Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel och TC

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du nöjd med den? Tycker du 18 är nog vidvinklig?
Det är ju ett ganska snävt omfång som ligger nära 20-35/2.8 tycker jag själv.

Jag tycker den funkar. Har använt 14-24 en del. Klart den är lite roligare men 18mm på FX ger rätt stort svängrum. Kvalitetsmässigt verkar den klart vettig även om jag inte haft så länge än.

Dåså... Det verkar som det drar sig mot 18-35an. Den har ju ganska mycket som talar till dess fördel. Pris, vikt och möjligheten att montera filter. Jämför då med 14-24.
För främst storslagna landskap vet jag helt ärligt inte om jag skulle kunna motivera 14-24an. Ljusstyrkan är givetvis trevlig men inget nödvändigt.
Så nu får det nog bli en 18-35 tillsvidare och sedan en uppgradering till 14-24 när man får pengar över och kanske suget att fota riktigt vidvinkligt i dåligt ljus. Men inget är skrivet i sten, ännu.

Så hur såg det ut på TC fronten?
Tappar man så mycket kvalitet på 17 att det är värt att offra brännvidden och hålla sig till 14?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar