Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel och TC

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Så sällar jag mig till skaran som vänder mig till forumets massor för råd.

Sitter idag med D700 och Tamrons 28-75 och Nikon 70-200 VR.
Jag fullkomligt älskar 70-200'an, den är alltid närvarande.

Men så till frågan, jag skall resa långt och mycket och känner att jag behöver komplettera med en riktig vidvinkel, men budgeten tillåter inte 14-24 för 18000.
Så har ni några tips?
Har sneglat på några fasta gluggar men har ingen referensram så här litar jag till er. Känner mig även sugen på en 20-35 om man lyckas hitta den beggad till vettigt pris någonstans. Synpunkter?

Och nu telekonverters... Det blir med stor sannolikhet en TC14 eller TC17. Sålde min Sigma 120-400 då den blev för stor att ta med sig då jag absolut ville ha min 70-200 med.
Så är TC17 att lita på? Kommer jag bli besviken, blir det för ljussvagt? Det blir väl bländare 5,6 om jag inte fattat helt fel.
Tips och funderingar?

//Fredrik

Minns jag rätt om du bara vill ha Nikkorobjektiv?

Annars har Tokina och Tamron olika modeller, men är de inget alternativ så vet jag inte.

Men så till frågan, jag skall resa långt och mycket och känner att jag behöver komplettera med en riktig vidvinkel, men budgeten tillåter inte 14-24 för 18000.
Så har ni några tips?
Har sneglat på några fasta gluggar men har ingen referensram så här litar jag till er. Känner mig även sugen på en 20-35 om man lyckas hitta den beggad till vettigt pris någonstans. Synpunkter?

Och nu telekonverters... Det blir med stor sannolikhet en TC14 eller TC17. Sålde min Sigma 120-400 då den blev för stor att ta med sig då jag absolut ville ha min 70-200 med.
Så är TC17 att lita på? Kommer jag bli besviken, blir det för ljussvagt? Det blir väl bländare 5,6 om jag inte fattat helt fel.
Tips och funderingar?

//Fredrik

Vidvinkelvalen är inte så många för D700 tyvärr om man inte vill betala dyrt. Jag bet i det sura äpplet och beställde 14-24. Otroligt objektiv, även om jag inte hunnit testa det så mycket ännu.

Tydligen ska Tokina 12-24 funka från ungefär 16 mm.

Det finns lite trådar om detta på DPR.

Beträffande TC17EII så har Per skrivit en del om det:
http://dslr-video.com/blogmag/

Minns jag rätt om du bara vill ha Nikkorobjektiv?

Annars har Tokina och Tamron olika modeller, men är de inget alternativ så vet jag inte.

Nikkor är inget krav så länge det finns ett värdig tredjeparts alternativ. 14-24 är givetvis förstahandsvalet men priset är ett starkt motargument just för tillfället.
Fasta gluggar som alternativ?

Vidvinkelvalen är inte så många för D700 tyvärr om man inte vill betala dyrt. Jag bet i det sura äpplet och beställde 14-24. Otroligt objektiv, även om jag inte hunnit testa det så mycket ännu.

Tydligen ska Tokina 12-24 funka från ungefär 16 mm.

Det finns lite trådar om detta på DPR.

Beträffande TC17EII så har Per skrivit en del om det:
http://dslr-video.com/blogmag/

14-24 vore trevligt men 18000:- är en massa pengar! Har du testat Tokinan själv eller läst nått som talar i dess fördel?
Vad anser du om fasta gluggarna?

Läst Pers inlägg, tyvärr tycker jag det är lite snålt angående just konvertern och mer om gluggen.

Inte kan den bli obrukbar vid f5,6 ? Behöver komma uppåt 350mm+ för en safaritur och att tappa så mycket ljus känns snöpligt. Om än väntat.

Nikkor är inget krav så länge det finns ett värdig tredjeparts alternativ. 14-24 är givetvis förstahandsvalet men priset är ett starkt motargument just för tillfället.
Fasta gluggar som alternativ?

14-24 vore trevligt men 18000:- är en massa pengar! Har du testat Tokinan själv eller läst nått som talar i dess fördel?
Vad anser du om fasta gluggarna?

Läst Pers inlägg, tyvärr tycker jag det är lite snålt angående just konvertern och mer om gluggen.

Inte kan den bli obrukbar vid f5,6 ? Behöver komma uppåt 350mm+ för en safaritur och att tappa så mycket ljus känns snöpligt. Om än väntat.

De fasta objektiv som finns som alternativ tilltalade inte mig riktigt när jag bestämde mig. Jag har senare sett att Sigma ska ha ett 20 och 24 mm objektiv som är ok. Ena var i alla fall f1.4.

Det är väl tyvärr ingen nyhet att många sitter och väntar på att Nikon ska uppdatera flera vidvinkelobjektiv.

Jag såg köpet av 14-24 som att jag fick ett superobjektiv som är bättre än nästan alla fasta i mellan 14-24!

Angående TC17EII:
Det är inte bara Per som rapporterar att 70-200 med TC17EII inte är speciellt bra förrän vid ca f7.1. Jag hittar inte sidan nu, men vet att någon annan som fotade Ultimate frisbee la ut exempel som visade på ganska mycket ghosting om man fotade vidöppet.

Jag har inte testat tillräckligt för att kunna säga bu eller bäh, men än så länge är resultaten med TCs på 70-200 ok, men det är absolut en skillnad mot utan.

Jag kanske rent av får ge mig på att testa lite fasta gluggar även om jag fått känslan av exakt det du beskriver. Kanske blir till att krypa till korset på en 14-24 om inte Tokinan visar stordåd.

Angående TC så kanske det är lika bra att satsa på TC-20 istället för TC-17 med tanke på de bristande egenskaperna. Den faktiska skillnaden verkar ju inte vara jättestor när allt kommer omkring.

Sigma har en 14/2,8 som jag är lite sugen på!

Har ingen aning om hur den funkar, den verkar ovanlig, bara ett ställe på prisjakt har den, och ingen har den i lager...

Jag hade en gg ett Sigma 24/2,8.
Inget dåligt objektiv alls.

Men när jag köpte Nikons 17-35/2,8 (& sålde 24) så blir det en helt annan stuns i färger & kontrast.

Så sällar jag mig till skaran som vänder mig till forumets massor för råd.

Så har ni några tips?

Tips och funderingar?

//Fredrik

Om man inte vill lägga ut för mycket pengar på en bra vidvinkel så kan jag rekommendera:Tokina 17mm 3,5.Ett mycket trevligt och gediget objektiv.Som inte väger så mycket och passar mycket bra till din fullformatare.Bra när man skall ut och resa.Pris? max 2000:-

//Benny

Så har ni några tips?

Jag kör själv mycket med Sigma 15-30/3,5-4,5 och är helnöjd. Den görs tyvärr inte längre, men går av och till att hitta begagnad för 2500 -3000 kronor sisådär. Den kostade runt 4000 ny, så det var inget dyrt objektiv ens när det var nytt.

Den har inte lika bra hörn som 14-24, den har inte fast bländare 2,8 och den har lite mer distorsion än 14-24. Men väger hälften och ger riktigt trevliga bilder, ett par exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1473785.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1473780.htm?set=mp

Vill du ha ett riktigt högklassigt alternativ som ändå inte kostar som en ny 14-24 skulle jag rekommendera Nikons AF-S 17-35/2,8 - ett underbart objektiv som tyvärr inte heller görs längre. Men det finns ganska mycket begagnade sådana ute. Ny kostade den runt 15000, men begagnad kan du få dem från sisådär 8000 - 9000 kr med lite tur. Det här är ett av Nikons mest älskade objektiv.

Tips och funderingar?

//Fredrik

70-200 och TC-14 är en vanlig kombination och fungerar bra, med TC-17 blir det som du själv är inne på lite ljussvagare och dessutom får du blända ned lite till för att få riktigt bra skärpa. Samma men lite till sedan med TC-20 om du skulle gå vidare till den.

Jag har alla tre konvertrarna och använder dem allihop då och då, men skall jag rekommendera bara en blir det nog TC-14 faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar