Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel, nedre gräns för nybörjarvänlighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkter det kunde vara kul med lite feedback nu när det gått ett tag sen denna tråd skapades.
Efter lite fundering hit och dit blev det några inköp som såhär i efterhand känns riktigt bra.

Följande inhandlades:

1 st Nikon AF-S 35mm 1.8
1 st Tokina 11-16mm 2.8

Nikons 35mm är verkligen ett trevligt objektiv, det blir jättegoa porträtt med det.
Tokinan är lite svårara att använda men jag övar för fullt och några bilder blir rätt ok.

Så tack för alla råd och tips!
 
Kamera med inbyggt vartennpass är bra. Det är lätt att man lutar sin kamera när man har ett jättefält att ta in framför sig.

Jag funderar själv på om inte ett EF 8-15 mm f/4L fisheye USM vore något för mig. Jag kan inte se att jag skulle ha någon som helst nytta av det, så det kan nog vara roligt att ha.

Som tur är finns det inte i butikerna än, så denna sjuka hinner kanske gå över innan objektivet kommer ut.
 
Sen lönar det sig absolut att köpa DX-objektiv (kallas DC hos Sigma) till DX-kameror, då vidvinkelobjektiv gjorda för fullformat inte alls ger lika mycket vidvinkel på DX som de är tänkta att ge på FX.
Det blir väl ingen skillnad på bildvinkeln om man hakar dit en DX eller en FX glugg?
 
Senast ändrad:
Har kikat på 35/1.8 som ett alternativ att köpa, har fått en del beröm för pris/prestanda.

35mm 1.8G är ett oerhört bra objektiv för sin prisklass, men det är inte ett vidvinkelobjektiv utan snarare ett normalobjektiv som funkar i de flesta sammanhang. Har du inte det, så köp det. Men är du ute efter ett vidvinkelobjektiv är det antalgien Sigmas 10-20mm eller Tokinas 11-16mm som gäller.
 
35mm 1.8G är ett oerhört bra objektiv för sin prisklass, men det är inte ett vidvinkelobjektiv utan snarare ett normalobjektiv som funkar i de flesta sammanhang. Har du inte det, så köp det. Men är du ute efter ett vidvinkelobjektiv är det antalgien Sigmas 10-20mm eller Tokinas 11-16mm som gäller.

Det var det jag insåg att det var och bestämde mig för att jag behövde båda. :)
Så det blev både Nikons 35mm 1.8 och Tokina 11-16 som jag skrev i mitt förra inlägg
 
Senast ändrad:
Kamera med inbyggt vartennpass är bra. Det är lätt att man lutar sin kamera när man har ett jättefält att ta in framför sig.

Jag funderar själv på om inte ett EF 8-15 mm f/4L fisheye USM vore något för mig. Jag kan inte se att jag skulle ha någon som helst nytta av det, så det kan nog vara roligt att ha.

Som tur är finns det inte i butikerna än, så denna sjuka hinner kanske gå över innan objektivet kommer ut.

Det skulle faktiskt vara en bra pryl att ha, såg någonstans att det fanns sånna som man kan montera på kamerans blixtfäste. Funkar de bra?
Jag provade att fota på natten med Tokinan. Testade att fota månen med molnbyar men det var inte lätt då kamerastativet var svårt att ställa rakt på snön i mörkret.

Jo du har rätt angående sjuka! Det är bara att ta en kalldusch och kyla ner sig! (Om man nu VILL vara förnuftig, hehe!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.