlem
Av det jag har förstått så är det inte så stor skillnad i praktiken på själva optiken i t.ex. Tokina, Sigma eller Nikon. Det är gedigenheten, hållbarheten som de skiljer sig åt. Är man rädd om sitt objektiv kan man klara sig fint med Sigma men jobbar med med de och sliter ut ordentligt blir det inte samma livslängd på Nikon som på billigare märken. Finare Sigma EX serie t.ex. verkar vara topppen vid första intrycket. Jobbar man dock med sin utrustning och tjänar pengar på den så vill man ha det bästa på alla sätt helt klart, då duger bara Nikon