Annons

Video på systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterBod

Ny medlem
Hej!
Funderar på att köpa min första systemkamera.
Valet ser just nu ut att hamna på Pentax K-X eller Canon 550D. Pentaxen leder just nu då priset är kalas.
En viktig sak för mig är att kunna ersätta vår DV-kamera och kunna filma med systemaren.
720p eller 1080p resp 24fps eller 60fps spelar mindre roll, men jag fastnar på hur fokus funkar på dessa vid filmning....
Läser manualer och söker på nätet, men fattar inte riktigt hur fokuseringen arbetar (eller inte) under filmning...
Någon som vet mer?
Tex:
Pentaxen - förstår att AF saknas under video, men måste man kontinuerligt arbeta med manuell fokus vid filmning? Eller räcker det att trycka ner knappen halvvägs igen? Någon som testat? Är det krångligt?
Canonen - Sett klagomål om att AF:en jobbar långsamt och ger ett störande bakgrundsljud vid filmning... Någon som har erfarenhet?

Läste bla detta om Canon:
"Like the EOS 7D, the 550D / T2i offers auto-focusing while filming, but before you get too excited, it’s fairly useless. First of all, it doesn’t operate continuously like a camcorder (or the Panasonic GH1). Instead it only refocuses when you half-press the shutter release and worse, takes several seconds to do so using the contrast-based Live mode. So while you can refocus while filming, you’ll just end up recording the leisurely adjustment process. To be fair, it’s occasionally handy for ensuring the subject is in focus without manually adjusting the lens or exiting to make an automatic reading, but it’s a process you’ll definitely want to edit out later. You can disable autofocus while filming if desired."

Någon som kan hjälpa mig värdera vikten av AF i videoläget??
 
Senast ändrad:
Hej ! Ska du filma med en systemkamera är det just nu som Canon 550D är bäst på detta enligt tester och recensioner.Det finns ingen systemkamera än där autofokus fungerar så det är manuellt som gäller.Så av de här två skulle jag kört på 550D om du nu ska filma.Skulle inte heller stirra mig blind på priset,du får tänka på att köper du Pentax K-X tillkommer en rejäl slant för laddare och uppladdningsbara batterier,det funkar inte med de här lågprisladdare man köper i paket med batterier.Den här batterilösningen är väl inte Pentax starka sida även om det inte är nåt fel på själva kameran.MVH.
 
Varför ska du köpa en systemkamera som ersättning för din videokamera för?
Tror inte att det kommer att fungera smidigt för dig om jag ska vara ärlig. Fast det beror ju på VAD och HUR du ska filma i o f. Men för vanlig vardagsfilmning tror jag att en videokamera är mer lämpad för. Fast vill du göra lite mer artistiska filmsnuttar kan ju en systemare vara bra då du har möjlighet att leka med kort skärpedjup och tilt shift om du vill.
Fast det bästa är väl som alltid att ta med sig ett minneskort och åka och prova i en affär ordentligt och sedan åka hem och syna resultatet.

Mvh
D
 
AF i video på spegelreflexkamera är i regel väldigt primitiv och för långsam för att vara riktigt användbar, med manuell fokus får man oftast ett bättre resultat efter lite övning.

Men användbarheten är öht rätt primitivt på en DSLR och långt ifrån lika enkel som på en videokamera. Dels är det skärmen som används som sökare så det blir rätt obekvämt att handhålla kameran, sen är kontrollerna på kameran dåligt anpassade för video. Att hålla kameran stadigt på utsträckta armar samtidigt som man fokuserar manuellt är långt ifrån optimalt.

Om du prioriterar video och vill kunna fotografera och filma med samma kamera så tycker jag du ska överväga en spegellös kamera som tex Panasonic GH1, den är klart bättre anpassad för video genom att sökaren kan användas för video, har vinklingsbar skärm och kontinuerlig AF i video som videokamerorna, men även den är långt ifrån lika användarvänlig till video som en dedikerad videokamera.
 
Tack för svaren!

Självklart är det primära fotografering och inte video. Jag begriper att videodelen är hårt kompromissat till förmån för stillbildsfoto.
Grejjen är att vi inte använder vår DV kamera för att det blir för mycket att ta med.
Jag såg att videotekniken utvecklats en hel del på system och såg en möjlighet.
Det är vardagsfilming vid behov jag vill ha.
Ser jag testfilmerna på Youtube så filmar bägge helt ok!
Min fråga är mer hur AF biten funkar och videohanteringen i allmänhet....
Även fast den finns där på 550D, så verkar det vara en pionjär grej som inte funkar helt ok. Eller...?


Det är rätt stor priskillnad mellan K-X och 550D..... Får ett antal bra laddare och batterier för det. :)
Är kluven till AA batterierna, ser både fördelar och nackdelar.... Smaksak...

Ha begäret säger 550D, plånboken K-X...
Bägge får mycket bra omdömen.
Har inte riktigt bestämt mig än....
 
AF i video på spegelreflexkamera är i regel väldigt primitiv och för långsam för att vara riktigt användbar, med manuell fokus får man oftast ett bättre resultat efter lite övning.

Men användbarheten är öht rätt primitivt på en DSLR och långt ifrån lika enkel som på en videokamera. Dels är det skärmen som används som sökare så det blir rätt obekvämt att handhålla kameran, sen är kontrollerna på kameran dåligt anpassade för video. Att hålla kameran stadigt på utsträckta armar samtidigt som man fokuserar manuellt är långt ifrån optimalt.

Om du prioriterar video och vill kunna fotografera och filma med samma kamera så tycker jag du ska överväga en spegellös kamera som tex Panasonic GH1, den är klart bättre anpassad för video genom att sökaren kan användas för video, har vinklingsbar skärm och kontinuerlig AF i video som videokamerorna, men även den är långt ifrån lika användarvänlig till video som en dedikerad videokamera.

Tack för mycket, mycket bra svar!!!
Nej, prioriterar verkligen inte Video. Det är bra stillbild som är prio på nästa kamera i kombination med bra pris. Jag är "familjefotograf"... :)
Jag ska titta på GH1:an!

Edit: Ha ha! Näe, 14.000:- var att ta i.... Men den är säkert bra! :)
Har någon testat video på K-X?
 
Eftersom du skriver att syftet med videofunktion är "vardagsfilmning vid behov" så kan jag nog inte rekommendera någon digital systemkamera till det. På det området gör en vanlig kompaktkamera det jobbet bättre. Har du inte tillgång till stativ eller annan (ganska dyr) filmutrustning, t.ex. en steadycam, är det svårt att filma bra.

Sen låter det som du har en ganska stor DV-kamera. Det kryllar väl av DV-kameror, och ännu mer, Flash-kameror, som är små, och inte så himla dyra.

Sen tycker jag väl att du ska skaffa en systemkamera i vilket fall, för att fora med. Men förvänta dig inte att den - på ett smidigt sätt - även ska kunna ersätta en videokamera.
 
Har du inte tillgång till stativ eller annan (ganska dyr) filmutrustning, t.ex. en steadycam, är det svårt att filma bra.
Pentax sensorstabilisering fungerar utmärkt till video och är dessutom riktigt tyst så den inte hörs i videoinspelningen. Det är också en rätt stor fördel att alla objektiv som används blir stabiliserade, oavsett om det är ett gammalt objektiv från 70-talet eller ett helt nytt. Gillar man att filma med riktigt kort skärpedjup så är sensorstabilisering en klar fördel för de ljusstarkaste objektiven med fast brännvidd finns inte med optisk stabilisering.

En nackdel med K-x är att den saknar ingång för extern mikrofon, för de inbyggda mikrofonerna fångar ofta upp för mycket oönskat ljud.
 
550

Hej!
Köpte mig en 550D idag då jag inte kunde motstå prislappen och i stort bara kan se positivt om kameran....

Har hunnit kika lita på den och kan konstatera följande avseende videodelen:
1. Autofokus: Nja.... Om du trycker in avtryckaren halvvägs så fokuserar den om, javisst....
2. Fokuseringsmotorn är klart hörbar i film och förstärks eftersom micen plockar in det.
3. Fokuseringen är långsam, gör flera felfokuseringar innan den ställer in skärpan.

För att besvara min egen fråga:
Låt inte autofokus styra val av kamera. Det är hur enkelt som helst att fokusera manuellt och resultatet blir bättre.

550D är dock en kanonkamera utan tvekan! HDMI kontakt, mic-kontakt, större skärm, bättre filmformat.

Videoinspelningarna blir klart godkända. Jag jämför med min Panasonic DV kamera från 2005 och tycker de är betydligt skarpare och med bättre färg. Visst duger detta!

Ps: Fattar inte hur jag klarat mig utan en systemkamera när jag ser bilderna man kan ta utan blixt i relativt mörka miljöer. Helt otroligt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.