Annons

Vad saknas i min grunduppsättning med obj t Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Jag tycker Du är rätt väl försedd.

Om Du ska byta ut makrot, så titta på Tokina 100/2,8. Mycket makro för pengarna. 50 & 70 mm makron är i kortaste laget tycker jag.

Däremot tycker jag inte att Du ska byta Soligoret bara för att det inte fungerar med AF. Makro ÄR manuell fokusering. AF är en bonus och jag använder det bara när jag jagar insekter som inte vill sitta still.

Jag har kommit hem med många suddiga bilder från manuell fokusering, så än en gång är det vem som håller i kameran då. Suck :)
Klarar du att få skärpa utan stativ?

Utan stativ? Inte en chans!

Benbo Trekker med 3D-huvud och X/Y inställningssläde och lite tillsatsljus. Det är nästan alltid manuell fokus och långa tider. Vinden är min största fiende, men oftast kan jag skärma av. Oftast är det speciallösningar som gäller; mellanringar och ljusstark normal, två objektiv gänga mot gänga, eller specialobjektiv som Rodenstock Heligon-XR 68/1.05 - bara MF med de lösningarna.

Birgitta_2 skrev:
Jag har kommit hem med många suddiga bilder från manuell fokusering, så än en gång är det vem som håller i kameran då. Suck :)
Klarar du att få skärpa utan stativ?
Det är många gånger inte lönt att focusera. Utan staäll in gluggen kring närgräns eller där du tror att utsnittet blir bra. Skjut sen kameran framåt eller bakåt och tryck av när du håller andan. Ungefär som att lära sig vanligt skytte.

Stativ och blixt är väl det första som jag skulle satsa på om jag hade din utrustning.

/kent

självklart val för den dag du beskrev

Om du bara skall ta med ett objektiv för att täcka upp en dag, så finns det bara ett val, då kan du först sälja allt du har utan macrot så du får råd om budgeten är ansträngd!!
Då skall du köpa Canons EF 28-300 3,5-5,6L IS USM
den kostar i sverige ca23500kr men då behöver du bara ett :) går att hitta utomlands för runt 13000kr
Mvh
mats

Birgitta_2 skrev:
En vanlig situation är de dagarna jag inte direkt planerar att fotografera, men tar med kameran utifall att... och vill då bara ha ETT objektiv. Det är jag säger "fasiken" jag kanske skulle byta 18-55 och 50 till ETT, men lite bättre som 17-40. Eller ett med större omfång? Så egentligen undrar jag vilket objektiv har DU som "normalobjektiv"?
Normalt sitter dessa på kameran:
5D : 24-105/4
40D: 17-55/2.8 IS (2.8 och IS otroligt använbart!)
Sedan följer 70-300/4.5-5.6 DO IS med i väskan eftersom det är så litet.

Jag skulle nog komplettera med en extern blixt, som i min åsikt är helt oumbärlig. Blixten 430 EX får alltid bra kritik i tester och kostar runt 2500 kr.

I övrigt så skulle nog hellre köpa 75-300 med IS.

Birgitta_2 skrev:
Hej!
Jag håller på att skaffa mig en bra uppsättning för mig som amatör och är nu jättetacksam för synpunkter om vad jag behöver komplettera med för att just ha en bra grund.

Kameran är en 40D och den räcker långt för mig.

Canon 10-22 - så vidvinkel är med!
Bytt obj 18-55 till det nyare med IS.
Canon EF 50 mm 1,8.
Canon EF 75-300 5-5.6 III. Bra!
Soligor 100 macro, funkar inte med AF och tänker satsa på ett annat. Har läst gott om Sigmas 70 mm.

Så... jag behöver nu råd om dels vad DU först skulle köpa till den här samlingen?

Ska jag byta mitt 50 till 1.4 eller före det satsa på något annat?
Har ingen blixt o det känns som en stor brist.Rekommendation?

Tack på förhand till dig vill ge tips!

Re: självklart val för den dag du beskrev

bushmaster skrev:
Om du bara skall ta med ett objektiv för att täcka upp en dag, så finns det bara ett val, då kan du först sälja allt du har utan macrot så du får råd om budgeten är ansträngd!!
Då skall du köpa Canons EF 28-300 3,5-5,6L IS USM
den kostar i sverige ca23500kr men då behöver du bara ett :) går att hitta utomlands för runt 13000kr
Mvh
mats

Jag läste om Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC LD Aspherical (IF). Inte helt lysande, men tillräckligt bra för att man ska kunns motivera att köpa denna, spara flera tusen jämfört med Canons lins och ändå få okay bilder.

STORT TACK till alla och envar som dragit sitt strå till stacken och gett en väldigt bra och samlad bild vad som saknas i väskan och vad som kan vara bra att byta ut.
Även här gäller ju kvalitet före kvantitet har jag insett.
Så nu blir det blixt och kan alltså nöja med mig 430:an, stativ för att få till makrobilderna och anammar rådet med att satsa på 2:8.
Kan vis av erfarenhet bara ödmjukt hålla med om att det inte räcker med en bra utrustning.
Starta med kunskap eller utrustningen är en smaksak. MEN en bra kamera kan definitivt sporra till att vilja börja lära mer!

Birgitta Lundgren skrev: ... MEN en bra kamera kan definitivt sporra till att vilja börja lära mer!
Vetskapen om att det inte längre hänger på sakerna är tveeggad - det finns inte längre något "tekniskt" att skylla på, utan bara den egna förmågan, samtidigt sporrar det en att "jag ska f-n visa".

Håll ut, lär Dig av misstagen, kasta 80% av bilderna i första sorteringen och hälften av de kvarvarande i den andra.

Välkommen i de frustrerade fotografernas förtappade skara - de som vill mer än de kan.

blixt!

Nu ska jag ställa till det lite mer för dig!
Om du skall fota makro med blixt så tror jag du ska satsa på en Ringblixt!
Det kan bli väldigt konstigt ljus om man använder endast en ljuskälla .
Mvh
mats

tannler skrev:
Vetskapen om att det inte längre hänger på sakerna är tveeggad - det finns inte längre något "tekniskt" att skylla på, utan bara den egna förmågan, samtidigt sporrar det en att "jag ska f-n visa".

Håll ut, lär Dig av misstagen, kasta 80% av bilderna i första sorteringen och hälften av de kvarvarande i den andra.

Välkommen i de frustrerade fotografernas förtappade skara - de som vill mer än de kan.

Ja många "f-n" på vägen, både f-n att den inte gör som jag tänker, men också "jag SKA.." !!

FFFS - en grupp att bilda om det inte redan finns.

Att börja slänga är kanske en bra idé...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar