Annons

Vidvinkel till Canon, åsikter och tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Behöver införskaffa en bra vidvinkel relativt snart. Har läst i FOTO att Canons 28/2.8 skall vara rätt vass, håller ni med? Den går ju att hitta relativt billigt begagnad. Dock saknar den ju USM vilket naturligtvis skulle vara bra.

Vill inte gå ner under 24mm och inte över 35mm.

Och det är fast brännvidd jag vill ha, ingen zoom. Ljusstyrkan skall också vara bra, 2.8 eller bättre. L-gluggarna är uteslutna i dagsläget, ligger inte inom min budget.

Hur står sig Sigmas fasta vidvinklar mot ex. Canons 28/2.8?

Tacksam för åsikter!
 
Alla de gamla vidvinklarna 24/2.8, 28/2.8 och 35/2 brukar få bra omdömen vad gäller skärpan. De saknar emellertid USM, och har således ganska högljudd och långsam AF. Hur viktigt detta är beror ju på vad du skall använda objektivet till. Själv ville jag ha en ljusstark normal till ett 1,6x hus och valde 28/1.8. Det brukar få sämre omdömen beträffande skärpan (även om FOTO rankade den ganska högt). Jag är mycket nöjd, och tycker skärpan räcker långt. För mig är det dessutom ett stort plus att ljusstyrkan är mer än ett steg bättre och jag gillar att det har USM med FTM. Distorsionen skall dessutom vara bättre hos 28/1.8, men jag har inte sett några jämförande bilder på detta.
 
Per Krook skrev:
Alla de gamla vidvinklarna 24/2.8, 28/2.8 och 35/2 brukar få bra omdömen vad gäller skärpan. De saknar emellertid USM, och har således ganska högljudd och långsam AF. Hur viktigt detta är beror ju på vad du skall använda objektivet till. Själv ville jag ha en ljusstark normal till ett 1,6x hus och valde 28/1.8. Det brukar få sämre omdömen beträffande skärpan (även om FOTO rankade den ganska högt). Jag är mycket nöjd, och tycker skärpan räcker långt. För mig är det dessutom ett stort plus att ljusstyrkan är mer än ett steg bättre och jag gillar att det har USM med FTM. Distorsionen skall dessutom vara bättre hos 28/1.8, men jag har inte sett några jämförande bilder på detta.

Har också läst det där om distorsionen nånstans. Frågan är om skillnaderna motiverar en priskillnad på dryga 100%.. Särskilt om man dessutom verkar tappa lite skärpa..

Jag kommer nog främst använda gluggen till landskap och natur, vilket innebär nedbländning i de flesta fall, men jag vill samtidigt kunna ha en hyfsat ljusstark vidvinkel för inomhusbilder.
 
Det är svårt att ge råd, men för landskap hade jag nog valt 24/2.8 eller 28.2.8. Förmodligen helst 24/2.8 för extra vid bildvinkel. Skärpan är vid landskapsfoto ofta viktigare än ljusstyrkan, tycker jag. Själv lade jag lite mer prio på inomhusbilder, och tyckte då att ljusstyrkan var viktigare. Inomhus syns ju dessutom distorsionen ofta väldigt tydligt.

EDIT:
Vad beträffar priset, så håller jag med dig. Mindre distorsion är kanske inte värt dubbla priset. I mitt fall var det däremot värt det för extra ljusstyrka. Faktum är att 28/2.8 aldrig var ett alternativ för mig. Det var 28/1.8 eller något motsvarande från annan tillverkare. Min normalzoom har maximal bländare 4, och jag ville vinna mer än ett steg mot den. Med 28/1.8 vann jag mer än två.
 
Senast ändrad:
Sigma 30 1.4 är väl kanske ett alternativ!?

Dålig kantskärpa vidöppen, men vid f8 (landskap) så ska det vara bra vid kanterna oxå!

Skarpt i mitten vid alla f-tal, och VÄLDIGT ljusstarkr, kostar väl 3600:- ungefär?

/Micke
 
Sigman var ett alternativ för mig, även om jag var lite störd av uppgifter om varierande kvalitet. Men så dök ett begagnat 28/1.8 upp och gjorde valet lätt!

Jag vet inte vilken kamera Magnus använder heller. Sigman fungerar väl bara på 1,6x?

EDIT:
Flera av Magnus bilder verkar vara tagna med en EOS 30.
 
Jepp kör analogt fortfarande så Sigmat är tyvärr inte ett alternativ.

Tack för svaren och tipsen dock!

Någon som testat Canons 28/2.8 mer ingående?
 
Jag har Sigmas 20/1.8 EX till min 300D(1.6x) och är mycket nöjd med den. Av vad jag hört så skall även Sigmas 24/1.8 samt 28/1.8 vara bra objektiv, men det kan jag dock inte säga av egen erfarenhet.
Men mitt Sigma 20/1.8 gör jag mig inte av med i första taget.
 
DaMoose skrev:
Jag har Sigmas 20/1.8 EX till min 300D(1.6x) och är mycket nöjd med den. Av vad jag hört så skall även Sigmas 24/1.8 samt 28/1.8 vara bra objektiv, men det kan jag dock inte säga av egen erfarenhet.
Men mitt Sigma 20/1.8 gör jag mig inte av med i första taget.

Hur är det med Sigmas objektiv, vilka är det som endast passar på kameror med APC-sensor? Är det dom som heter DC?
 
Jag har både 28/2.8 och 24/2.8 och jag upplever skärpan som betydligt bättre på 24:an. Kanske inte mittenskärpan, men kantskärpan som är rent av dålig på 28:an. Jag kanske har ett måndagsex, vad vet jag?

Jag tycker också att 24:an klarar vinjettering relativt bra. Motljusegenskaperna är bra, särskilt på 28:an.

Bägge två är små och smidiga, men AF:an är ju inte den tystaste eller snabbaste.

De är ganska likvärdiga i byggkvalitet.

Jag använder 24:an klart mest, den ger härliga möjligheter vid landskapsfoto och skogmiljöer och liknande.
 
Senast ändrad:
Martin F skrev:
Jag har både 28/2.8 och 24/2.8 och jag upplever skärpan som betydligt bättre på 24:an. Särskilt kantskärpan som är rent av dålig på 28:an. Jag kanske har ett måndagsex, vad vet jag?

Jag tycker också att 24:an klarar vinjettering relativt bra. Motljusegenskaperna är bra, särskilt på 28:an.

Bägge två är små och smidiga, men AF:an är ju inte den tystaste eller snabbaste.

Ok! Uppskattar åsikterna!

Hmm, gillar dock brännvidden 28 bättre. Men det låter ju inte helt bra med kantskärpan där. Då skulle man ju kunna köra på 24 och beskära till 28mm bildvinkel och behålla kantskärpan kanske?...

24:an verkar vara tuffare att hitta beggad dock.
 
Alltså, bländar man ner till bländare 16 eller så (som jag alltid gör vid landskapsfoto) så märker du inte av kantskärpan på 28:an. Skärpan i övrigt är nog likvärdig, skulle jag säga efter att ha tagit en snabbtitt på ett par scannade bilder.

Gillar du brännvidden 28 bättre, så slå till på en sådan. Finns ju riktigt billigt!
 
mange78 skrev:
24:an verkar vara tuffare att hitta beggad dock.

Det kan ha varit en tillfällighet, men jag har sett 2-3 st 24/2,8 här nyligen. Jag letade efter annonserna nu, men objektiven verkar ha gått redan. Du har nog rätt i att 28/2.8 är vanligare, men oavsett vilket du bestämmer dig för så gäller det ju att ha lite tur också. Lycka till!
 
Per Krook skrev:
Alla de gamla vidvinklarna 24/2.8, 28/2.8 och 35/2 brukar få bra omdömen vad gäller skärpan. De saknar emellertid USM, och har således ganska högljudd och långsam AF. Hur viktigt detta är beror ju på vad du skall använda objektivet till. Själv ville jag ha en ljusstark normal till ett 1,6x hus och valde 28/1.8. Det brukar få sämre omdömen beträffande skärpan (även om FOTO rankade den ganska högt). Jag är mycket nöjd, och tycker skärpan räcker långt. För mig är det dessutom ett stort plus att ljusstyrkan är mer än ett steg bättre och jag gillar att det har USM med FTM. Distorsionen skall dessutom vara bättre hos 28/1.8, men jag har inte sett några jämförande bilder på detta.

Kan bara hålla med om att 28/1,8 är ett mycket trevligt objektiv. Snabbheten och bländaröppningen är grymt bra att ha till hands. :)

Mathias
 
mange78 skrev:
Jepp kör analogt fortfarande så Sigmat är tyvärr inte ett alternativ.

Tack för svaren och tipsen dock!

Någon som testat Canons 28/2.8 mer ingående?

Japp - har kört med denna rätt länge, kanonskarp, kanske fått ett väldigt bra ex.(?) Enda nackdeleln är att de inte är USM annars en väldigt prisvärd och rejäl optik. Köpte min beg. för 1000-lappen med motljusskydd...
 
brage skrev:
Köpte min beg. för 1000-lappen med motljusskydd...

Oerhört mycket för pengarna - grattis! Visst finns det risker med att köpa begagnat, men man talar nästan aldrig om den stora tryggheten vid begagnatköp - skyddet mot felköp. Visar det sig att man inte använder objektivet så mycket som man trott - eller att man kommer fram till att man hellre vill ha något annat - ja, då kan man oftast sälja utan att göra någon större förlust. Jag var lite tveksam inför 28/1.8 p g a omdömena om dess bristande skärpa, och hade aldrig vågat köpa det nytt. När det dök upp begagnat, bestämde jag mig för ge det en chans. Nu är jag jättenöjd!

Magnus, med detta vill jag bara råda dig att våga slå till om du hittar ett 24 eller 28 till vettigt pris från någon som verkar seriös. Visar det sig vara fel, så har du i alla fall något att använda medan du letar efter något annat. Lycka till!
 
Det beror ju på vilken kamera du skall använda gluggen till ...

För fullformat så är det väl Zeiss som gäller, men till 350-20D så funkar väl EFS-10-22 mycket bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.