Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VidVinkel Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Finns det något sådant?

Fundar på att köpa ett vidvinkel (mycket landskap och "street" billder)

Men nu undrar jag om det finns något vid vinkel som man kan ta när bilder med? Eller hostar focusen på en gång?

Mitt 28-300mm-objektiv är åtminstone definitionsmässigt vidvinkel och kallas på grund av den korta närgränsen (49 cm) makro. Om man sedan verkligen kan kalla det för vidvinkelmakro vet jag inte.

Det är väl bara att använda sig av en mellanring t ex en 12 mm, som räcker gått o väl till vidvinkel. Autofokusen kan ju bli lite slö men inte så farligt.

Tänkte precis på det, jag ska skaffa mig ett tamron 90 macro med ringar från keiko som även passar efs. Tror jag ska köpa ett vidvinkel efter det.

Hej Hans!
Nu vet jag inte vad du har för kamera och objektiv idag, eller hur mkt vidvinkel du är ute efter.
Sigma har iaf en bra vidvinkelzoom (EX 18-50/2,8) med en närgräns på 20cm, med den kommer du ganska nära. Är du ute efter en riktig vidvinkeleffekt kaske du ska välja ännu kortare brännvidd.

Mjo, har tittat på några vidvinkel objektiv och konstaterat att jag inte har råd med något så vida jag inte börjar jobba på "gatan".

jaja, ett tamron 90 ska jag skaffa iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar