Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tolkar det som det vanliga - AF funkar inte om max bländare är mindre än 5,6. Så är det på min 7D och så var det väl på förra 5D.

Jag blir mer oroad av vad som står på sid 113 om 6 bilder per sekund. Det är mycket som skall vara uppfylllt för att man skall nå den hastigheten. Jag kan inte minnas att jag läst motsvarande reservationer i min manualer för 40D eller 7D.

7D och 5DIII är lika i de här fallet eftersom båda kamerorna har samma exponeringsmätare som hjälper af i besvärliga ljussituationer. 40D är dummare i det fallet och rasslar på i full hastighet så länge batteriet håller tillräckligt hög laddning.

ok jag väljer auto_Om jag i autoläge vill ha minimum 1/500 sek med ett 200mm objektiv
eller med ett 24mm 1/50 sek.
Eftersom kameran känner av vilket objektiv som sitter på
(och vilken brännvidd som det är inställt på om det är ett zoomobjektiv) .
Så skulle man kunna ha Autoiso styrt efter ex 1,5 x brännvidden alltså 1/300 sek vid 200mm

ok jag väljer auto_Om jag i autoläge vill ha minimum 1/500 sek med ett 200mm objektiv
Så skulle man kunna ha Autoiso styrt efter ex 1,5 x brännvidden alltså 1/300 sek vid 200mm

Nä, så smarta har inte Canon blivit än. Kortaste tid du kan välja som den längsta tid som Canons brännviddsstyrda autoiso går ner till är 1/250. Har du däremot ett 300 mm objektiv går kameran bara ner till 1/300 innan den börjar höja iso automatiskt så i praktiken kommer aldrig kameran ner under 1/300 eller till inställda 1/250 förän den kommit upp till högsta iso den kan välja och ljuset fortsätter att tryta.

De du kan göra åt de själv är att ställa in kameran på Tv och den tid du vill ha och låta autoiso styra bländaren.

Senast ändrad:
Jag tolkar det som det vanliga - AF funkar inte om max bländare är mindre än 5,6. Så är det på min 7D och så var det väl på förra 5D.

Jag blir mer oroad av vad som står på sid 113 om 6 bilder per sekund. Det är mycket som skall vara uppfylllt för att man skall nå den hastigheten. Jag kan inte minnas att jag läst motsvarande reservationer i min manualer för 40D eller 7D.

Det är en tolkning. En annaqn tolkning är att det fungerar i något läge annars behöver man inte räkna upp i vilka lägen det inte fungerar.

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x II + Canon Extender EF 1.4x II => f/7,84. Den kombinationen autofokuserar på min Canon EOS 5D Mark II.

Nej det kanske det inte gör, men det kanske ändå går att förstå min fråga :)

Det finns inget svar på den frågan. Det var samma fråga som ställdes inför lanseringen av 5D Mark 2 och ingen fick rätt. Kameror kanske kom till en viss butik först, men volymerna var så små så det tog länge innan köerna började betas av. Den butik som fick först kanske inte fick fler förrän 2-3 månader senare...

Nu är det nog kö på de flesta ställen. Vissa butiker har haft en Mark 3 kö sedan ett år tillbaka.

Välj en eller två butiker, i de flesta behöver man inte betala handpenning på kameran så då kan man ju stå på fler ställen.

Jag vet vart jag skulle ha ställt mig i kö ;-)

7D och 5DIII är lika i de här fallet eftersom båda kamerorna har samma exponeringsmätare som hjälper af i besvärliga ljussituationer. 40D är dummare i det fallet och rasslar på i full hastighet så länge batteriet håller tillräckligt hög laddning.

Fast den skrivning som finns i manualen till 5D mkIII finns inte i manulaen till 7D.

Det är en tolkning. En annaqn tolkning är att det fungerar i något läge annars behöver man inte räkna upp i vilka lägen det inte fungerar.

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x II + Canon Extender EF 1.4x II => f/7,84. Den kombinationen autofokuserar på min Canon EOS 5D Mark II.

Det "borde" den ju inte göra...

...

Kameran registrerar enbart en extender, 2x, vilket gör att kameran tror att maxbländare är f/5,6. Visst fungerar det ändå, men det är inte vesslesnabbt. Om kameran låter objektivet söka efter fokus över ett stort spann, går det riktigt segt. Om fokus är någorlunda rätt från början ar det användbart. Jag skrev tidigare om detta här på FS: http://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/kom-narmare.htm

Det finns ju tre "Custom Shooting Modes". Det borde räcka för de flesta. Fler än tre specialobjektiv som man vill snabbinställa fotograferingen för är det väl inte så många som har?

Kameran registrerar enbart en extender, 2x, vilket gör att kameran tror att maxbländare är f/5,6. Visst fungerar det ändå, men det är inte vesslesnabbt. Om kameran låter objektivet söka efter fokus över ett stort spann, går det riktigt segt. Om fokus är någorlunda rätt från början ar det användbart. Jag skrev tidigare om detta här på FS: http://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/kom-narmare.htm
Nej supersnabbt är det inte men oftast tillräckligt snabbt. Det är ju knappast på en idrottsarena eller motorstadion man använder det.

Ögnade snabbt igenom Din artikel och kanske missade något men fick jag med allt så gäller Ditt påstående om stackning av extendrarna bara Mark III:eek:rna. II:eek:rna kan stackas direkt.

Däremot fokuserar inte x2 + x2 alls. där går gränsen för min kamera i alla fall.

Nej supersnabbt är det inte men oftast tillräckligt snabbt. Det är ju knappast på en idrottsarena eller motorstadion man använder det.

Ögnade snabbt igenom Din artikel och kanske missade något men fick jag med allt så gäller Ditt påstående om stackning av extendrarna bara Mark III:eek:rna. II:eek:rna kan stackas direkt.

Däremot fokuserar inte x2 + x2 alls. där går gränsen för min kamera i alla fall.

Ursäkta denna OT-utvikning, men det är enbart version 2 av 2x-extendern som fysiskt tillåter stackning. Vid stackning känner kameran enbart av att det sitter en enda extender på. Därför tror kameran att ett f/2,8 objektiv får maxbländare f/5,6, fast det egentligen är f/8 på grund av de dubbla extendrarna. Därför tillåter 5 D II autofokus.

Hur lång tid tror ni det tar för butikerna att beta av förbeställningarna om 1;a leverans sker som ulovat den 23/3?

/Stefan

Nej det kanske det inte gör, men det kanske ändå går att förstå min fråga :)

Inte fotokungen iaf.. Jag stog i kö där 1 månad innan den släpptes och
fick reda på att jag troligtvis inte skulle få vara med i första släppet...
Cyberphoto låg jag runt plats 7 men eftersom jag skulle få vänta
några dagar extra så tackade jag ner..
Scandinavian säger att dom ska få in så det täcker förbokningarna
Japanphoto ligger jag på plats 3 och borde få
Rajala vill inte säga mer än att det borde täcka förbokningarna
Sen var det några till som jag avbokat pga av att det inte var säkert alt.
att dom inte låg i sthlm...
Så just nu har jag 3 förbokade och den som skriker först får sälja..
Hårt kanske men jag är inte så bra på att vänta och det är ju inte så att dom som
inte säljer till mig lägger upp den på lagerhyllan i väntan på att nån annan ska beställa.. :D

Ursäkta denna OT-utvikning, men det är enbart version 2 av 2x-extendern som fysiskt tillåter stackning. Vid stackning känner kameran enbart av att det sitter en enda extender på. Därför tror kameran att ett f/2,8 objektiv får maxbländare f/5,6, fast det egentligen är f/8 på grund av de dubbla extendrarna. Därför tillåter 5 D II autofokus.
Med risk för att jag missförstått vad Du menar men kameran försöker fokusera med x2II + x2III men hittar inte fokus. Troligen p.g.a. ljusbrist. Har inte köpt x1,4III än, är på väg att göra det, men det skulle inte förvåna mig om den fokuserat om den stackas med x2II, på x2III går det ju inte fysiskt utan något emellan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar