Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vid köp av EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

marjen

Medlem
Jag hade tänkt investera i en Canon EOS 400D, men har blivit lite osäker. Måste man köpa till ett minneskort, och måste man köpa ett objektiv till eller går det att fota utan extra utrustning? det står att man kan välja att köpa bara kamerahuset, går det att fota bara med det då? Är det något mer jag bör tänka på vid mitt kameraköp? Mina frågor kan tyckas vara lite dumma, men det är bättre att vara på den säkra sidan då detta blir min första systemkamera.

Köp paketet där det ingår ef-s 18-55 och ett compactflash minneskort så kan du börja fota.

Hej
1. Det medföljer inget minneskort i lådan från Canon

2. Du måste ha ett objektiv, bara huset räcker inte.

3. Köper du kittet, får du med ett objektiv om du tar det billigaste kittet, det finns även kit med två objektiv, men fortfarande inget minne om inte just den leverantören pytsar med ett, men då skriver de det, tex dustin har haft såna paket.

Sen är det bra köpa en liten kameraväska så du skyddar din kamera mot störar o skräp o damm då den transporteras.

okej, tack för svaren! hur funkar objektiven? är väldigt mycket för närbilder av djur och natur, men vill även kunna fota från längre avstånd, landskapsbilder etc.objektiv från ett annat märke än canon, funkar dem till EOS 400D?

hej
obs att det inte ligger med minneskort i kittet.

du måste ha objektiv avsedda för canon eos, det finns fler än canon som tillverkar såna, tex sigma, tamron

så du kan inte ta ett nikon eller minoltaobjektiv, det passar inte.

Mitt råd är att prova först med det du får med eftersom du är helt ny, skaffa gärna en fotokompis med canon o prova att vara med o låna objetiv o prova då du vet mer om ditt behov då objektv kostar en del och kommer nog på sikt bli din största investering.

Lämpligt är att skaffa ett 2GB minneskort, tex sandisk ultra II eller Extreme

De är prisvärda och snabba.

Undvik superbilliga då de kan vara slöa och då bromsar det upp dig om du vill ta en serie bilder på tex djur som springer.

Roine

okej, tack så mycket! dina svar har hjälpt mig en rejäl bit på vägen. uppskattar verkligen att du tagit dig tid att besvara mina funderingar.

ANNONS