Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Canon, åsikter och tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Det beror ju på vilken kamera du skall använda gluggen till ...

För fullformat så är det väl Zeiss som gäller, men till 350-20D så funkar väl EFS-10-22 mycket bra.

Kör ju analogt och film iofs. Tror inte mina krav riktigt är så höga att det motiverar Zeiss riktigt.
 
Hur mycket skall man betala för ett beggat 24/2.8? Svårt det där förstås, men kan 2500 vara ett skäligt pris?
 
Jag tycker att det är mycket svårt att ge råd om detta. Flera mycket erfarna personer brukar här på Fotosidan ange riktpriser för begagnat som ligger lägre än vad jag lyckats hitta. Själv brukar jag titta på nypriserna på de stora svenska internetbutikerna och jämföra med nypriserna hos B&H i New York. Anledningen till att jag även kollar de amerikanska priserna är att dessa ofta skiljer sig kraftigt från priserna i Sverige - de inbördes relationerna mellan priserna är helt olika. Ofta är äldre modeller relativt sett billigare i USA än nya. Detta tycker jag bör få visst genomslag på begagnatpriset, eftersom många handlar objektiv därifrån.

Här kommer lite prisjämförelser mellan Cyberphoto (exkl frakt) och B&H (över disk dvs inkl sales tax men exkl frakt):
24/2.8 CP: 4484 kr. B&H ca 2365 kr dvs 47% lägre.
28/2.8 CP: 1995 kr. B&H ca 1350 kr dvs 32% lägre.
28/1.8 CP: 4620 kr. B&H ca 3250 kr dvs 30% lägre.

Prissättningen för 24/2.8 är, som du ser, helt annorlunda i USA jämfört med 28/2.8 och 28/1.8.

Med nypriserna i bakhuvudet försöker jag sedan bestämma mig för om begagnatpriset är tillräckligt attraktivt med hänsyn till skick m m. I USA ligger alltså nypriset på 24/2.8 något lägre än de 2500 kr frågan gällde.
Du som egentligen föredrar 28 mm har ju också möjligheten att köpa ett nytt 28/2.8 för mindre pengar än ett begagnat 24/2.8.

Därmed inte sagt att jag tycker att 2500 är för högt - inte alls. I fint skick och med motljusskydd och/eller filter skulle jag nog vara villig att betala summan om jag var på jakt efter ett 24/2.8.
 
Per Krook skrev:
Jag tycker att det är mycket svårt att ge råd om detta. Flera mycket erfarna personer brukar här på Fotosidan ange riktpriser för begagnat som ligger lägre än vad jag lyckats hitta. Själv brukar jag titta på nypriserna på de stora svenska internetbutikerna och jämföra med nypriserna hos B&H i New York. Anledningen till att jag även kollar de amerikanska priserna är att dessa ofta skiljer sig kraftigt från priserna i Sverige - de inbördes relationerna mellan priserna är helt olika. Ofta är äldre modeller relativt sett billigare i USA än nya. Detta tycker jag bör få visst genomslag på begagnatpriset, eftersom många handlar objektiv därifrån.

Här kommer lite prisjämförelser mellan Cyberphoto (exkl frakt) och B&H (över disk dvs inkl sales tax men exkl frakt):
24/2.8 CP: 4484 kr. B&H ca 2365 kr dvs 47% lägre.
28/2.8 CP: 1995 kr. B&H ca 1350 kr dvs 32% lägre.
28/1.8 CP: 4620 kr. B&H ca 3250 kr dvs 30% lägre.

Prissättningen för 24/2.8 är, som du ser, helt annorlunda i USA jämfört med 28/2.8 och 28/1.8.

Med nypriserna i bakhuvudet försöker jag sedan bestämma mig för om begagnatpriset är tillräckligt attraktivt med hänsyn till skick m m. I USA ligger alltså nypriset på 24/2.8 något lägre än de 2500 kr frågan gällde.
Du som egentligen föredrar 28 mm har ju också möjligheten att köpa ett nytt 28/2.8 för mindre pengar än ett begagnat 24/2.8.

Därmed inte sagt att jag tycker att 2500 är för högt - inte alls. I fint skick och med motljusskydd och/eller filter skulle jag nog vara villig att betala summan om jag var på jakt efter ett 24/2.8.

Tusen tack för det svaret! Ja, priserna i USA ligger ju onekligen lägre. Får fundera på det...
 
Har tillgång till några olika 28:eek:r som jag tänkte göra ett jämförande test med:
Canon 28/1.8
Leica 28/2.8 (nya versionen)
Leica 28/2.8 (lite äldre utan inb. motljusskydd)
Nikon 28/3.5 shift
Tamron 28-75/2.8 (i 28 läget)

Testas med Canon 5D

Något som kan vara intressant?

/Staffan
 
Tidningen Foto testade det här med kantskärpa i nr 1 2006. Där hade man Canons 28/2.8 på full öppning och gav beröm för kantskärpan. Tidigare i denna tråd gavs dock kritik för kantskärpan på denna glugg. Hmm...

Canons 24/2.8 placerade sig även i topp bland 24mm vidvinklar alla märken i deras tabell över de bästa vidvinklarna.

Otroligt svårt att välja här, skall man lägga upp 2-2500 kr för en beggad 24 eller ska man slå till på en beggad 28 för betydligt mindre? Ja, det är min stora fråga just nu...

Skulle ju vara kul med lite bildexempel på hur kantskärpan på 28/2.8 står sig mot 24/2.8 på full öppning. Nån som vet någon sådan länk?
 
Kul! Du blir säkert mycket nöjd!

Återkom gärna och berätta vad du tycker om det. Om du vill, får du dessutom gärna berätta vad du fick ge för det, lite om skick och tillbehör.
 
Återkommer när jag har testat det lite! Tänkte bl a göra ett jämförande test med min 28-105 zoom i 28mm läget.
 
Köp en zeiss distagon 28mm. Det är den skarpaste 28mm som finns, så vitt jag vet.

Med EOS/CY adapter kan du använda den på en canon. Jag köpte min för 750kr.

Nackdelen är väl att distortionen är ganska kraftig,
 
Finns det någon hyfsat raktecknade vidvinkel till Canon, deras vidvinkelzoomar ger rätt trista bananböjar..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.